Visszhang extra

303

  • - legát -
  • 2018. október 27.

Mikrofilm

Nem is indulhatna ígéretesebben egy road movie: a csinos berlini egyetemista lányt kidobják a vizsgáról, ő meg bedobja magát egy ősrégi Merci lakóbuszba (a film címe a kocsi típusszámát jelöli) és irány Portugália. Ráadásul már a benzinkútnál felbukkan a megfelelő partner: a hátizsákos fiú, akinél gitár van. Kár, hogy egyelőre dalolásról szó sem lehet, a srácnak egy perverz (zoknis-szandálos) alaktól kell megmentenie újdonsült sofőrjét.

Negyedóra telt el ekkor Hans Weingartner filmjéből, így okkal gondolhatnánk, hogy egyre több hasonló izgalomban lesz részünk, csakhogy ezzel vége az akcióknak. A következő több mint két órában nagyot fordul a kormánykerék, még egy árva sztrádarendőr sem kerül elő, nemhogy kurvák és kamionosok. Hőseink a megengedett sebességet véletlenül sem átlépve krúzolnak keresztül Európán, de Szörényi Levente Utazás című száma helyett legfeljebb azt dúdolják: „wir fahr’n fahr’n fahr’n auf der Autobahn…” És ahogy általában az autópályán lenni szokott, nem történik velük semmi. Nem csoda, hogy unalmukban beszélgetni kezdenek, jobb híján az „élet nagy kérdései” kerülnek terítékre, olyan ellentétek, mint a vega-húsevő, az egyéni-közösségi, a harcos-békeharcos. A fiú meg a lány egymás ellentéte, vitatkoznak, vitatkoznak, film pedig e párbeszédek jegyzőkönyve, illetve annak a megállapítása, hogy az „ellentétek vonzzák egymást”. Weingartner igazából azzal kelt feltűnést, hogy nemcsak a road-movie, de az összes 21. századi íratlan filmes szabállyal szembemegy; a nyár egyik legnagyobb filmes szenzációjaként emlegetik, amiben persze nincs semmi meglepő.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.