Dokumentumfilm

A showbiznisz gyermekei

  • 2020. szeptember 13.

Mikrofilm

A 100 éves, filmes karrierjét több mint 90 éve lezárt, ám elégedetten megöregedett néni, illetve az éppen csak 20, felnőtt karrierjének beindulása idején elhunyt fiatalember sorsa köré megrajzolható volna nem csupán kizsákmányolt ifjú életek szinte törvényszerű sorstragédiája, de alighanem magának a filmgyártásnak a ragadozó, mindent felemésztő természete. Alex Winter kamerája előtt egykori gyerekszínészek vallanak arról, mivé formálta őket a korán elért, soha fel nem dolgozott siker. Kár, hogy a film az elszalasztott lehetőségek miatt marad emlékezetes. Visszafogott panaszkodás van őrjöngő számonkérés helyett. Még a gyerekszínészi pályafutást legérettebben látó Evan Rachel Wood és Milla Jovovich sem igen jut túl a könnyen befogadható közhelyeken. Hiányoznak azok (pl. Leonardo DiCaprio vagy Scarlett Johansson), akik egyáltalán nem mentek tönkre. Nagyon érintőlegesen esik csak szó a lányokat és fiúkat is érintő abúzus más forrásokból tudhatóan mindennapos gyakorlatáról, a pedofíliáról. Továbbá hiányoznak a gyerekeiknek totálisan hamis célképzeteket sugalmazó, betegesen becsvágyó szülők (itt egy még éppen szalonképes anyukát látunk kislánya vélt tehetségével házalni), s hiányoznak az álomgyár „felhajtói”, akik a castingokon tízezerszámra nézik, hallgatják, mustrálják az aspiránsokat, s ítélnek képességeik használhatósága felől. Végül pedig hiányzik a kontextus: annak kimondása, hogy a sikert a piedesztálra emelő vallás szolgálatába állított embertelen, mégis világképformáló gépezet működésének nem valamilyen anomáliája mindez, hanem maga a rendszer.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.