Patti LuPone az amerikai színházi világ egyik legnagyobb ikonja, valódi legenda, akinek a neve egyet jelent a Broadway-jel és a musicalekkel. A 76 éves, részben olasz származású színésznőnek ugyan mindkét szülője hétköznapi, értelmiségi munkát végzett (az egyik könyvtárban dolgozott, a másik irodalmat tanított), az éneklés és színjátszás mégis a vérében van: felmenői közé tartozik Adelina Patti, minden idők egyik legismertebb szopránja, míg bátyja, Robert LuPone Tony-díjra is jelölt színésszé vált. LuPone az Egyesült Államok egyik leghíresebb művészeti iskolájába, a Julliardra járt, majd a híres Tony-, Oscar- és Golden Globe-díjas színészeket kinevelő The Acting Company nevű társulat egyik alapító tagjává vált. A színésznő Csehov Három nővérével mutatkozott be a Broadway-n 1973-ban, két évvel később Az enyveskezű vőlegény (The Robber Bridgeroom) révén pedig megkapta első Tony-jelölését. Ezt a mai napig további 7 nomináció követte, a legutóbbit 2022-ben a Company című darabért, amelyért meg is nyerte a díjat. Szintén győzött 1980-ban az Evita, 2008-ban pedig a Gypsy főszerepéért. Előbbi, azaz
Eva Perón figurája szabályosan összeforrt a nevével, olyanok elől nyerte meg a szerepet, mint Maryl Streep vagy Raquel Welch.
A kritikusok odáig voltak érte, a nézők imádták, a darab pedig a Broadway egyik legnagyobb sztárjává tette, ő azonban élete egyik legborzalmasabb élményeként emlékezett vissza rá később. „Végigsikítottam a szerepet, amelyet csak egy olyan férfi írhatott, aki gyűlöli a nőket. A producerektől pedig semmilyen támogatást nem kaptam, ők ugyanis sztáralakítást akartak, de a színfalak mögött úgy bántak velem, mint egy ismeretlen senkivel” – nyilatkozta 2007-ben.
LuPone játszott A kis szemtanúban, a Miss Daisy sofőrjében, a Múlt karácsonyban, illetve olyan sorozatokban, mint Az élet megy tovább, vagy a Hollywood. Legutóbb a Mindvégig Agatha című Marvel-sorozatban és az Amitől félünk című nyomasztó horrorban láthattuk. Státuszára jellemző, hogy többször is saját magát, azaz a nagy musicalszínésznőt alakította: így tett a Csajokban vagy a Glee – Sztárok leszünk!-ben; utóbbi egyik főszereplője, a Lea Michele játszotta Rachel Berry például egyértelműen LuPone nyomdokaiba kíván lépni, amikor énekelni kezd.
Most hétvégén rendezik meg az idei, 78. Tony-díjátadót, ahol maga LuPone ugyan nem kapott jelölést, de mint az egyik legismertebb és legelismertebb színpadi színésznő, meghívást kapott a gálára. Könnyen lehet azonban, hogy mégsem lesz ott, ugyanis LuPone egy korábbi megjegyzése hatalmas botrányt váltott ki a tengerentúlon. Május végén ugyanis megjelent egy vele készült interjú a The New Yorkerben, amely egyébként úgy jellemzi őt, mint „a Broadway regnáló nagy dámája, nagy hanggal és még nagyobb szájjal”. Ilyen bevezetéssel talán nem is kellene csodálkozni, hogy az írás tele van erős mondatokkal, LuPone egy megjegyzése azonban annak ellenére felháborodást keltett, hogy a hasonló fogalmazások valóban nem állnak távol tőle (csak egy példa: 2017-ben, a Tony-díj vörös szőnyegén azt mondta, soha nem lépne fel Trumpnak, mivel „utálom azt a szarházit”).
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!