Õrjárat a Dunán: Munkaszüneti nap

  • Linder Bálint
  • 2004. augusztus 5.

Lokál

A vízi rendõrök csak látszatra élnek lazább életet, a szolgálat itt is éppolyan lassan telik, mint a parton. A Kopaszi-gát bejáratánál, az Arago-birodalom legújabb szerzeményének (lásd: Láb az ajtórésben, Magyar Narancs, 2004. május 13.) határán az idõs portás elárvult kaput védelmez, a kerítést rég szanálták körülötte. A kerthelyiségeket beszántották, közel-távol csak a dunai vízi rendészet fõvárosi õrsparancsnokságának épülete áll. A jóképû vidéki téeszirodát idézõ faház elõtt viharvert házõrzõ bóklászik, a folyosón cirill betûs folyamtérkép lóg a falon. A Csepel és a Római-part között szolgálatot teljesítõ két fiatal járõr motorcsónakjáról tíz éve még floridai nyugdíjasok pecázhattak.

A vízi rendőrök csak látszatra élnek lazább életet, a szolgálat itt is éppolyan lassan telik, mint a parton.

A Kopaszi-gát bejáratánál, az Arago-birodalom legújabb szerzeményének (lásd: Láb az ajtórésben, Magyar Narancs, 2004. május 13.) határán az idős portás elárvult kaput védelmez, a kerítést rég szanálták körülötte. A kerthelyiségeket beszántották, közel-távol csak a dunai vízi rendészet fővárosi őrsparancsnokságának épülete áll. A jóképű vidéki téeszirodát idéző faház előtt viharvert házőrző bóklászik, a folyosón cirill betűs folyamtérkép lóg a falon. A Csepel és a Római-part között szolgálatot teljesítő két fiatal járőr motorcsónakjáról tíz éve még floridai nyugdíjasok pecázhattak.

A tengerentúli használthajó-importból származó robusztus masinán ma is ott a horgászbottartó, az élőhal-tárolásra szolgáló üreg, a hajó orrában kialakított fekhelyeken fél tucat megfáradt orvhalász is elfér, a ladik magas oldalperemén egy lazacot könnyedén, egy százkilós fuldoklót viszont csak bajosan lehet beemelni. A vízirendőrség a kilencvenes évek első felében hajthatta végre első és utolsó nagyobb arányú technikai fejlesztését, a közúti összehasonlítással élve főképp Suzukikból álló géppark azóta csak amortizálódik. A kabinban kijelzőn követhetjük, mit visz a víz alattunk, ha hinni lehet a műszernek, az összes hal a ráckevei horgászverseny felé igyekszik. Előttünk egy fedélzeti navigációs rendszer ajándékba kapott tesztdarabja tapad a szélvédőre, amely azonban bekapcsolt állapotában ellehetetleníti az URH-t. Amikor elválunk a stégtől, mindezt elfelejtjük, mert a "Bay-liner" előbb felágaskodik, majd olyan elánnal lódul meg, hogy a majrévasat markolva is csaknem a haltartóban kötünk ki. "Kevesen tudnának meglépni előlünk, azokat pedig bekerítjük, a vízen nem lehet csak úgy elfüstölni."

"Smoke on the water" - dúdolja a rádióval a járőr, ahogy rak-parti autókat, sirályokat előzve vágtatunk északnak. A szezon közepén is

üres a Duna,

motoros, evezős, horgász, rakparti nyaraló alig mutatkozik. A víz sokkal kellemesebb szolgálati hely, mint az olvadt aszfalt, de a rekrutáció a rendőrségen belül sehol sem egyszerű. "Általában csak olyanok jönnek, akik kötődnek a vízhez" - mondja Fekete Tamás őrsparancsnok. A járőrpáros egyik tagja a dunai flottillától igazolt át, a másik a szabolcsi Tisza-partról evezett fővárosi vizekre. A gyalog rendőriskola mellett hajóvezetői tanfolyamon és házi továbbképzésen részt vevő újoncok három-öt év alatt válnak "éretté", a hosszú tanulóidő miatt a fluktuáció alacsonyabb, mint a szárazföldön. Ráadásul a vízen járőrözni kevésbé idegtépő. A gumibotok egy fekete aktatáskában pihennek, fegyverhasználat húsz éve nem fordult elő, a hatóság elleni erőszak címén az utóbbi években egyedül azt a hattyút lehetett volna lecsukni, amelyik az Újpesti-öbölben dühödten rontott neki a motorcsónak műanyag testének.

