A Broadway ikonja volt, most az egész szakma fellázadt ellene

Mikrofilm

Az Evita sztárja, Patti LuPone egy színházi produkcióra tett megjegyzést, amely miatt valóságos bojkottot hirdettek ellene. Könnyen lehet, hogy a szabadszájú dívának még a Tony-díjátadót is ki kell majd hagynia.

Patti LuPone az amerikai színházi világ egyik legnagyobb ikonja, valódi legenda, akinek a neve egyet jelent a Broadway-jel és a musicalekkel. A 76 éves, részben olasz származású színésznőnek ugyan mindkét szülője hétköznapi, értelmiségi munkát végzett (az egyik könyvtárban dolgozott, a másik irodalmat tanított), az éneklés és színjátszás mégis a vérében van: felmenői közé tartozik Adelina Patti, minden idők egyik legismertebb szopránja, míg bátyja, Robert LuPone Tony-díjra is jelölt színésszé vált. LuPone az Egyesült Államok egyik leghíresebb művészeti iskolájába, a Julliardra járt, majd a híres Tony-, Oscar- és Golden Globe-díjas színészeket kinevelő The Acting Company nevű társulat egyik alapító tagjává vált. A színésznő Csehov Három nővérével mutatkozott be a Broadway-n 1973-ban, két évvel később Az enyveskezű vőlegény (The Robber Bridgeroom) révén pedig megkapta első Tony-jelölését. Ezt a mai napig további 7 nomináció követte, a legutóbbit 2022-ben a Company című darabért, amelyért meg is nyerte a díjat. Szintén győzött 1980-ban az Evita, 2008-ban pedig a Gypsy főszerepéért. Előbbi, azaz

Eva Perón figurája szabályosan összeforrt a nevével, olyanok elől nyerte meg a szerepet, mint Maryl Streep vagy Raquel Welch.

A kritikusok odáig voltak érte, a nézők imádták, a darab pedig a Broadway egyik legnagyobb sztárjává tette, ő azonban élete egyik legborzalmasabb élményeként emlékezett vissza rá később. „Végigsikítottam a szerepet, amelyet csak egy olyan férfi írhatott, aki gyűlöli a nőket. A producerektől pedig semmilyen támogatást nem kaptam, ők ugyanis sztáralakítást akartak, de a színfalak mögött úgy bántak velem, mint egy ismeretlen senkivel” – nyilatkozta 2007-ben.

LuPone játszott A kis szemtanúban, a Miss Daisy sofőrjében, a Múlt karácsonyban, illetve olyan sorozatokban, mint Az élet megy tovább, vagy a Hollywood. Legutóbb a Mindvégig Agatha című Marvel-sorozatban és az Amitől félünk című nyomasztó horrorban láthattuk. Státuszára jellemző, hogy többször is saját magát, azaz a nagy musicalszínésznőt alakította: így tett a Csajokban vagy a Glee – Sztárok leszünk!-ben; utóbbi egyik főszereplője, a Lea Michele játszotta Rachel Berry például egyértelműen LuPone nyomdokaiba kíván lépni, amikor énekelni kezd.

Most hétvégén rendezik meg az idei, 78. Tony-díjátadót, ahol maga LuPone ugyan nem kapott jelölést, de mint az egyik legismertebb és legelismertebb színpadi színésznő, meghívást kapott a gálára. Könnyen lehet azonban, hogy mégsem lesz ott, ugyanis LuPone egy korábbi megjegyzése hatalmas botrányt váltott ki a tengerentúlon. Május végén ugyanis megjelent egy vele készült interjú a The New Yorkerben, amely egyébként úgy jellemzi őt, mint „a Broadway regnáló nagy dámája, nagy hanggal és még nagyobb szájjal”. Ilyen bevezetéssel talán nem is kellene csodálkozni, hogy az írás tele van erős mondatokkal, LuPone egy megjegyzése azonban annak ellenére felháborodást keltett, hogy a hasonló fogalmazások valóban nem állnak távol tőle (csak egy példa: 2017-ben, a Tony-díj vörös szőnyegén azt mondta, soha nem lépne fel Trumpnak, mivel „utálom azt a szarházit”).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.