Dokumentumfilm

A showbiznisz gyermekei

  • 2020. szeptember 13.

Mikrofilm

A 100 éves, filmes karrierjét több mint 90 éve lezárt, ám elégedetten megöregedett néni, illetve az éppen csak 20, felnőtt karrierjének beindulása idején elhunyt fiatalember sorsa köré megrajzolható volna nem csupán kizsákmányolt ifjú életek szinte törvényszerű sorstragédiája, de alighanem magának a filmgyártásnak a ragadozó, mindent felemésztő természete. Alex Winter kamerája előtt egykori gyerekszínészek vallanak arról, mivé formálta őket a korán elért, soha fel nem dolgozott siker. Kár, hogy a film az elszalasztott lehetőségek miatt marad emlékezetes. Visszafogott panaszkodás van őrjöngő számonkérés helyett. Még a gyerekszínészi pályafutást legérettebben látó Evan Rachel Wood és Milla Jovovich sem igen jut túl a könnyen befogadható közhelyeken. Hiányoznak azok (pl. Leonardo DiCaprio vagy Scarlett Johansson), akik egyáltalán nem mentek tönkre. Nagyon érintőlegesen esik csak szó a lányokat és fiúkat is érintő abúzus más forrásokból tudhatóan mindennapos gyakorlatáról, a pedofíliáról. Továbbá hiányoznak a gyerekeiknek totálisan hamis célképzeteket sugalmazó, betegesen becsvágyó szülők (itt egy még éppen szalonképes anyukát látunk kislánya vélt tehetségével házalni), s hiányoznak az álomgyár „felhajtói”, akik a castingokon tízezerszámra nézik, hallgatják, mustrálják az aspiránsokat, s ítélnek képességeik használhatósága felől. Végül pedig hiányzik a kontextus: annak kimondása, hogy a sikert a piedesztálra emelő vallás szolgálatába állított embertelen, mégis világképformáló gépezet működésének nem valamilyen anomáliája mindez, hanem maga a rendszer.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."