Dokumentumfilm

Sok-sok szeretettel: Walter Mercado

Mikrofilm

Magyarországról nehéz megérteni a Puerto Ricó-i tévés asztrológus, Walter Mercado jelentőségét a spanyol ajkú közösségekben. Dél-Amerikában nagyszülők, szülők és unokák generációi várták a tévé előtt tűkön ülve, hogy a ripacskodó, androgün varázsló megossza napi elemzését csillagjegyükről. Mercado több évtizedes munkásságát követő titokzatos visszavonulása után ma épp második reneszánszát éli a queer, latinx fiatalok körében.

Cristina Costantini és Kareem Tabsch rajongással teli dokumentumfilmjében Mercado mintha a Tiger King Joe Exoticjának puha és ragyogó tükörképe lenne. Olyan lendülettel és bájjal lép elő, hogy az minden kezdeti idegenkedést elnyom a gyanútlan nézőben. A készítők elhitetik velünk, hogy a Mercado-jelenség mögötti titok érdekli őket (pl. sosem tisztázott szexuális irányultsága, menedzserével lezajlott ködös pere, a nemzetközi piac meghódítása), de nyilvánvaló lesz, hogy ők is csak csillogó szemű rajongók. Ahogy maga Mercado, ők sem szívesen feszegetnek kellemetlen témákat – az egyetlen kísérlet az asztrológust remeteségbe kényszerítő per bemutatása, de annak során is mintha kicsit könnyen futni hagynák hősüket. A film ugyanakkor lenyűgöző képet fest arról, hogyan kel új életre egy múltbeli médiajelenség, hogyan fakad nosztalgia egy mai huszonévesben olyasvalami iránt, amit soha nem élt át. A Mucho Mucho Amor jól megérdemelt emlékművet állít egy, a nem spanyol ajkú világ számára ismeretlen, de rendkívüli hatású médiajelenségnek – anélkül, hogy nevetségessé tenné vagy megkérdőjelezné.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.