A művészt elismerik, az embert utálják

  • Kovács E. Málna
  • 2013. november 4.

Magyar Mandarin

Még nedves a fölmosott padló a pekingi Nemzeti Előadó-művészeti Központ folyosóin – ahol nemrégiben a 100 Tagú Cigányzenekar adott fergeteges koncertet –, amikor londoni kollégám szokatlanul csillogó szemmel csörtet végig a szerkesztőségek hosszú során, majd hozzánk, a magyar szekcióba is bekopog, és ezt kérdezi:

A cigányok vajon miért nem kellenek senkinek?

A kínai rádió angol szerkesztőségének munkatársa áll az ajtóban, szemei ázsiai felmenőkről árulkodnak, akcentusa gyönyörű, kérdése mellbe vág. Még szerencse, hogy épp vita-, azaz beszélgetőpartnert keres a műsorába. Pár nappal később egy francia újságíró kolléga és egy amerikai antropológus mellett találom magam kisebb mikrofontengerben: élő adás lesz. A stúdió tágas, a technikus profi, a gyomrom korog, és egyre idegesebben szorongatom a papírpoharas vizemet: ilyen kínos kérdésben nem szóltam még ennyi emberhez. Mert mi is a kérdés? Diplomatikusan és a politikai korrektség elveit szem előtt tartva csak annyi, hogy mi a helyzet most az európai romákkal. Ez érdekli ma a Kínában élő európait, aki amerikai szakértőt kérdez és egy magyar vendéget is behív. A francia vendég velem egyenrangú: a kérdés nem a kutatási területe, csak véleménye van, hadd tegyem hozzá, hogy nem valami jó. Ő a médiát okolja. Mint mondja, ott rosszat lát, hall, olvas, miért gondolna mást, gondolkozna másképp, ha ezt kapja?

A Kelet-Európára specializálódott folklorista arcát nem látom, mert őt telefonon kapcsolják, de az én arcom eltorzul, mikor fölvázolja azt a látleletet, amit a világ a cigányokról gondol – és amit ő nem nézhetett tovább tétlenül:

„Egy kis hányaduk tehetséges és keresett zenész, ők azok, akiket esküvőkre és rendezvényekre hívnak, a művészt elismerik ugyan bennük, csak az embert utálják.”

Vajon osztja mindezt az a többezres kínai közönség is, aki a koncerten hosszan tapsolt a cigányzenekarnak? Ezen merengek el, s már egészen máshol járok, mikor nekem szegezik a következő kérdést:

Mi történik velük, mikor visszaküldik őket oda, ahonnan jöttek, ahova tartoznak?

„Visszaküldik” – visszhangzik a fejemben. Bevillan a népszámláláskor megjelölendő/megjelölhető elsődleges és másodlagos identitás, na meg az is, hogy olyan emberekről beszélünk, akiket Magyarországon külön nemzetiségként kezelnek.

Nagyon sokan közülük Magyarországra, Magyarországhoz tartoznak, suttogom, de látom, hogy a stúdió órái vészesen kattognak, a műsoridő mindjárt lejár, nem bánom, hogy vonalban van még az amerikai professzor, ő veszi át a szót. A záró kérdést a megoldási kísérletről – miszerint mit tesz a francia kormány és mit a magyar, hogy a helyzet változzon – úgy kérdezik tőlem, mintha tudnám a választ, vagy mintha volna esély a változtatásra. A francia kolléga sokat beszél, esélyem sincs a jelenlegi magyar kormány stratégiájáról beszélni, talán nem is baj.

Sokkal könnyebb a keverőpultot és a füleseket bámulni, örülni annak, hogy mindenki jól szól, a telefonkapcsolattal sem volt gond, a hírszerkesztő már kint várakozik a következő blokkhoz, jóban vagyunk, intek neki, jó volna már fölállni és kimenni onnan. Utolsó mondatok, „köszi, hogy jöttetek”, és igen, én is köszi, hogy itt lehettem, mert tényleg érdekes volt. Legközelebb is jövök, ha receptekről lesz szó, a cigány konyhaművészetről például. Az angol szerkesztő látta valahol a zsurmót meg a sült oldalast, tetszett neki. „Az ételeik jók” – mondja bekapcsolt mikrofonok mellett. Hát így. Talán így lesz egy szempillantás alatt – az antropológus látleletének analógiájára – a gyűlölt emberből nemcsak elismert zenész, hanem jó szakács is.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.