A kisbaba reggelije és az elszakadt horgonylánc

  • - palosm -
  • 2020. február 29.

Mikrofilm

Néha el kell zarándokolni az ősforráshoz, hogy értsük, milyen messzire jutottunk onnan.

„Ami a mostani filmekből hiányzik, az a szélfútta falevelek szépsége" — mondta Griffith 1944-ben, durván fél évszázaddal a mozgókép feltalálása, és 30 évvel egész estés játékfilmje, A nemzet születése után.

Hogy a mozgókép születése után bő 110 évvel is értsük, mire gondolt Grittith, a vizuális történetmesélés úttörője, vissza kell mennünk az ősforráshoz, a valaha készült összes mozgókép eredetéhez, a cinephilek zarándokhelyéhez: a Lumiére-fivérek egytekercseseihez.

Azon belül is A kisbaba reggelijéhez.

August Lumière és felesége félévesforma kislányukat eteti a kertben, az asztalon csésze, üveg konyak. Ennyi a film, és ez nem kevés. (Másik kedvencünk a kisgyerek és a macska esete.) A híradások és anekdoták szerint a nézőket mégis leginkább az nyűgözte le, hogy a bátor jelenet háttérében egyszer csak feltámad a szél és megrezgeti a fák levélzetét.

false

A kisbaba reggelije megrendezett jelenet, filmezésre szánt reggeli, a falevelek, a szél váratlan feltámadása és a falevelek mozgása viszont ellesett pillanat, a brutális valóság, ha tetszik, történelmi tény, amit a filmfelvevő rögzített és a celluloid végtelen idejébe zárt.

A korabeli nézőket nem véletlenül ragadta magával a két dimenzió együttes jelenléte, egy képen, előtér és háttér, mindkettő mozgásban.

Vagy ott van a fal lebontásáról szóló film, amit egyszer véletlenül levetítettek a közönségnek visszafelé is A kavargó por eltűnése, a fal gyors felépülése a frászt hozta a nézőkre, azt hitték, boszorkányság van a dologban.

A Lumiére! című dokumentumfilmben a világ első számú filmművészeti mustrája, a cannes-i filmfesztivál igazgatója, egyébként a Lumiére Intézetet irányító Thierry Frémaux a testvérpár 108 gyönyörűen restaurált egytekercsesét mutatja be és kommentálja utánozhatatlanul könnyed stílusban. Köztük A baba reggelijét is.

Egyszerűen a Lumiére-filmeket látjuk egymás után, sem vágás, sem beszélő fejek, sem okoskodó szakértők nem zavarják meg az élményt, vagyis szeánszot. Frémaux az összes Lumiére-film minden pillanatáért rajong, és azokban nem a feltálaló leleményességét, hanem a művész forradalmi kreativitását veszi észre.Rajongása gyorsan átragad a nézőre.

false

Frémaux interpretációjában a Lumiére-filmekben azt láthatjuk, ahogy először megnyilvánul a hetedik művészeti ág, a mozgás és idő rögzítésének művészete. Repkednek a művészettörténeti utalások, Turnertől Spielbergen át Ozuig, az idézetek a nagy — főleg francia — filmesektől.

A művészettörténeti kontextussal Frémaux csak a kinetikai momentumok sajátosságait definiálja — azokat a filmszerű pillanatokat emeli ki, amik a médium lényegét adják: a rezgő falevelek a reggeliző kisbaba mögött. A háttérben elsuhanó hatalmas hajó és a horgonytartó lánc drámai elszakadása. A Big Ben és a kamera között keresztben masírozó katonák, akik közül háromnak nincs bajusza. Az egymással szemben csendben fekvő ópiumszívók, amiről Frémaux ezt találja mondani: „ennek a filmnek az idő a témája". Az aranyhalas gömbakváriumon átsütő napfény. A földtől emelkedő rögzített léggömb belsejében lévő, zaklatottan remegő kép.

Igazi szerelmeslevél ez Frémaux-tól a mozihoz, s egyúttal szép deklarálása annak a szemléletnek, ami szerint a filmművészet lényege: az ember és a tér viszonyának, az idő titkának a rögzítése.

A Lumiére! a CirkoFilm online tékájában pár kattintás után megtekinthető, kevesebb, mint egy mozijegy áráért, magyar szinkronnal.

Lumiére! from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.