A Broadway ikonja volt, most az egész szakma fellázadt ellene

Mikrofilm

Az Evita sztárja, Patti LuPone egy színházi produkcióra tett megjegyzést, amely miatt valóságos bojkottot hirdettek ellene. Könnyen lehet, hogy a szabadszájú dívának még a Tony-díjátadót is ki kell majd hagynia.

Patti LuPone az amerikai színházi világ egyik legnagyobb ikonja, valódi legenda, akinek a neve egyet jelent a Broadway-jel és a musicalekkel. A 76 éves, részben olasz származású színésznőnek ugyan mindkét szülője hétköznapi, értelmiségi munkát végzett (az egyik könyvtárban dolgozott, a másik irodalmat tanított), az éneklés és színjátszás mégis a vérében van: felmenői közé tartozik Adelina Patti, minden idők egyik legismertebb szopránja, míg bátyja, Robert LuPone Tony-díjra is jelölt színésszé vált. LuPone az Egyesült Államok egyik leghíresebb művészeti iskolájába, a Julliardra járt, majd a híres Tony-, Oscar- és Golden Globe-díjas színészeket kinevelő The Acting Company nevű társulat egyik alapító tagjává vált. A színésznő Csehov Három nővérével mutatkozott be a Broadway-n 1973-ban, két évvel később Az enyveskezű vőlegény (The Robber Bridgeroom) révén pedig megkapta első Tony-jelölését. Ezt a mai napig további 7 nomináció követte, a legutóbbit 2022-ben a Company című darabért, amelyért meg is nyerte a díjat. Szintén győzött 1980-ban az Evita, 2008-ban pedig a Gypsy főszerepéért. Előbbi, azaz

Eva Perón figurája szabályosan összeforrt a nevével, olyanok elől nyerte meg a szerepet, mint Maryl Streep vagy Raquel Welch.

A kritikusok odáig voltak érte, a nézők imádták, a darab pedig a Broadway egyik legnagyobb sztárjává tette, ő azonban élete egyik legborzalmasabb élményeként emlékezett vissza rá később. „Végigsikítottam a szerepet, amelyet csak egy olyan férfi írhatott, aki gyűlöli a nőket. A producerektől pedig semmilyen támogatást nem kaptam, ők ugyanis sztáralakítást akartak, de a színfalak mögött úgy bántak velem, mint egy ismeretlen senkivel” – nyilatkozta 2007-ben.

LuPone játszott A kis szemtanúban, a Miss Daisy sofőrjében, a Múlt karácsonyban, illetve olyan sorozatokban, mint Az élet megy tovább, vagy a Hollywood. Legutóbb a Mindvégig Agatha című Marvel-sorozatban és az Amitől félünk című nyomasztó horrorban láthattuk. Státuszára jellemző, hogy többször is saját magát, azaz a nagy musicalszínésznőt alakította: így tett a Csajokban vagy a Glee – Sztárok leszünk!-ben; utóbbi egyik főszereplője, a Lea Michele játszotta Rachel Berry például egyértelműen LuPone nyomdokaiba kíván lépni, amikor énekelni kezd.

Most hétvégén rendezik meg az idei, 78. Tony-díjátadót, ahol maga LuPone ugyan nem kapott jelölést, de mint az egyik legismertebb és legelismertebb színpadi színésznő, meghívást kapott a gálára. Könnyen lehet azonban, hogy mégsem lesz ott, ugyanis LuPone egy korábbi megjegyzése hatalmas botrányt váltott ki a tengerentúlon. Május végén ugyanis megjelent egy vele készült interjú a The New Yorkerben, amely egyébként úgy jellemzi őt, mint „a Broadway regnáló nagy dámája, nagy hanggal és még nagyobb szájjal”. Ilyen bevezetéssel talán nem is kellene csodálkozni, hogy az írás tele van erős mondatokkal, LuPone egy megjegyzése azonban annak ellenére felháborodást keltett, hogy a hasonló fogalmazások valóban nem állnak távol tőle (csak egy példa: 2017-ben, a Tony-díj vörös szőnyegén azt mondta, soha nem lépne fel Trumpnak, mivel „utálom azt a szarházit”).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.