Film

A díszvendég

  • - kg -
  • 2020. szeptember 13.

Mikrofilm

Mélységes mély a múltnak kútja, ez eddig oké, de hogy ennyi nyúl van ebben a kútban, az újdonság – ezt a tudást mindenképp magunkkal vihetjük Atom Egoyan új filmjéről hazatérve, bár nem biztos, hogy ez volt az Exotica és az Eljövendő szép napok rendezőjének célja. David Thewlis például múltba révedő mosollyal, egy régi családi idill emlékeként simogatja az ölében pihenő házi kedvencet – a thewlisi mosoly azért nagyon hátul áll a mosolyok sorában, technikai értelemben inkább csak egy arcrezdülés. Egoyan filmjében sokszor sokatmondóan nem történik semmi, ám az legalább szépen, artisztikusan történik: Thewlis étteremről étteremre bolyong a traumákat cipelő bús minőségellenőr-járásával, szomorkás kísérőzenére nyers húsokat vizsgál, alakja pedig olyan érdekesen torzan tükröződik vissza a hentesüzlet faláról, hogy az több mint jelentőségteljes. Nem látjuk, de érezzük, hogy az ősz bevégzi munkáját, valahol valaki finoman lenyom egy billentyűt a zongorán, és egymáshoz ér két lehulló, megsárgult falevél. E pattanásig őszies hangulatban a szomorú étterem­ellenőr szép és börtönviselt lánya visszaemlékezik az immár halott étteremellenőrre, aki maga sem rest emlékezni, mindenki kap egy lakájos, másfél szobás idősíkot. Emberéletek és nyulak kerülnek terítékre, utóbbiak szó szerint is, az ő nézőpontjukat ugyan nem vizsgálja senki, de odacsinálhatnak a padlóra. Ennek is lesz még jelentősége e költői, a vékony falú üvegpoharakból kicsiholható dallamokra és a melegkonyhát üzemeltető helyek falitükreire egyaránt érzékeny filmben.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."