A katonalegyek sorakozója

  • narancs.hu
  • 2023. november 28.

Mikrofilm

Kibontakozás és önmegvalósítás lárvák és farkasok között. Fuchs Máté filmjét a Verzión mutatják be.

Egyre gyakrabban olvashatunk a rovarevés jelentőségéről, ennek ellenére a témát lakossági, de kormányzati szinten is undor, gúnyolódás és megvetés kíséri. „A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal szakemberei (…) mind a hagyományos, mind az internetes kereskedelem szigorú ellenőrzésével felkészültek azoknak a kockázatoknak a kezelésére, amit a szárított lisztkukac esetleges hazai megjelenése jelenthet” – mondta két évvel ezelőtt az agrárminiszter, aki ha látja mindazt, ami a Keltető című film főszereplőjének légyfarmján történik, vélhetően azonnal kihívja a tisztiorvost, de talán a rendőrséget is. Mariann azonban nemcsak meggyőződéses vállalkozó. Az autizmussal élő fiatal nő már-már rajongással kezeli „haszonállatait”, a katonalegyeket, amelyeknek lárvája valóságos fehérjeraktár, s állati takarmányba keverve, a kutyatáptól a moslékig felhasználható, sőt emberi táplálék-kiegészítőként is elképzelhető.

 
Kép a Keltető című dokumentumfilmből

Egy efféle vállalkozás a takarmányiparban talán még Magyarországon is sikertörténet lehetne, csakhogy Mariann nem dörzsölt üzletember, és legfeljebb saját magát képes meggyőzni. Viselkedése különös, minden mozdulatával azt sugallja, hogy nem lehet komolyan venni. A Keltető rendezője, Fuchs Máté azonban komolyan vette őt, és öt éven át kísérte sokszor kilátástalannak tűnő harcát nem is elsősorban a kételkedők, sokkal inkább az előítéletek ellen. Így a másfél órás dokumentumfilm valójában meneküléstörténet, amelyben a főszereplőnek a valóság elől kellene menekülnie, ám éppen ellenkező irányba indul.

Vetítik: 29-én, 18.30, Toldi – Kisterem

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.