A kisbaba reggelije és az elszakadt horgonylánc

  • - palosm -
  • 2020. február 29.

Mikrofilm

Néha el kell zarándokolni az ősforráshoz, hogy értsük, milyen messzire jutottunk onnan.

„Ami a mostani filmekből hiányzik, az a szélfútta falevelek szépsége" — mondta Griffith 1944-ben, durván fél évszázaddal a mozgókép feltalálása, és 30 évvel egész estés játékfilmje, A nemzet születése után.

Hogy a mozgókép születése után bő 110 évvel is értsük, mire gondolt Grittith, a vizuális történetmesélés úttörője, vissza kell mennünk az ősforráshoz, a valaha készült összes mozgókép eredetéhez, a cinephilek zarándokhelyéhez: a Lumiére-fivérek egytekercseseihez.

Azon belül is A kisbaba reggelijéhez.

August Lumière és felesége félévesforma kislányukat eteti a kertben, az asztalon csésze, üveg konyak. Ennyi a film, és ez nem kevés. (Másik kedvencünk a kisgyerek és a macska esete.) A híradások és anekdoták szerint a nézőket mégis leginkább az nyűgözte le, hogy a bátor jelenet háttérében egyszer csak feltámad a szél és megrezgeti a fák levélzetét.

false

A kisbaba reggelije megrendezett jelenet, filmezésre szánt reggeli, a falevelek, a szél váratlan feltámadása és a falevelek mozgása viszont ellesett pillanat, a brutális valóság, ha tetszik, történelmi tény, amit a filmfelvevő rögzített és a celluloid végtelen idejébe zárt.

A korabeli nézőket nem véletlenül ragadta magával a két dimenzió együttes jelenléte, egy képen, előtér és háttér, mindkettő mozgásban.

Vagy ott van a fal lebontásáról szóló film, amit egyszer véletlenül levetítettek a közönségnek visszafelé is A kavargó por eltűnése, a fal gyors felépülése a frászt hozta a nézőkre, azt hitték, boszorkányság van a dologban.

A Lumiére! című dokumentumfilmben a világ első számú filmművészeti mustrája, a cannes-i filmfesztivál igazgatója, egyébként a Lumiére Intézetet irányító Thierry Frémaux a testvérpár 108 gyönyörűen restaurált egytekercsesét mutatja be és kommentálja utánozhatatlanul könnyed stílusban. Köztük A baba reggelijét is.

Egyszerűen a Lumiére-filmeket látjuk egymás után, sem vágás, sem beszélő fejek, sem okoskodó szakértők nem zavarják meg az élményt, vagyis szeánszot. Frémaux az összes Lumiére-film minden pillanatáért rajong, és azokban nem a feltálaló leleményességét, hanem a művész forradalmi kreativitását veszi észre.Rajongása gyorsan átragad a nézőre.

false

Frémaux interpretációjában a Lumiére-filmekben azt láthatjuk, ahogy először megnyilvánul a hetedik művészeti ág, a mozgás és idő rögzítésének művészete. Repkednek a művészettörténeti utalások, Turnertől Spielbergen át Ozuig, az idézetek a nagy — főleg francia — filmesektől.

A művészettörténeti kontextussal Frémaux csak a kinetikai momentumok sajátosságait definiálja — azokat a filmszerű pillanatokat emeli ki, amik a médium lényegét adják: a rezgő falevelek a reggeliző kisbaba mögött. A háttérben elsuhanó hatalmas hajó és a horgonytartó lánc drámai elszakadása. A Big Ben és a kamera között keresztben masírozó katonák, akik közül háromnak nincs bajusza. Az egymással szemben csendben fekvő ópiumszívók, amiről Frémaux ezt találja mondani: „ennek a filmnek az idő a témája". Az aranyhalas gömbakváriumon átsütő napfény. A földtől emelkedő rögzített léggömb belsejében lévő, zaklatottan remegő kép.

Igazi szerelmeslevél ez Frémaux-tól a mozihoz, s egyúttal szép deklarálása annak a szemléletnek, ami szerint a filmművészet lényege: az ember és a tér viszonyának, az idő titkának a rögzítése.

A Lumiére! a CirkoFilm online tékájában pár kattintás után megtekinthető, kevesebb, mint egy mozijegy áráért, magyar szinkronnal.

Lumiére! from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.