Dokumentumfilm

A showbiznisz gyermekei

  • 2020. szeptember 13.

Mikrofilm

A 100 éves, filmes karrierjét több mint 90 éve lezárt, ám elégedetten megöregedett néni, illetve az éppen csak 20, felnőtt karrierjének beindulása idején elhunyt fiatalember sorsa köré megrajzolható volna nem csupán kizsákmányolt ifjú életek szinte törvényszerű sorstragédiája, de alighanem magának a filmgyártásnak a ragadozó, mindent felemésztő természete. Alex Winter kamerája előtt egykori gyerekszínészek vallanak arról, mivé formálta őket a korán elért, soha fel nem dolgozott siker. Kár, hogy a film az elszalasztott lehetőségek miatt marad emlékezetes. Visszafogott panaszkodás van őrjöngő számonkérés helyett. Még a gyerekszínészi pályafutást legérettebben látó Evan Rachel Wood és Milla Jovovich sem igen jut túl a könnyen befogadható közhelyeken. Hiányoznak azok (pl. Leonardo DiCaprio vagy Scarlett Johansson), akik egyáltalán nem mentek tönkre. Nagyon érintőlegesen esik csak szó a lányokat és fiúkat is érintő abúzus más forrásokból tudhatóan mindennapos gyakorlatáról, a pedofíliáról. Továbbá hiányoznak a gyerekeiknek totálisan hamis célképzeteket sugalmazó, betegesen becsvágyó szülők (itt egy még éppen szalonképes anyukát látunk kislánya vélt tehetségével házalni), s hiányoznak az álomgyár „felhajtói”, akik a castingokon tízezerszámra nézik, hallgatják, mustrálják az aspiránsokat, s ítélnek képességeik használhatósága felől. Végül pedig hiányzik a kontextus: annak kimondása, hogy a sikert a piedesztálra emelő vallás szolgálatába állított embertelen, mégis világképformáló gépezet működésének nem valamilyen anomáliája mindez, hanem maga a rendszer.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.