Óvatos feljavítás

Corvin Áruház

  • Götz Eszter
  • 2018. június 30.

Lokál

Néhány nap alatt lebontották a Corvin Áruház homlokzatának alumíniumborítását. Sajnálni senki nem sajnálja, bár megszokott csúfságához tapad némi nosztalgia. Csupán szépészeti beavatkozásról van-e szó, vagy az egész épületet kipofozzák végre? Netán a Blaha Lujza tér tavaly nyáron beígért rehabilitá­ciójának nyitánya lenne a bontás?

És a kérdések sorának nincs vége: vajon a tér átépítésének terve milyen szélesen értelmezi a rehabilitáció fogalmát? Számol-e azzal, hogy a naponta 200 ezres forgalomnak helyet adó térnek nem csak a külleme elfogadhatatlan, és azzal, hogy a 21. századi Budapesten az alig 30 méter széles Rákóczi út meddig szolgálhat még a várost kelet–nyugati irányban átszelő, négysávos autópályaként?

A tér egyik meghatározó elemét, a Corvin Áruházat német tőkéből építették 1926-ban. A helyválasztás tökéletes – félúton a Nyugati és a Keleti pályaudvar között –, így forgalma garantált volt. Díszes neoklasszicista palotahomlokzata mögött többszintes, üvegtetős csarnokrész nyílt, a tulajdonos jó érzékkel igazította át a századforduló nagyáruházi programját a következő korszak igényeire. A Corvin mai értelemben vett pláza volt, nagyvonalúan kialakított „város a városban”, vendéglővel, menetjegyirodával, gyorsfényképészettel, divatbemutatókkal és kiállításokkal. Nem véletlen, hogy az épület előtti kereszteződésben jelent meg az első budapesti „villanyrendőr”, illetve 1931-ben az áruházban építették be az ország első mozgólépcsőjét.

A háborút és az államosítást átvészelte, de 1956-ban súlyosan megsérült. A költséges helyreállítás helyett 1966-ban alumíniumpanelekkel burkolták le a Blaha Lujza tér felé néző homlokzatát. Kissé meghökkentő módon az ezzel egy időben átadott tér alatti aluljáró falait válogatott márvány- és gránitburkolat díszítette. A rendszerváltás nyomában érkező plázaépítkezések háttérbe szorították a Corvint. 2005-től néhány évig használtruha-központként vegetált, majd kínai és egyéb boltok zsúfolódtak ide.

A rettentő állapotban lévő negyedik emeleten 2012-ben a hajdani házfoglalások mintájára civilek rendezkedtek be, és a tulajdonossal való megállapodás nyomán létrejött egy egyedülálló kezdeményezés, a Müszi, azaz Művelődési Szint, ahol közel 150 bérlő hozott létre városi örömszigetet. Műtermek, civil és művészeti programok, kávézók, éttermek, kutyák és pingpongasztal, szabadegyetem és közösségi iroda működött itt egészen 2017-ig, amikor mindenkit egyszerre kipateroltak. (Idén tavaszszal az Izabella utcában, egy új közösségi helyen nyílt meg újra.) Az áruház legfelső szintjei­re 2007-ben költözött be a budapesti fiatalok egyik kedvelt szórakozóhelye, az underground koncertélet egyik fontos színhelyeként szá­mon­tartott Corvin Club, a tetőteraszon tavasztól őszig működik a klubhoz kapcsolódó szabadtéri romkocsma, a Corvintető, ahová felmászni önmagában is retróélmény, de onnan fentről nézni Budapestet maga volt az időutazás.

 

Milyen új élet?

