Õrjárat a Dunán: Munkaszüneti nap

  • Linder Bálint
  • 2004. augusztus 5.

Lokál

A vízi rendõrök csak látszatra élnek lazább életet, a szolgálat itt is éppolyan lassan telik, mint a parton. A Kopaszi-gát bejáratánál, az Arago-birodalom legújabb szerzeményének (lásd: Láb az ajtórésben, Magyar Narancs, 2004. május 13.) határán az idõs portás elárvult kaput védelmez, a kerítést rég szanálták körülötte. A kerthelyiségeket beszántották, közel-távol csak a dunai vízi rendészet fõvárosi õrsparancsnokságának épülete áll. A jóképû vidéki téeszirodát idézõ faház elõtt viharvert házõrzõ bóklászik, a folyosón cirill betûs folyamtérkép lóg a falon. A Csepel és a Római-part között szolgálatot teljesítõ két fiatal járõr motorcsónakjáról tíz éve még floridai nyugdíjasok pecázhattak.

A vízi rendőrök csak látszatra élnek lazább életet, a szolgálat itt is éppolyan lassan telik, mint a parton.

A Kopaszi-gát bejáratánál, az Arago-birodalom legújabb szerzeményének (lásd: Láb az ajtórésben, Magyar Narancs, 2004. május 13.) határán az idős portás elárvult kaput védelmez, a kerítést rég szanálták körülötte. A kerthelyiségeket beszántották, közel-távol csak a dunai vízi rendészet fővárosi őrsparancsnokságának épülete áll. A jóképű vidéki téeszirodát idéző faház előtt viharvert házőrző bóklászik, a folyosón cirill betűs folyamtérkép lóg a falon. A Csepel és a Római-part között szolgálatot teljesítő két fiatal járőr motorcsónakjáról tíz éve még floridai nyugdíjasok pecázhattak.

A tengerentúli használthajó-importból származó robusztus masinán ma is ott a horgászbottartó, az élőhal-tárolásra szolgáló üreg, a hajó orrában kialakított fekhelyeken fél tucat megfáradt orvhalász is elfér, a ladik magas oldalperemén egy lazacot könnyedén, egy százkilós fuldoklót viszont csak bajosan lehet beemelni. A vízirendőrség a kilencvenes évek első felében hajthatta végre első és utolsó nagyobb arányú technikai fejlesztését, a közúti összehasonlítással élve főképp Suzukikból álló géppark azóta csak amortizálódik. A kabinban kijelzőn követhetjük, mit visz a víz alattunk, ha hinni lehet a műszernek, az összes hal a ráckevei horgászverseny felé igyekszik. Előttünk egy fedélzeti navigációs rendszer ajándékba kapott tesztdarabja tapad a szélvédőre, amely azonban bekapcsolt állapotában ellehetetleníti az URH-t. Amikor elválunk a stégtől, mindezt elfelejtjük, mert a "Bay-liner" előbb felágaskodik, majd olyan elánnal lódul meg, hogy a majrévasat markolva is csaknem a haltartóban kötünk ki. "Kevesen tudnának meglépni előlünk, azokat pedig bekerítjük, a vízen nem lehet csak úgy elfüstölni."

"Smoke on the water" - dúdolja a rádióval a járőr, ahogy rak-parti autókat, sirályokat előzve vágtatunk északnak. A szezon közepén is

üres a Duna,

motoros, evezős, horgász, rakparti nyaraló alig mutatkozik. A víz sokkal kellemesebb szolgálati hely, mint az olvadt aszfalt, de a rekrutáció a rendőrségen belül sehol sem egyszerű. "Általában csak olyanok jönnek, akik kötődnek a vízhez" - mondja Fekete Tamás őrsparancsnok. A járőrpáros egyik tagja a dunai flottillától igazolt át, a másik a szabolcsi Tisza-partról evezett fővárosi vizekre. A gyalog rendőriskola mellett hajóvezetői tanfolyamon és házi továbbképzésen részt vevő újoncok három-öt év alatt válnak "éretté", a hosszú tanulóidő miatt a fluktuáció alacsonyabb, mint a szárazföldön. Ráadásul a vízen járőrözni kevésbé idegtépő. A gumibotok egy fekete aktatáskában pihennek, fegyverhasználat húsz éve nem fordult elő, a hatóság elleni erőszak címén az utóbbi években egyedül azt a hattyút lehetett volna lecsukni, amelyik az Újpesti-öbölben dühödten rontott neki a motorcsónak műanyag testének.

