Robert De Niro kiakadt, amiért cenzúrázták Trump-ellenes beszédét

  • narancs.hu
  • 2023. november 28.

Mikrofilm

„A beszédem eleje hiányzott, kivágták… de én fel akarom olvasni. A történelem nem történelem többé, az igazság nem igazság. A hazugság csak egy újabb eszközzé vált a sarlatán arzenáljában.”

Az Oscaron ma már egyfajta elvárás, hogy a mikrofonhoz lépők kiálljanak társadalmi ügyek mellett, felszólaljanak a békéért, a nők és a kisebbségek jogaiért – na és hogy elküldjék a búsba Donald Trumpot, aki maga sem rajongója a filmes díjnak.

Úgy néz ki, az egyik legnagyobb presztízsű függetlenfilmes elismerés, a Gotham Awards nem enged meg ennyi szabadságot. Az idei esemény egyik konferálója Robert De Niro volt, aki mikrofonhoz lépve bemutatta új filmjét, a Megfojtott virágokat (kritikánk ide kattintva olvasható), méltatta a rendező Martin Scorseset, valamint az alkotás középpontjában álló oszázs népet. Aztán észrevette, hogy beszéde egy részét egyszerűen kivágták a súgógépen futó szövegből.

„A gyengéket támadja, tönkreteszi a természet ajándékait és tiszteletlenül viselkedik, például azzal, hogy sértésnek használja a Pocahontas szót” – mondta Donald Trump volt és újrázni készülő elnökről, majd észrevette, hogy mondandóját cenzúrázták. „És most megköszönöm az Apple-nek, a Gothamnek, az Apple-nek, bla-bla-bla. De nem is akarom megköszönni nekik azután, hogy azt csinálták. Hogy merészelték?” – fakadt ki. A Megfojtott virágok mögött részben ugyanis az Apple áll, mindezt ebben a cikkünkben mutattuk be.

De Niro később visszatért mondandójához: „A beszédem eleje hiányzott, kivágták… de én fel akarom olvasni. A történelem nem történelem többé, az igazság nem igazság. A hazugság csak egy újabb eszközzé vált a sarlatán arzenáljában” – fogalmazott.

A díjátadón a Megfojtott virágok (a Barbie, az Air – Harc a legendáért, a Ferrari, a Maestro és a Rustin mellett) speciális elismerést kapott. A főszereplő, Lily Gladstone egy másik filmjéért, a The Unknown Countryért vehette át a gendersemleges főszereplő díjat. A legjobb film az Előző életek című dráma lett, amely két, dél-koreai származású gyerekkori barátról szól, akik felnőttként újra találkoznak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.