helyrajzi szám

Blaha Lujza téri szökőkút

Lokál

A Blaha Lujza téri szökőkút lassan, de biztosan pusztult le.

Amikor 1966. szeptember 5-én átadták a Blaha Lujza téri aluljárót, a sajtó úgy ünnepelte, mint a modern Budapest megtestesítőjét. Az aluljáró az egy évvel korábban felrobbantott Nemzeti Színháznak lett valamiféle ellentételezése, nagyjából azzal az üzenettel, hogy az ósdit jövőbe mutató dolgokra kell lecserélni. Viszont arról nem sok szó esett, hogy mi legyen a felszínen, a Nemzeti Színház helyén.

„A Blaha Lujza tér elkészültekor ígéretet tettek az illetékesek: szökőkút is kerül a térre. Erre azonban mind ez ideig nem került sor. A szökőkutat Fekete Dániel, a BUVÁTI munkatársa tervezte, acélból készülő, hal alakú figuráiból hullik majd alá a vízfüggöny” – írta pont egy évvel az aluljáró átadása után, 1967. szeptember 11-én az Esti Hírlap, s a cikkből az is kiderült, hogy a készülő szökőkút vízhozama ugyan másodpercenként 120 liter lesz, de szó sincs pazarlásról, mivel olyan szivattyúkat építenek alá, „amelyek a lehulló vizet visszanyomják, hogy a tényleges vízfogyasztás csak annyi legyen, amennyi elpárolog”. De az olvasók megtudhatták végre azt is, hogy a késedelem oka nem csak e víztakarékos szivattyú megalkotása volt. „Hosszú időt vett igénybe, amíg olyan iparost találtak, aki vállalta a figurák kikalapálását krómacélból, ezután pedig a Műegyetem végzett kísérleteket annak megállapítására, mekkorára kell méretezni a vízvezetéket, a szivattyúkat, és mennyi vizet kell majd forgatni” – írták, hozzátéve, hogy a vizsgálatot befejezték, az „acélhalak” is elkészültek, és a szökőkutat néhány hét múlva átadják. Azonban erre csak 1968. május 1-jén került sor.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."