Visszhang extra

303

  • - legát -
  • 2018. október 27.

Mikrofilm

Nem is indulhatna ígéretesebben egy road movie: a csinos berlini egyetemista lányt kidobják a vizsgáról, ő meg bedobja magát egy ősrégi Merci lakóbuszba (a film címe a kocsi típusszámát jelöli) és irány Portugália. Ráadásul már a benzinkútnál felbukkan a megfelelő partner: a hátizsákos fiú, akinél gitár van. Kár, hogy egyelőre dalolásról szó sem lehet, a srácnak egy perverz (zoknis-szandálos) alaktól kell megmentenie újdonsült sofőrjét.

Negyedóra telt el ekkor Hans Weingartner filmjéből, így okkal gondolhatnánk, hogy egyre több hasonló izgalomban lesz részünk, csakhogy ezzel vége az akcióknak. A következő több mint két órában nagyot fordul a kormánykerék, még egy árva sztrádarendőr sem kerül elő, nemhogy kurvák és kamionosok. Hőseink a megengedett sebességet véletlenül sem átlépve krúzolnak keresztül Európán, de Szörényi Levente Utazás című száma helyett legfeljebb azt dúdolják: „wir fahr’n fahr’n fahr’n auf der Autobahn…” És ahogy általában az autópályán lenni szokott, nem történik velük semmi. Nem csoda, hogy unalmukban beszélgetni kezdenek, jobb híján az „élet nagy kérdései” kerülnek terítékre, olyan ellentétek, mint a vega-húsevő, az egyéni-közösségi, a harcos-békeharcos. A fiú meg a lány egymás ellentéte, vitatkoznak, vitatkoznak, film pedig e párbeszédek jegyzőkönyve, illetve annak a megállapítása, hogy az „ellentétek vonzzák egymást”. Weingartner igazából azzal kelt feltűnést, hogy nemcsak a road-movie, de az összes 21. századi íratlan filmes szabállyal szembemegy; a nyár egyik legnagyobb filmes szenzációjaként emlegetik, amiben persze nincs semmi meglepő.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.