Visszhang extra

303

  • - legát -
  • 2018. október 27.

Mikrofilm

Nem is indulhatna ígéretesebben egy road movie: a csinos berlini egyetemista lányt kidobják a vizsgáról, ő meg bedobja magát egy ősrégi Merci lakóbuszba (a film címe a kocsi típusszámát jelöli) és irány Portugália. Ráadásul már a benzinkútnál felbukkan a megfelelő partner: a hátizsákos fiú, akinél gitár van. Kár, hogy egyelőre dalolásról szó sem lehet, a srácnak egy perverz (zoknis-szandálos) alaktól kell megmentenie újdonsült sofőrjét.

Negyedóra telt el ekkor Hans Weingartner filmjéből, így okkal gondolhatnánk, hogy egyre több hasonló izgalomban lesz részünk, csakhogy ezzel vége az akcióknak. A következő több mint két órában nagyot fordul a kormánykerék, még egy árva sztrádarendőr sem kerül elő, nemhogy kurvák és kamionosok. Hőseink a megengedett sebességet véletlenül sem átlépve krúzolnak keresztül Európán, de Szörényi Levente Utazás című száma helyett legfeljebb azt dúdolják: „wir fahr’n fahr’n fahr’n auf der Autobahn…” És ahogy általában az autópályán lenni szokott, nem történik velük semmi. Nem csoda, hogy unalmukban beszélgetni kezdenek, jobb híján az „élet nagy kérdései” kerülnek terítékre, olyan ellentétek, mint a vega-húsevő, az egyéni-közösségi, a harcos-békeharcos. A fiú meg a lány egymás ellentéte, vitatkoznak, vitatkoznak, film pedig e párbeszédek jegyzőkönyve, illetve annak a megállapítása, hogy az „ellentétek vonzzák egymást”. Weingartner igazából azzal kelt feltűnést, hogy nemcsak a road-movie, de az összes 21. századi íratlan filmes szabállyal szembemegy; a nyár egyik legnagyobb filmes szenzációjaként emlegetik, amiben persze nincs semmi meglepő.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.