Lebontanák a felüljárót a Nyugatinál, visszahoznák a villamost a Bajcsy-Zsilinszky útra

Belpol

Új gyalogátkelőket és bicikliutakat alakítanának ki, több parkot is létesítenének. Zöldebb, élhetőbb Budapestet szeretnének az ellenzéki polgármesterek és Karácsony Gergely.

A főváros vezetése elkötelezett amellett, hogy a jelenlegi belvárosi "autópályák" helyett újjáéledő sugárutak legyenek Budapesten, ezért a városlakók, gyalogosok és kerékpárosok érdekeit szem előtt tartva újítják meg a Váci utat, a Bajcsy-Zsilinszky utat és az Üllői utat – jelentette be a főpolgármester pénteken.

Online is követhető sajtótájékoztatóján Karácsony Gergely elmondta, lassan befejeződik a 3-as metró felújítása, és szeretnék kihasználni az átépítés nyújtotta "történelmi" lehetőséget, ezért a kerületekkel, szakmai szervezetekkel egyeztetve kidolgozták az érintett városrészek fejlesztésének koncepcióját.

Közölte, a cél az, hogy

a jelenleg "városi autópályaként" működő utak közlekedési jelentősége megmaradjon, miközben a minőségi élettér kialakításával "visszatérjen az élet" az utcákra.

A főpolgármester elmondta, a fejlesztéseket európai uniós forrásból – több ütemben – 2030-ig szeretnék megvalósítani.

 
Látványterv Budapest jövőjéről kerékpársávval, növényekkel.
Fotó: Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal

Hozzátette, a fejlesztés része, hogy az érintett utakon új gyalogátkelőket alakítanak ki, mert "nem lehet az aluljárókba száműzni az embereket".

Megjegyezte, a metrópótláshoz kialakított buszsávok révén csökkent a belvároson átmenő forgalom, a város alkalmazkodott ehhez, de ha visszaadnák ezeket a sávokat az autósoknak, akkor a forgalom a jelenlegi duplájára nőne. Ezért uniós forrásból

ott, ahol lehet, kerékpársávvá alakítják ezeket a buszsávokat, így a Váci úton kifelé a Dózsa György útig, az Üllői úton pedig a Kálvin tér és a Népliget között.

A tervek között szerepel, hogy ahol lehet, a dízelbuszokat trolibusszal váltják ki, a 9-es buszt Kőbánya-városközpontig meghosszabbított 72-es trolibusz váltaná ki. Szándékuk a zöldterületek növelése is a fővárosban, ennek részeként újul meg a Városháza park.

A főpolgármester közölte, abban nincs politikai vita, hogy

a népligeti és a Nyugati téri felüljáróra hosszú távon nincs szükség, azok rontják a városképet, rossz műszaki állapotban vannak, és olyan forgalmat hoznak létre, amit a belváros nem tud levezetni. A tervek szerint ezeket 2026 után elbontják.

 
Látványterv Budapest jövőjéről, a Nyugati pályaudvar környékéről a felüljáró lebontása után.
Fotó: Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal

Karácsony Gergely elmondta azt is, tervezik a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaépítését, és a villamosok összekötését a Lehel tértől a Deák térig, így Újpesttől a XI. kerületig fonódó villamoshálózatot lehetne létrehozni a pesti oldalon, olyan átszállási lehetőségekkel, amelyek sok százezer ember életét könnyítenék meg.

Kiemelte, ez egy olyan jövőkép, amely minden budapesti érdekét szolgálja, egyben visszaadja a 150 éves Budapest méltóságát, "ahol nem az autópályák találkoznak, hanem az emberek". Megjegyezte, a cél az, hogy – ahogyan a Blaha Lujza téren a felújítás után – visszaköltözzön az élet oda, ahonnan az elmúlt évtizedek hibás döntéseivel száműzték.

Soproni Tamás (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP), Terézváros polgármestere a VI. kerületet érintő fejlesztésekről szólva ismertette, tervezik a Nyugati tér és környékének "feltámasztását", a többi között gyalogosátkelők építésével, a felüljáró elbontását, az aluljáró megújítását. A Nyugati pályaudvar és a Váci út közötti, jelenleg buszvégállomásként használt tér helyén parkot alakítanának ki, a Ferdinánd híd és az Eiffel tér közötti rozsdaövezetben pedig létrehoznák a Podmaniczky parkot.

Niedermüller Péter (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP), Erzsébetváros polgármestere a VII. kerületről elmondta, hozzákezdtek a forgalomcsillapításhoz, korlátozzák az átmenő forgalmat a tisztább levegőjű, élhető kerületért. Felújítják a Klauzál teret, és duplájára növelik a téren a zöldfelület arányát.

Pikó András (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP), Józsefváros polgármestere azt mondta, a VIII. kerületben megkezdték a forgalomcsökkentést, fizetőssé tették a parkolást. A fejlesztések nyomán kis park létesül a Klinikák metrómegállónál, növelve a kerület kevés zöldfelületeit, az Üllői út környékén pedig tisztább lesz a levegő, és szeretnék, ha a 9-es buszt trolibusz váltaná ki. Kiemelte, a metrófelújítás miatt a 72-es trolibusz az Orczy térig, a 83-as pedig a Népligetig járt, és "elképesztő sikerük van" ezeknek a járatoknak.

Reiner Roland, Ferencváros alpolgármestere a IX. kerületet érintő fejlesztésekkel kapcsolatban elmondta, radikálisan át fog alakulni az Üllői út képe a Határ út és a Kálvin tér között, a Pöttyös utcai és az Ecseri úti metrómegállónál zöldebb, rendezettebb teret hoznak létre, és biztonságos kerékpársávot alakítanak ki az út egy szakaszán. A népligeti felüljáróról azt mondta, annak elbontása "reális és kívánatos alternatíva".

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megéri ma csomagolásmentes boltot működtetni?

Sok csomagolásmentes bolt húzta le a rolót az elmúlt pár évben. Talán elment a kedve az embereknek attól, hogy környezettudatosan éljenek, nem akarnak már erre plusz pénzt költeni? Részben így van, ám olyan üzlet is akad, amely az egyik legjobb nyári forgalmat az idén érte el. Az azért biztos, hogy nem ez a legkönnyebb biznisz.

Nem az a baj, hogy zebrára költi, hanem hogy lopta

  • Upor László

„Hé, emberek, nem látjátok, hogy egyesek komoly szervezettséggel talicskázzák tova, ami a tiétek, illetve nektek járna?” Upor László dramaturg, egyetemi tanár, a Freeszfe Egyesület alapítójának írása az SZFE-blokád meghirdetésének ötödik évfordulóján.

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.