A művészt elismerik, az embert utálják

  • Kovács E. Málna
  • 2013. november 4.

Magyar Mandarin

Még nedves a fölmosott padló a pekingi Nemzeti Előadó-művészeti Központ folyosóin – ahol nemrégiben a 100 Tagú Cigányzenekar adott fergeteges koncertet –, amikor londoni kollégám szokatlanul csillogó szemmel csörtet végig a szerkesztőségek hosszú során, majd hozzánk, a magyar szekcióba is bekopog, és ezt kérdezi:

A cigányok vajon miért nem kellenek senkinek?

A kínai rádió angol szerkesztőségének munkatársa áll az ajtóban, szemei ázsiai felmenőkről árulkodnak, akcentusa gyönyörű, kérdése mellbe vág. Még szerencse, hogy épp vita-, azaz beszélgetőpartnert keres a műsorába. Pár nappal később egy francia újságíró kolléga és egy amerikai antropológus mellett találom magam kisebb mikrofontengerben: élő adás lesz. A stúdió tágas, a technikus profi, a gyomrom korog, és egyre idegesebben szorongatom a papírpoharas vizemet: ilyen kínos kérdésben nem szóltam még ennyi emberhez. Mert mi is a kérdés? Diplomatikusan és a politikai korrektség elveit szem előtt tartva csak annyi, hogy mi a helyzet most az európai romákkal. Ez érdekli ma a Kínában élő európait, aki amerikai szakértőt kérdez és egy magyar vendéget is behív. A francia vendég velem egyenrangú: a kérdés nem a kutatási területe, csak véleménye van, hadd tegyem hozzá, hogy nem valami jó. Ő a médiát okolja. Mint mondja, ott rosszat lát, hall, olvas, miért gondolna mást, gondolkozna másképp, ha ezt kapja?

A Kelet-Európára specializálódott folklorista arcát nem látom, mert őt telefonon kapcsolják, de az én arcom eltorzul, mikor fölvázolja azt a látleletet, amit a világ a cigányokról gondol – és amit ő nem nézhetett tovább tétlenül:

„Egy kis hányaduk tehetséges és keresett zenész, ők azok, akiket esküvőkre és rendezvényekre hívnak, a művészt elismerik ugyan bennük, csak az embert utálják.”

Vajon osztja mindezt az a többezres kínai közönség is, aki a koncerten hosszan tapsolt a cigányzenekarnak? Ezen merengek el, s már egészen máshol járok, mikor nekem szegezik a következő kérdést:

Mi történik velük, mikor visszaküldik őket oda, ahonnan jöttek, ahova tartoznak?

„Visszaküldik” – visszhangzik a fejemben. Bevillan a népszámláláskor megjelölendő/megjelölhető elsődleges és másodlagos identitás, na meg az is, hogy olyan emberekről beszélünk, akiket Magyarországon külön nemzetiségként kezelnek.

Nagyon sokan közülük Magyarországra, Magyarországhoz tartoznak, suttogom, de látom, hogy a stúdió órái vészesen kattognak, a műsoridő mindjárt lejár, nem bánom, hogy vonalban van még az amerikai professzor, ő veszi át a szót. A záró kérdést a megoldási kísérletről – miszerint mit tesz a francia kormány és mit a magyar, hogy a helyzet változzon – úgy kérdezik tőlem, mintha tudnám a választ, vagy mintha volna esély a változtatásra. A francia kolléga sokat beszél, esélyem sincs a jelenlegi magyar kormány stratégiájáról beszélni, talán nem is baj.

Sokkal könnyebb a keverőpultot és a füleseket bámulni, örülni annak, hogy mindenki jól szól, a telefonkapcsolattal sem volt gond, a hírszerkesztő már kint várakozik a következő blokkhoz, jóban vagyunk, intek neki, jó volna már fölállni és kimenni onnan. Utolsó mondatok, „köszi, hogy jöttetek”, és igen, én is köszi, hogy itt lehettem, mert tényleg érdekes volt. Legközelebb is jövök, ha receptekről lesz szó, a cigány konyhaművészetről például. Az angol szerkesztő látta valahol a zsurmót meg a sült oldalast, tetszett neki. „Az ételeik jók” – mondja bekapcsolt mikrofonok mellett. Hát így. Talán így lesz egy szempillantás alatt – az antropológus látleletének analógiájára – a gyűlölt emberből nemcsak elismert zenész, hanem jó szakács is.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.