Dokumentumfilm

Sok-sok szeretettel: Walter Mercado

Mikrofilm

Magyarországról nehéz megérteni a Puerto Ricó-i tévés asztrológus, Walter Mercado jelentőségét a spanyol ajkú közösségekben. Dél-Amerikában nagyszülők, szülők és unokák generációi várták a tévé előtt tűkön ülve, hogy a ripacskodó, androgün varázsló megossza napi elemzését csillagjegyükről. Mercado több évtizedes munkásságát követő titokzatos visszavonulása után ma épp második reneszánszát éli a queer, latinx fiatalok körében.

Cristina Costantini és Kareem Tabsch rajongással teli dokumentumfilmjében Mercado mintha a Tiger King Joe Exoticjának puha és ragyogó tükörképe lenne. Olyan lendülettel és bájjal lép elő, hogy az minden kezdeti idegenkedést elnyom a gyanútlan nézőben. A készítők elhitetik velünk, hogy a Mercado-jelenség mögötti titok érdekli őket (pl. sosem tisztázott szexuális irányultsága, menedzserével lezajlott ködös pere, a nemzetközi piac meghódítása), de nyilvánvaló lesz, hogy ők is csak csillogó szemű rajongók. Ahogy maga Mercado, ők sem szívesen feszegetnek kellemetlen témákat – az egyetlen kísérlet az asztrológust remeteségbe kényszerítő per bemutatása, de annak során is mintha kicsit könnyen futni hagynák hősüket. A film ugyanakkor lenyűgöző képet fest arról, hogyan kel új életre egy múltbeli médiajelenség, hogyan fakad nosztalgia egy mai huszonévesben olyasvalami iránt, amit soha nem élt át. A Mucho Mucho Amor jól megérdemelt emlékművet állít egy, a nem spanyol ajkú világ számára ismeretlen, de rendkívüli hatású médiajelenségnek – anélkül, hogy nevetségessé tenné vagy megkérdőjelezné.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.