Visszhang extra

Mademoiselle Paradis

Mikrofilm

 

Dúl a bécsi klasszicizmus. A szalonok kékvérű közönsége odaadóan figyeli Maria Theresia von Paradist, a tizenéves vak zongoraművészt. A szülők pedig a legnagyobb vehemenciával turnéztatják a lányt, és vetik alá a kor számos – mai szemmel kínzásnak is tekinthető – orvosi kezelésének. A történetbe akkor lépünk be, amikor a híres művésznő egy másik híres figurával, Franz Anton Mesmerrel találkozik. A német származású, ekkor Bécsben praktizáló orvos nem más, mint a mágneses fluidum és az energiaátvitel útján kieszközölt gyógyítás „feltalálója”. A kor tudományos gondolkodása által befogadott, az alkímiából átvett módszer lényege szerint láthatatlan és mérhetetlen energiák áramoltatásával kezelhetőek az idegrendszer betegségei. A módszer egyfelől fatális zsákutcának bizonyult, másfelől a pszichoterápia kezdeteinek. Ráadásul – például Paradis – esetében még hatott is: pár hónapnyi kezelés Mesmernél, és a lány elkezdte visszanyerni látását. Csakhogy zenei tehetsége meg csorbulni kezdett – amiért a szülők felháborodtak, botrányt csináltak, ám amint Paradist erőszakkal kivették a terápiáról, állapota visszaromlott. Életét vakon, zeneművészként, zeneszerzőként és neves tanárként élte le, Mesmer pedig Párizsba költözött.
Itt a kezelés néhány hónapjába és a szalonok mögötti világba kapunk bepillantást: hosszú zongorafutamokkal, elnyújtott képekkel, a látás, a látni tanulás és az érzékelés szerepéről elmélkedve. Egy átgondolt vizualitású történelmi pillanatfelvétel, amely a tolakodó drámaiság és az éppen csak felsejlő szörnyűségek között balanszíroz.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.