Bár a ráckevei és a szentendrei ág kivételével a Dunán nincs sebességkorlátozás, a munka javát a közlekedésrendészeti feladatok jelentik. 'sztől tavaszig a nagy hajók, uszályok, szezonban a vasárnapi hajósok adnak több elfoglaltságot. Az utóbbiak alig ismerik a szabályokat, nagyvonalúan értelmezik a vízi KRESZ-t, emellett a kötelező felszerelés hiánya, lejárt műszaki vagy jogosítvány, néha ittas vezetés szokott előfordulni - baleset szerencsére sokkal ritkábban. A kilencvenes évek elején a vízi utakon is megtörtént a motorizációs robbanás, a motorcsónakokat az új elit csekély hozzáértéssel, ám nem kevés arroganciával vitte ki a folyóra, aminek meg is volt az eredménye. Azóta némileg fejlődött a morál, és az engesztelhetetlen ellenfelek (motorcsónakosok- evezősök, nagy hajók-kis hajók) közötti feszültség is kezelhető szintre állt be. "Idén még a szezon elején szétcsaptunk köztük, a legtöbben rendesen viselkednek" - mondja a járőr, ám nem sokkal később egy Dunakanyarba igyekvő

családot kapcsolunk le,

amely motorosával az Árpád hídnál szemből vette az egyirányú utcát, vagyis nem a kijelölt hídlábak között kelt át. Az új jogszabályok értelmében a közeg nem engedheti egy figyelmeztetés után futni őket, feljelentést kell tennie. A bírság mértékéről (amely legfeljebb húszezer forint) a helyszínen bemondásra felvett foglalkoztatási, szociális és jövedelmi adatok függvényében döntenek, a családfő némi habozás után a négy kiskorú mellé bruttó 130 ezer forintot vall be. Az igazoltatásokon lopott bárkák nem szoktak fennakadni, mert a rendőrök csak levélben tudnak rákapcsolódni a Hajózási Felügyelet adatbázisára. "A tolvajok egyébként nem a milliós jachtokra vadásznak, ezeket macerás elhozni és elsózni, főleg a fémtestű horgászladikokat juttatják el a MÉH-be, vagy a kisebb hajókat szabadítják meg a motorjuktól."

A Margit-szigetnél a forróság pár embert kicsalogatott a partra: a Palatinusból távozó vizet a hajléktalanok kövekből épített medencébe terelik, távolabb fiatal fiúk vetődnének a stégről a barna habokba, de láttunkra eliszkolnak. "Nemrég az utolsó pillanatban tettünk partra egy srácot, már majdnem elvitte a víz." Tavaly a Duna magyarországi szakaszán hetvenegyen vesztek oda, fele fürdőző volt, nagy részük tiltott helyen gázolt a folyóba. "A városban sehol sem szabad fürdeni. Nem azok szoktak megfulladni, akik alig tudnak úszni, hanem a jobbak, akik beljebb merészkednek, de a sodrástól vagy a rendellenes vízmozgásoktól pánikba esnek. Tele hassal, bepiálva, felhevülve is nekimennek a víznek, minden előfordulhat." Most akárhol lassítunk, csupa józan hűsölőbe botlunk, a hajógyári sziget északi spiccén bokáig, térdig, a legbátrabbak szügyig állnak a sodrásban. "Ha valaki bajba kerül, kimentjük, de ez nem Baywatch, nem ugrálunk össze-vissza, inkább kihorgásszuk a fuldoklót."

Linder Bálint

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.