Dokumentumfilm

Sok-sok szeretettel: Walter Mercado

Mikrofilm

Magyarországról nehéz megérteni a Puerto Ricó-i tévés asztrológus, Walter Mercado jelentőségét a spanyol ajkú közösségekben. Dél-Amerikában nagyszülők, szülők és unokák generációi várták a tévé előtt tűkön ülve, hogy a ripacskodó, androgün varázsló megossza napi elemzését csillagjegyükről. Mercado több évtizedes munkásságát követő titokzatos visszavonulása után ma épp második reneszánszát éli a queer, latinx fiatalok körében.

Cristina Costantini és Kareem Tabsch rajongással teli dokumentumfilmjében Mercado mintha a Tiger King Joe Exoticjának puha és ragyogó tükörképe lenne. Olyan lendülettel és bájjal lép elő, hogy az minden kezdeti idegenkedést elnyom a gyanútlan nézőben. A készítők elhitetik velünk, hogy a Mercado-jelenség mögötti titok érdekli őket (pl. sosem tisztázott szexuális irányultsága, menedzserével lezajlott ködös pere, a nemzetközi piac meghódítása), de nyilvánvaló lesz, hogy ők is csak csillogó szemű rajongók. Ahogy maga Mercado, ők sem szívesen feszegetnek kellemetlen témákat – az egyetlen kísérlet az asztrológust remeteségbe kényszerítő per bemutatása, de annak során is mintha kicsit könnyen futni hagynák hősüket. A film ugyanakkor lenyűgöző képet fest arról, hogyan kel új életre egy múltbeli médiajelenség, hogyan fakad nosztalgia egy mai huszonévesben olyasvalami iránt, amit soha nem élt át. A Mucho Mucho Amor jól megérdemelt emlékművet állít egy, a nem spanyol ajkú világ számára ismeretlen, de rendkívüli hatású médiajelenségnek – anélkül, hogy nevetségessé tenné vagy megkérdőjelezné.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.