A katonalegyek sorakozója

  • narancs.hu
  • 2023. november 28.

Mikrofilm

Kibontakozás és önmegvalósítás lárvák és farkasok között. Fuchs Máté filmjét a Verzión mutatják be.

Egyre gyakrabban olvashatunk a rovarevés jelentőségéről, ennek ellenére a témát lakossági, de kormányzati szinten is undor, gúnyolódás és megvetés kíséri. „A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal szakemberei (…) mind a hagyományos, mind az internetes kereskedelem szigorú ellenőrzésével felkészültek azoknak a kockázatoknak a kezelésére, amit a szárított lisztkukac esetleges hazai megjelenése jelenthet” – mondta két évvel ezelőtt az agrárminiszter, aki ha látja mindazt, ami a Keltető című film főszereplőjének légyfarmján történik, vélhetően azonnal kihívja a tisztiorvost, de talán a rendőrséget is. Mariann azonban nemcsak meggyőződéses vállalkozó. Az autizmussal élő fiatal nő már-már rajongással kezeli „haszonállatait”, a katonalegyeket, amelyeknek lárvája valóságos fehérjeraktár, s állati takarmányba keverve, a kutyatáptól a moslékig felhasználható, sőt emberi táplálék-kiegészítőként is elképzelhető.

 
Kép a Keltető című dokumentumfilmből

Egy efféle vállalkozás a takarmányiparban talán még Magyarországon is sikertörténet lehetne, csakhogy Mariann nem dörzsölt üzletember, és legfeljebb saját magát képes meggyőzni. Viselkedése különös, minden mozdulatával azt sugallja, hogy nem lehet komolyan venni. A Keltető rendezője, Fuchs Máté azonban komolyan vette őt, és öt éven át kísérte sokszor kilátástalannak tűnő harcát nem is elsősorban a kételkedők, sokkal inkább az előítéletek ellen. Így a másfél órás dokumentumfilm valójában meneküléstörténet, amelyben a főszereplőnek a valóság elől kellene menekülnie, ám éppen ellenkező irányba indul.

Vetítik: 29-én, 18.30, Toldi – Kisterem

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.