Bár a ráckevei és a szentendrei ág kivételével a Dunán nincs sebességkorlátozás, a munka javát a közlekedésrendészeti feladatok jelentik. 'sztől tavaszig a nagy hajók, uszályok, szezonban a vasárnapi hajósok adnak több elfoglaltságot. Az utóbbiak alig ismerik a szabályokat, nagyvonalúan értelmezik a vízi KRESZ-t, emellett a kötelező felszerelés hiánya, lejárt műszaki vagy jogosítvány, néha ittas vezetés szokott előfordulni - baleset szerencsére sokkal ritkábban. A kilencvenes évek elején a vízi utakon is megtörtént a motorizációs robbanás, a motorcsónakokat az új elit csekély hozzáértéssel, ám nem kevés arroganciával vitte ki a folyóra, aminek meg is volt az eredménye. Azóta némileg fejlődött a morál, és az engesztelhetetlen ellenfelek (motorcsónakosok- evezősök, nagy hajók-kis hajók) közötti feszültség is kezelhető szintre állt be. "Idén még a szezon elején szétcsaptunk köztük, a legtöbben rendesen viselkednek" - mondja a járőr, ám nem sokkal később egy Dunakanyarba igyekvő

családot kapcsolunk le,

amely motorosával az Árpád hídnál szemből vette az egyirányú utcát, vagyis nem a kijelölt hídlábak között kelt át. Az új jogszabályok értelmében a közeg nem engedheti egy figyelmeztetés után futni őket, feljelentést kell tennie. A bírság mértékéről (amely legfeljebb húszezer forint) a helyszínen bemondásra felvett foglalkoztatási, szociális és jövedelmi adatok függvényében döntenek, a családfő némi habozás után a négy kiskorú mellé bruttó 130 ezer forintot vall be. Az igazoltatásokon lopott bárkák nem szoktak fennakadni, mert a rendőrök csak levélben tudnak rákapcsolódni a Hajózási Felügyelet adatbázisára. "A tolvajok egyébként nem a milliós jachtokra vadásznak, ezeket macerás elhozni és elsózni, főleg a fémtestű horgászladikokat juttatják el a MÉH-be, vagy a kisebb hajókat szabadítják meg a motorjuktól."

A Margit-szigetnél a forróság pár embert kicsalogatott a partra: a Palatinusból távozó vizet a hajléktalanok kövekből épített medencébe terelik, távolabb fiatal fiúk vetődnének a stégről a barna habokba, de láttunkra eliszkolnak. "Nemrég az utolsó pillanatban tettünk partra egy srácot, már majdnem elvitte a víz." Tavaly a Duna magyarországi szakaszán hetvenegyen vesztek oda, fele fürdőző volt, nagy részük tiltott helyen gázolt a folyóba. "A városban sehol sem szabad fürdeni. Nem azok szoktak megfulladni, akik alig tudnak úszni, hanem a jobbak, akik beljebb merészkednek, de a sodrástól vagy a rendellenes vízmozgásoktól pánikba esnek. Tele hassal, bepiálva, felhevülve is nekimennek a víznek, minden előfordulhat." Most akárhol lassítunk, csupa józan hűsölőbe botlunk, a hajógyári sziget északi spiccén bokáig, térdig, a legbátrabbak szügyig állnak a sodrásban. "Ha valaki bajba kerül, kimentjük, de ez nem Baywatch, nem ugrálunk össze-vissza, inkább kihorgásszuk a fuldoklót."

Linder Bálint

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.