Mik azok az "egészséges utcák", és mi a szerepük egy nagyvárosban?

Lokál

Idén lett tíz éves a közterületi hibabejelentő oldalként indult civil szervezet, a Járókelő. Az úgynevezett Egészséges utcák koncepcióját ők hozták be Magyarországra. Veress Luca urbanistát, szervezet szakmai munkatársát kérdeztük.

magyarnarancs.hu: Sokat változott, bővült a profilotok a kezdetek óta. Hogyan indultatok és merre tartotok?

Veress Luca: A bejelentő funkciónk - ami annyit jelent, hogy ha hétköznapi járókelőként azt látod, hogy mondjuk hiányzik egy parkban lévő pad egyik deszkája, és küldesz nekünk róla egy fotót rövid leírással, illetve bejelölöd a térképünkön a helyszínt, akkor mi összekötünk az illetékesekkel, akik a hibát korrigálni tudják - természetesen a mai napig működik. A bejelentéseket az önkénteseink kezelik; egy-egy önkéntes hetente három órában vesz részt a munkában, közel 120 ügykezelőnk van jelenleg. A szervezet és a kis létszámú stáb a bejelentőfelületet működteti, koordináljuk az önkénteseinket, aktívak vagyunk a közösségi médiában és támogatunk minden kezdeményezést, aminek a fenntartható várostervezés az alapja. Én a fenntartható városképhez kapcsolódó, úgynevezett klímaadaptív tervezést elősegítő szemléletformáló munkáért vagyok felelős. Az alapötlet Szlovákiából származik. Az ottani modell működése jól mutatta, hogy sokkal hatékonyabb, ha egy szervezet kommunikál az illetésekkel, mert a bejelentő nem tudja, hogy kihez fordulhatna. A kezdetek óta az utóbbi években főleg az Egészséges utcák koncepciójának az elméleti és gyakorlati meghonosításával gazdagodott a tevékenységünk, illetve egyre több civil szervezettel működünk együtt. Az egész országot nem fedi le a bejelentő felület, a fővároson kívül 22 vidéki településen vagyunk jelen. A 2019-ben elindult Egészséges utcák projektünk azonban kifejezetten Budapest fókuszú.

 
Veress Luca
Fotó: Sióréti Gábor

magyarnarancs.hu: A Radgipfel 2022, Ausztria legnagyobb, idén április elején tartott biciklis konferenciájának és találkozójának az egyik fő programján maga az ötletgazda, Lucy Saunders ismertette a Healthy streets fogalmát, és azt, Londonban hogyan alkalmazzák a kezdeményezés által megállapított mutatókat. Ez új megközelítés arra nézve, hogyan tehetjük élhetőbbé utcáinkat. Nálunk ti jelentettétek meg a kiadványukat 2019-ben. De maga a fogalom egyáltalán nem ment át a köztudatba. Egyáltalán: mik azok az Egészséges utcák?

VL: 2011-ben jelent meg Londonban az elméleti és kimondottan az ottani helyzetre adaptált ajánlás, olyan mutatókkal, amelyek meghatározzák, mennyire számít egészségesnek egy adott közterület. A cél, hogy az adott város közterület-, illetve közlekedésfejlesztését egy általánosabb célrendszer alá rendelve javuljon az adott helyen élők életminősége. Lucy Saunders közlekedési és egészségügyi szakértő ötlete volt, és már 2014-ben alkalmazni kezdték.

Az Egészséges utcák tíz különböző indikátor alapján méri, milyen egy utca.

Azért is kezdtünk intenzívebben foglalkozni ezzel, mert a koncepció jó, de a gyakorlatban nem igazán jelenik meg sem a civil szervezetek, sem a főváros szintjén. Londonban annyira magától értetődő volt az alkalmazása, hogy a Transport for London, azaz a londoni közlekedési közszolgáltató vállalat aktívan, startégiaként használja. Ez alapján terveznek, ez alapján alakítják a várost. Mi nem csak lefordítottuk ezt a kiadványt, hanem átültettük a magyar viszonyokra. Balogh Samu fordította, aki most Karácsony Gergely kabinetfőnökeként dolgozik, korábban pedig a Járókelő önkéntese volt. Most készítjük az Egészséges utcák 2-t, ennek a bővített kiadását, az új eredmények tükrében. Célunk, hogy minél többen megismerjék és alkalmazzák a gyakorlatban, és az ajánlások hivatalos szinten is megjelenjenek. Hogy elvárás legyen ez az egészséges városra vonatkozó kritériumrendszer, amikor legközelebb valamilyen köztérfelújításba kezdenek. Londonban már látványosak a változások.

magyarnarancs.hu: Mik ezek az indikátorok?

VL: Például hogy az adott utcán legyenek pihenőhelyek, elférjenek a gyalogosok és a biciklisták is, ne legyen túl nagy a zaj. A tíz indikátor közt sok az átfedés, mert minden összefügg mindennel: ha több a zöld, tisztább lesz a levegő. Ahol kisebb a forgalom, lehet sétálni, biciklizni, az utcát használók nagyobb biztonságban érzik magukat. Hogy az adott szakaszon mennyivel közlekedhetsz, szintén kapcsolható a bizonsságérzethez, de a zajszinthez is.

 

magyarnarancs.hu: A IX. kerületi Tompa utcát jó példaként említitek, mint olyan utcát, ami sok indikátornak megfelel. De számos kategória nehezen definiálható, mint például az is, hogy “mindenki otthon érzi magát”.  

VL: Igen, a Tompa utca valóban kivétel, de nem lehet minden utca ilyen. Nem lehet minden utca ennyire forgalomcsillapított, nem fér el mindenhol ennyi zöld és ennyi üzlet, terasz; bár jó lenne, de a legtöbb utca, nem képes ennyi mindent befogadni.

