Visszhang extra

Mademoiselle Paradis

Mikrofilm

 

Dúl a bécsi klasszicizmus. A szalonok kékvérű közönsége odaadóan figyeli Maria Theresia von Paradist, a tizenéves vak zongoraművészt. A szülők pedig a legnagyobb vehemenciával turnéztatják a lányt, és vetik alá a kor számos – mai szemmel kínzásnak is tekinthető – orvosi kezelésének. A történetbe akkor lépünk be, amikor a híres művésznő egy másik híres figurával, Franz Anton Mesmerrel találkozik. A német származású, ekkor Bécsben praktizáló orvos nem más, mint a mágneses fluidum és az energiaátvitel útján kieszközölt gyógyítás „feltalálója”. A kor tudományos gondolkodása által befogadott, az alkímiából átvett módszer lényege szerint láthatatlan és mérhetetlen energiák áramoltatásával kezelhetőek az idegrendszer betegségei. A módszer egyfelől fatális zsákutcának bizonyult, másfelől a pszichoterápia kezdeteinek. Ráadásul – például Paradis – esetében még hatott is: pár hónapnyi kezelés Mesmernél, és a lány elkezdte visszanyerni látását. Csakhogy zenei tehetsége meg csorbulni kezdett – amiért a szülők felháborodtak, botrányt csináltak, ám amint Paradist erőszakkal kivették a terápiáról, állapota visszaromlott. Életét vakon, zeneművészként, zeneszerzőként és neves tanárként élte le, Mesmer pedig Párizsba költözött.
Itt a kezelés néhány hónapjába és a szalonok mögötti világba kapunk bepillantást: hosszú zongorafutamokkal, elnyújtott képekkel, a látás, a látni tanulás és az érzékelés szerepéről elmélkedve. Egy átgondolt vizualitású történelmi pillanatfelvétel, amely a tolakodó drámaiság és az éppen csak felsejlő szörnyűségek között balanszíroz.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.