Film

A díszvendég

  • - kg -
  • 2020. szeptember 13.

Mikrofilm

Mélységes mély a múltnak kútja, ez eddig oké, de hogy ennyi nyúl van ebben a kútban, az újdonság – ezt a tudást mindenképp magunkkal vihetjük Atom Egoyan új filmjéről hazatérve, bár nem biztos, hogy ez volt az Exotica és az Eljövendő szép napok rendezőjének célja. David Thewlis például múltba révedő mosollyal, egy régi családi idill emlékeként simogatja az ölében pihenő házi kedvencet – a thewlisi mosoly azért nagyon hátul áll a mosolyok sorában, technikai értelemben inkább csak egy arcrezdülés. Egoyan filmjében sokszor sokatmondóan nem történik semmi, ám az legalább szépen, artisztikusan történik: Thewlis étteremről étteremre bolyong a traumákat cipelő bús minőségellenőr-járásával, szomorkás kísérőzenére nyers húsokat vizsgál, alakja pedig olyan érdekesen torzan tükröződik vissza a hentesüzlet faláról, hogy az több mint jelentőségteljes. Nem látjuk, de érezzük, hogy az ősz bevégzi munkáját, valahol valaki finoman lenyom egy billentyűt a zongorán, és egymáshoz ér két lehulló, megsárgult falevél. E pattanásig őszies hangulatban a szomorú étterem­ellenőr szép és börtönviselt lánya visszaemlékezik az immár halott étteremellenőrre, aki maga sem rest emlékezni, mindenki kap egy lakájos, másfél szobás idősíkot. Emberéletek és nyulak kerülnek terítékre, utóbbiak szó szerint is, az ő nézőpontjukat ugyan nem vizsgálja senki, de odacsinálhatnak a padlóra. Ennek is lesz még jelentősége e költői, a vékony falú üvegpoharakból kicsiholható dallamokra és a melegkonyhát üzemeltető helyek falitükreire egyaránt érzékeny filmben.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.