Az, hogy egész Budapest Tompa utcákból álljon: álomkép.

És igen, valóban nincsenek még egzakt módon definiálva az indikátorok. Mi magunk is idén januárban kezdtünk neki a munkának, hogy számokat rendeljünk egy-egy indikátorhoz; például pontosan mennyi árnyék és védett hely kellene, illetve mennyi fára lenne szükség bizonyos területeken. (Londonban megszületett az elmélet kvantitatív változata is.) A fővárossal is egyeztetünk, és mint kiderült, nekik is van egy Egészséges utcák projektjük. A városháza elkezdte a londoni pontrendszert átalakítani a magyar viszonyokra, a munkát június végén fejezték be. Megkaptuk ezt a változatot, és más civil szervezeteket is bevonva elkezdtük élőben tesztelni az utcákat. Véleményezhetjük is a projektet, ami nagyon jó, mert kritikák és vélemények találkozhatnak. Finomodik a rendszer, egy-egy indikátorhoz nem egyetlen szám tartozik; vannak szempontok, amiket többhöz is tudunk kapcsolni. Súlyozásos szisztéma alakult ki, százalékokban mérünk. Egy hónapon át zajlott a közös munka, a végén megszületett a közösen elfogadott ajánlás, amit átadtuk a fővárosnak. Több javaslatunkat el is fogadták.

magyarnarancs.hu: Mégis úgy tűnhet, mintha a cél az lenne, hogy a város csak sétálóutcákból álljon.

VL: Más mutatói vannak az úgynevezett helyi utcáknak (local street), és mások a nagyobb forgalomra tervezett utcáknak, mint amilyen mondjuk a Szentendrei út. Minden utcát a saját funkciójának megfelelően kell fejleszteni. Az is fontos szempont, melyik található a belvárosban, melyik külső városrészekben. Épp ezek miatt a kérdések miatt is szeretnénk minél több edukáló rendezvényt tartani. Idén például a Szigeten is népszerűsítettük a koncepciót, illetve szeretnénk minél több beszélgetést szervezni, főképp a vitatott, érzékeny témákkal kapcsolatban. Meghívni azokat az érdekvédelmi szervezeteket, amelyek látszólag más véleményen vannak, az autósokat, a kerékpárosokat, a taxisokat. Most az a helyzet, hogy a legtöbben ugyanazt mondjuk: tisztább levegőt és a szén-dioxid kibocsátás csökkentését szeretnénk, de az érdekek mégis ütköznek. A szemléletformáló kampányt összekötnénk a gyakorlattal, ami a város egészségesebb átalakítását célozná. Mondjuk első lépésként barátságosabbá tennénk a buszmegállókat több árnyékkal, több ülőhellyel. Felmérések publikálását tervezzük; az angol változatban ugyanis vannak statisztikák arról, hogy teszem azt a közlekedésből származó mérgező gázok a lakosság hány százalékának okoznak megbetegedést, illetve korai halált, mennyi közúti baleset történik és hasonlók. Ezeket az adatokat szeretnénk itthon is összegyűjteni és megjelentetni.

 
"Van hol félreállni és megpihenni"
Fotó: Szakáll Anetta/Járókelő

magyarnarancs.hu: Milyen lenne az ideális Szentendrei út?

VL: Budapesten az lenne a fő cél, hogy a belváros forgalomcsillapítottabb terület legyen, ahol kényelmesebb gyalog, közösségi közlekedéssel vagy kerékpárral közlekedni. Olyan infrastruktúrát kellene kialakítani, ahol az összes közlekedési eszköz és mód gyorsabb, biztonságosabb és olcsóbb, mint az autó. Ez minimum elvárás lenne, nálunk mégis mindig az derül ki, hogy utópia. Londonban alap a dugódíj, ami nem is igényel infrastruktúraátalakítást, viszont azonnali hatása van. Vagy nézzük a belvárosi parkolást: az, hogy ilyen olcsó, szinte generálja, hogy mindenki autót tartson, nem is egyet, ami nagy hatással van a zöldterületekre és a gyalogosforgalomra. A parkolásból felszabadítható tér átadható a gyalogos, bringás forgalom számára, amire a belvárosban különösen nagy szükség lenne. A pandémiénak is ez volt az egyik fontos üzenete: igenis van igénye a városi lakosságnak több gyalogosbarát zöldterületre, mégsem történtek szignifikáns változások ezen a téren, pedig az ilyen külső hatásokat meg kellene lovagolni. Ha feloldanák az árstopot a benzin esetében, biztosan redukálódna a városi autóhasználat. Luxemburgban például már ingyenessé tették a tömegközlekedést. Minden kis változásra gyorsan és hatékonyan kellene reagálni. Ehhez lenne szükség biztos civil szervezeti bázisra, mert mint tudjuk, a hivatalos helyeken minden lassabban megy. A legtöbb kerületben vannak amúgy proaktív civilek, a VIII. kerületben például volt sok közösségi aszfaltfestés, és kisebb utcaszakaszokat is megnyitottak a gyalogosok számára. Igenis lehet tiltakozni, ha valaki túl forgalmasnak ítéli meg a saját utcáját. Összefogással születtek már eredmények.

magyarnarancs.hu: Igen, de akkor egy másik utcába terelődik át…

VL: Alapjáraton mindenki élhető helyen szeretne élni. De úgy tűnik Budapest nem jár elöl abban, hogyan lehetne az érdekeket egy irányba terelni.

(Címlapképünkön: "Az emberek szívesen sétálnak és bicikliznek." Fotó: Szakáll Anetta/Járókelő)

Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.