Robert De Niro kiakadt, amiért cenzúrázták Trump-ellenes beszédét

  • narancs.hu
  • 2023. november 28.

Mikrofilm

„A beszédem eleje hiányzott, kivágták… de én fel akarom olvasni. A történelem nem történelem többé, az igazság nem igazság. A hazugság csak egy újabb eszközzé vált a sarlatán arzenáljában.”

Az Oscaron ma már egyfajta elvárás, hogy a mikrofonhoz lépők kiálljanak társadalmi ügyek mellett, felszólaljanak a békéért, a nők és a kisebbségek jogaiért – na és hogy elküldjék a búsba Donald Trumpot, aki maga sem rajongója a filmes díjnak.

Úgy néz ki, az egyik legnagyobb presztízsű függetlenfilmes elismerés, a Gotham Awards nem enged meg ennyi szabadságot. Az idei esemény egyik konferálója Robert De Niro volt, aki mikrofonhoz lépve bemutatta új filmjét, a Megfojtott virágokat (kritikánk ide kattintva olvasható), méltatta a rendező Martin Scorseset, valamint az alkotás középpontjában álló oszázs népet. Aztán észrevette, hogy beszéde egy részét egyszerűen kivágták a súgógépen futó szövegből.

„A gyengéket támadja, tönkreteszi a természet ajándékait és tiszteletlenül viselkedik, például azzal, hogy sértésnek használja a Pocahontas szót” – mondta Donald Trump volt és újrázni készülő elnökről, majd észrevette, hogy mondandóját cenzúrázták. „És most megköszönöm az Apple-nek, a Gothamnek, az Apple-nek, bla-bla-bla. De nem is akarom megköszönni nekik azután, hogy azt csinálták. Hogy merészelték?” – fakadt ki. A Megfojtott virágok mögött részben ugyanis az Apple áll, mindezt ebben a cikkünkben mutattuk be.

De Niro később visszatért mondandójához: „A beszédem eleje hiányzott, kivágták… de én fel akarom olvasni. A történelem nem történelem többé, az igazság nem igazság. A hazugság csak egy újabb eszközzé vált a sarlatán arzenáljában” – fogalmazott.

A díjátadón a Megfojtott virágok (a Barbie, az Air – Harc a legendáért, a Ferrari, a Maestro és a Rustin mellett) speciális elismerést kapott. A főszereplő, Lily Gladstone egy másik filmjéért, a The Unknown Countryért vehette át a gendersemleges főszereplő díjat. A legjobb film az Előző életek című dráma lett, amely két, dél-koreai származású gyerekkori barátról szól, akik felnőttként újra találkoznak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.