A kisbaba reggelije és az elszakadt horgonylánc

  • - palosm -
  • 2020. február 29.

Mikrofilm

Néha el kell zarándokolni az ősforráshoz, hogy értsük, milyen messzire jutottunk onnan.

„Ami a mostani filmekből hiányzik, az a szélfútta falevelek szépsége" — mondta Griffith 1944-ben, durván fél évszázaddal a mozgókép feltalálása, és 30 évvel egész estés játékfilmje, A nemzet születése után.

Hogy a mozgókép születése után bő 110 évvel is értsük, mire gondolt Grittith, a vizuális történetmesélés úttörője, vissza kell mennünk az ősforráshoz, a valaha készült összes mozgókép eredetéhez, a cinephilek zarándokhelyéhez: a Lumiére-fivérek egytekercseseihez.

Azon belül is A kisbaba reggelijéhez.

August Lumière és felesége félévesforma kislányukat eteti a kertben, az asztalon csésze, üveg konyak. Ennyi a film, és ez nem kevés. (Másik kedvencünk a kisgyerek és a macska esete.) A híradások és anekdoták szerint a nézőket mégis leginkább az nyűgözte le, hogy a bátor jelenet háttérében egyszer csak feltámad a szél és megrezgeti a fák levélzetét.

false

A kisbaba reggelije megrendezett jelenet, filmezésre szánt reggeli, a falevelek, a szél váratlan feltámadása és a falevelek mozgása viszont ellesett pillanat, a brutális valóság, ha tetszik, történelmi tény, amit a filmfelvevő rögzített és a celluloid végtelen idejébe zárt.

A korabeli nézőket nem véletlenül ragadta magával a két dimenzió együttes jelenléte, egy képen, előtér és háttér, mindkettő mozgásban.

Vagy ott van a fal lebontásáról szóló film, amit egyszer véletlenül levetítettek a közönségnek visszafelé is A kavargó por eltűnése, a fal gyors felépülése a frászt hozta a nézőkre, azt hitték, boszorkányság van a dologban.

A Lumiére! című dokumentumfilmben a világ első számú filmművészeti mustrája, a cannes-i filmfesztivál igazgatója, egyébként a Lumiére Intézetet irányító Thierry Frémaux a testvérpár 108 gyönyörűen restaurált egytekercsesét mutatja be és kommentálja utánozhatatlanul könnyed stílusban. Köztük A baba reggelijét is.

Egyszerűen a Lumiére-filmeket látjuk egymás után, sem vágás, sem beszélő fejek, sem okoskodó szakértők nem zavarják meg az élményt, vagyis szeánszot. Frémaux az összes Lumiére-film minden pillanatáért rajong, és azokban nem a feltálaló leleményességét, hanem a művész forradalmi kreativitását veszi észre.Rajongása gyorsan átragad a nézőre.

false

Frémaux interpretációjában a Lumiére-filmekben azt láthatjuk, ahogy először megnyilvánul a hetedik művészeti ág, a mozgás és idő rögzítésének művészete. Repkednek a művészettörténeti utalások, Turnertől Spielbergen át Ozuig, az idézetek a nagy — főleg francia — filmesektől.

A művészettörténeti kontextussal Frémaux csak a kinetikai momentumok sajátosságait definiálja — azokat a filmszerű pillanatokat emeli ki, amik a médium lényegét adják: a rezgő falevelek a reggeliző kisbaba mögött. A háttérben elsuhanó hatalmas hajó és a horgonytartó lánc drámai elszakadása. A Big Ben és a kamera között keresztben masírozó katonák, akik közül háromnak nincs bajusza. Az egymással szemben csendben fekvő ópiumszívók, amiről Frémaux ezt találja mondani: „ennek a filmnek az idő a témája". Az aranyhalas gömbakváriumon átsütő napfény. A földtől emelkedő rögzített léggömb belsejében lévő, zaklatottan remegő kép.

Igazi szerelmeslevél ez Frémaux-tól a mozihoz, s egyúttal szép deklarálása annak a szemléletnek, ami szerint a filmművészet lényege: az ember és a tér viszonyának, az idő titkának a rögzítése.

A Lumiére! a CirkoFilm online tékájában pár kattintás után megtekinthető, kevesebb, mint egy mozijegy áráért, magyar szinkronnal.

Lumiére! from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.