Visszhang extra

Szimpli

  • - kg -
  • 2018. október 27.

Mikrofilm

Csináljunk road movie-t, mert az jó móka! Jónak jó, csak Elbát lehetne rekeszteni a „robogunk a tájban és a muslincák is velünk ujjonganak a szabadságtól megrészegülve” jellegű filmekkel, tán nem ártana megbolondítani valamivel a műfajt. Mi lenne, ha egy testvérpár indulna útnak szoros érzelmi kötelékben; a kormánynál az egyszerű, marcona legény az egyszerű marcona legényekre jellemző sipkában, hátul pedig a címbéli Szimpli, a 22 éves testbe szorult örök 3 éves gyerek, akire intézeti sors várna, de a testvéri szeretet és a road movie-kkal szembeni örök nézői igény inkább Hamburg felé tereli az egyszerű vidéki párost. Így mennek-mendegélnek ők elárvulva az idegen tájban; anyjukat épp az imént temették el, a rég nem látott apa a távoli Hamburgban éli világát – ideje felkeresni.

Markus Goller rendezőt nem lehet túlzott borúlátással vádolni, nyilván Sonnenschein und Boldogság szakon végezte az egyetemet, mert az ő filmjében a zord világ elég barátságos arcát mutatja a mi kis, rendőrség által is keresett duónknak; rég nem láttunk ilyen kedves és együttérző kamionsofőrt, a fiúk bájos szállásadója pedig mint egy földre szállt kedvesnővér (kedves is, medika is) egyengeti útjukat. Egyengetésre márpedig nagy szükségük van, mert a családegyesítés bizony nem megy simán.
Mindemellett az már tényleg az ízlés dolga, hogy A felolvasó óta felkapott David Kross Szimpli-alakításában a túlzott igyekezetet vagy a nagyszerű színészi alakítást látjuk, esetleg mindkettőt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.