ÓVÁS Egyesület: megengedhetetlen a bontási hullám a zsidó negyedben

  • narancs.hu
  • 2021. január 13.

Lokál

A volt Wichmann-kocsma és a Király utcai épületek bontása, illetve a játszótér beépítése ellen tiltakoznak.

Petíciót tett közzé az ÓVÁS Egyesület a világörökségi terület védőzónájába tartozó történelmi zsidó negyed épületeinek újabb bontási hulláma ellen.

Közelebbről a Kazinczy utca 55. (volt Wichmann kocsma) bontása, a Király utca 25., 27., 29. szám alatti műemléképületek bontási szándéka, illetve a Király utca és a Holló utca sarkán található park és játszótér beépítése ellen tiltakoznak.

A nemzetközi és magyar törvények által védett területen az épületek bontása megengedhetetlen, és mint az ÓVÁS megjegyzi, az UNESCO hasonló beruházások miatt mát többször figyelmeztette Magyarországot.

"A Wichmann-kocsma épülete a régi pesti zsidónegyed korai beépítési léptéket tükrözi, emellett felöleli a negyed közel kétszáz éves történetét. Európában elsőként itt készítette 1836-ban Schneider József a tükörképes ún. magyar kártyát, itt működött később a Magyar Teozófiai Társaság, melynek szimbóluma a kapu kovácsoltvas rácsán ma is látható. A házat végül Wichmann Tamás kilencszeres kenu világbajnok vette meg, aki 1987-től itt működtette Szent Jupát néven a negyed első alternatív kocsmáját, amely az évtizedek során a negyed kultikus vendéglátóhelyévé vált" - írják.

"A Király utca térfalát alkotó három egymás mellett álló műemlék épület (25., 27., 29.) külső és belső építészeti és városképi értékeit nem kell bizonygatni. A negyed legrégebbi lakóházaihoz fűződő történetek felsorolhatatlanok. A Király utca és Holló utca sarkán kialakított kis park, játszótér pedig az itt lakók, felnőttek és gyerekek számára létfontosságú."

Az ÓVÁS Egyesület petícióját a világörökséggel 2021. január elseje óta foglalkozó Miniszterelnökségnek, a 2020 óta a budapesti kerületek helyett a bontási és építési engedélyeket kiadó Budapest Főváros Kormányhivatala Építési és Örökségvédelmi Főosztályának, valamint az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságának címezte. 

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.