A Müszi tavalyi kilakoltatása és a mostani homlokzatátalakítás mögött nagyobb tulajdonosi koncepció körvonalazódik, ami jól láthatóan kapcsolódik a Tarlós István főpolgármester által tavaly júliusban bejelentett térfelújításhoz. A jelenségek mögött tehát van rendszer, ha nem is olyan, amilyenre szükség volna. A műemléki védettség alatt álló Corvin homlokzati rekonstrukciójára a kerület kötelezte a tulajdonost, 300 millió forinttal segítve a megújítást, plusz 22 milliós ráfordítással vállalta az elaggott alumíniummaszk elbontását. A többi a tulajdonosra marad. Kérdés, hogy a visszanyert palotahomlokzat mögött milyen új élet fakadhat, milyen funkcióváltás következik. De tény, hogy az új külső legalább vállalható lesz. Reiss Zoltán 1926-os épülete nem különösebben invenciózus, de nagyvonalú és arányos. Homlokzata optikai trükkel szelídíti a négy szintet a környezethez: a tagolás két-két szintet fog át, így a földszint és az első emelet együtt jelenik meg a Palladio-féle fél­kör­ívek alatt, vízszintes vakolatsávozású lábazatokkal, az oszlopközökben reneszánsz ihletésű, baluszteres erkélyekkel, a felső két szintet óriási, osztott üvegablaksor fogja egybe. Legfelül, a szélesen kinyúló koronázópárkány fölött, a homlokzat síkjától kissé beljebb húzódva, kecses korlát övezi a tetőteraszt. Műemléki felújítása után nagy valószínűséggel a Corvin látványosabb lesz, mint a mellette álló, 2011-ben elkészült Europeum bevásárlóközpont, de a két, egyforma párkánymagasságú és klasszicizáló gesztusaiban is hasonló épülettömeg erősíteni fogja egymást.

A főváros által bejelentett térmegújítás részleteiről nem sokat lehet tudni. Az erre elkülönített 1,8 milliárd forintból elsősorban a „kereskedelmi és közlekedési csomópont” rekonstrukcióját végzik el. Felújítják a gyalogos-aluljárót, megszüntetik az áruházak előtti parkolókat, korszerűsítik a közvilágítást, a tér új burkolatot és némi (500 négyzetméternyi) zöldfelületet kap, valamint felszíni gyalogátkelőket létesítenek. Külön kiemelték egy új szökőkút létrehozását, ami persze jól jön a nyári kánikulában, de arról árulkodik, hogy itt is az fog történni, ami a város egyre több pontján: az alapprobléma eltolása. Az pedig nem a szökőkút hiánya (most is van, olyan, amilyen), hanem a sztrádányi forgalom megszüntetése, a közlekedési kapcsolatok átstrukturálása. Az átfogó rendszerben való gondolkodás, ami nem arra a szakaszra helyezi a hangsúlyt, amire a főváros koncepciója (a Rákóczi út gyalogosforgalma a Kazinczy utcától az Osvát utcáig), hanem az út egészére, illetve kicsit továbbhaladva a Népszínház utca elejére, ahonnan a Kőbánya felé vezető vonalak indulnak.

A Nagykörút sarkán, a lebontott Sajtóház helyén álló Europeum bevásárlóközpontot – és benne egy négycsillagos Marriott szállodát – építtető Ablon Group még 2011-ben felajánlotta a fővárosnak egy kisebb térrekonstrukció tervét, de nem járt sikerrel. Nem volt átgondolt terv, szépészeti megoldásokra korlátozódott, kevés zölddel, hivalkodó burkolattal. Lehet, hogy ami most fog megvalósulni, szebb lesz, kicsit nagyobb útszakaszt érint, és pár négyzetméterrel több növényt telepít; vagy így lesz, vagy nem. A részletes terveket ugyanis sehol sem lehet megnézni. De az így is látszik, hogy nem a tér valódi kérdéseire válaszol, és ezáltal nem több, mint egy lehetőség elpasszolása. Nem rekonstrukció, csak óvatos feljavítás. Nem kezdeményezi a Rákóczi út forgalomcsökkentését, nem helyezi a buszközlekedést az autóforgalom elé. Nem folytatja a Budapest Szíve program részeként kialakított 2012-es BKK-koncepciót, amely a Hegyalja úttól a Keleti pályaudvarig jelentős forgalomcsillapítást eredményezett volna, többek között a Rákóczi úton futó villamossínekkel és az út közepére helyezett, oázisként megjelenő buszsávval.

De mindenekelőtt nem vonja be az érintetteket, a város lakóit. Nem kérdez, hanem dönt. Nem néz sem körbe, sem előre, csak lefelé, a szépen kirakott útburkolatra. Így fog előállni egy gyorsan romló, felületkezeléssel ellátott Blaha Lujza tér, ahol lesz új szökőkút és új térkő, nem lesz lekoszlott parkoló, de kisebb autóforgalom sem. Ahol változatlanul a gyors áthaladás lesz a fő mozgástípus. Vagyis a tér megmarad útnak.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.