Robert De Niro kiakadt, amiért cenzúrázták Trump-ellenes beszédét

  • narancs.hu
  • 2023. november 28.

Mikrofilm

„A beszédem eleje hiányzott, kivágták… de én fel akarom olvasni. A történelem nem történelem többé, az igazság nem igazság. A hazugság csak egy újabb eszközzé vált a sarlatán arzenáljában.”

Az Oscaron ma már egyfajta elvárás, hogy a mikrofonhoz lépők kiálljanak társadalmi ügyek mellett, felszólaljanak a békéért, a nők és a kisebbségek jogaiért – na és hogy elküldjék a búsba Donald Trumpot, aki maga sem rajongója a filmes díjnak.

Úgy néz ki, az egyik legnagyobb presztízsű függetlenfilmes elismerés, a Gotham Awards nem enged meg ennyi szabadságot. Az idei esemény egyik konferálója Robert De Niro volt, aki mikrofonhoz lépve bemutatta új filmjét, a Megfojtott virágokat (kritikánk ide kattintva olvasható), méltatta a rendező Martin Scorseset, valamint az alkotás középpontjában álló oszázs népet. Aztán észrevette, hogy beszéde egy részét egyszerűen kivágták a súgógépen futó szövegből.

„A gyengéket támadja, tönkreteszi a természet ajándékait és tiszteletlenül viselkedik, például azzal, hogy sértésnek használja a Pocahontas szót” – mondta Donald Trump volt és újrázni készülő elnökről, majd észrevette, hogy mondandóját cenzúrázták. „És most megköszönöm az Apple-nek, a Gothamnek, az Apple-nek, bla-bla-bla. De nem is akarom megköszönni nekik azután, hogy azt csinálták. Hogy merészelték?” – fakadt ki. A Megfojtott virágok mögött részben ugyanis az Apple áll, mindezt ebben a cikkünkben mutattuk be.

De Niro később visszatért mondandójához: „A beszédem eleje hiányzott, kivágták… de én fel akarom olvasni. A történelem nem történelem többé, az igazság nem igazság. A hazugság csak egy újabb eszközzé vált a sarlatán arzenáljában” – fogalmazott.

A díjátadón a Megfojtott virágok (a Barbie, az Air – Harc a legendáért, a Ferrari, a Maestro és a Rustin mellett) speciális elismerést kapott. A főszereplő, Lily Gladstone egy másik filmjéért, a The Unknown Countryért vehette át a gendersemleges főszereplő díjat. A legjobb film az Előző életek című dráma lett, amely két, dél-koreai származású gyerekkori barátról szól, akik felnőttként újra találkoznak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.