Visszhang extra

Mademoiselle Paradis

Mikrofilm

 

Dúl a bécsi klasszicizmus. A szalonok kékvérű közönsége odaadóan figyeli Maria Theresia von Paradist, a tizenéves vak zongoraművészt. A szülők pedig a legnagyobb vehemenciával turnéztatják a lányt, és vetik alá a kor számos – mai szemmel kínzásnak is tekinthető – orvosi kezelésének. A történetbe akkor lépünk be, amikor a híres művésznő egy másik híres figurával, Franz Anton Mesmerrel találkozik. A német származású, ekkor Bécsben praktizáló orvos nem más, mint a mágneses fluidum és az energiaátvitel útján kieszközölt gyógyítás „feltalálója”. A kor tudományos gondolkodása által befogadott, az alkímiából átvett módszer lényege szerint láthatatlan és mérhetetlen energiák áramoltatásával kezelhetőek az idegrendszer betegségei. A módszer egyfelől fatális zsákutcának bizonyult, másfelől a pszichoterápia kezdeteinek. Ráadásul – például Paradis – esetében még hatott is: pár hónapnyi kezelés Mesmernél, és a lány elkezdte visszanyerni látását. Csakhogy zenei tehetsége meg csorbulni kezdett – amiért a szülők felháborodtak, botrányt csináltak, ám amint Paradist erőszakkal kivették a terápiáról, állapota visszaromlott. Életét vakon, zeneművészként, zeneszerzőként és neves tanárként élte le, Mesmer pedig Párizsba költözött.
Itt a kezelés néhány hónapjába és a szalonok mögötti világba kapunk bepillantást: hosszú zongorafutamokkal, elnyújtott képekkel, a látás, a látni tanulás és az érzékelés szerepéről elmélkedve. Egy átgondolt vizualitású történelmi pillanatfelvétel, amely a tolakodó drámaiság és az éppen csak felsejlő szörnyűségek között balanszíroz.

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.