Film

A Mennyországnak kell lennie

  • Szabó Ádám
  • 2020. március 27.

Mikrofilm

Elia Suleiman palesztin filmrendező mi másról készíthetne filmet, mint a Szentföld sorsáról, az arab–izraeli konfliktusról, vagy épp a törékeny békéről.

Elia Suleiman palesztin filmrendező mi másról készíthetne filmet, mint a Szentföld sorsáról, az arab–izraeli konfliktusról, vagy épp a törékeny békéről. Legalábbis így gondolkoznak a producerek, akiknél a rendező kilincsel. Csakhogy Suleiman nem Palesztináról szeretne forgatni. Eddigi játékfilmjei mind ott játszódtak, igaz, azok sem tipikus patrióta mozik voltak.

Új filmje pedig éppolyan, mintha pályája esszenciája lenne, exportra készítve: megtalálható benne minden, a rendező sajátos humorától kezdve az epizodikus szerkesztésmódig – a hangvétel azonban sokkal könnyedebb, maga Suleiman nemcsak feltűnik, de egyenesen főszerepet játszik, ráadásul ezúttal három kontinenst is bejár.

Názáretben, az otthonában találkozunk vele először, majd követjük őt Párizsba, végül pedig New Yorkba. A kerettörténet szerint leg­újabb filmjét igyekszik elkészíteni – ez azonban csak apropó arra, hogy bemutassa a népek és kultúrák közötti különbséget. A szent Kelet és a profán Nyugat, az édes káosz és a hideg fegyelem: e kézenfekvő ellentétpárok is megjelennek, a lényeg mégsem a különbségek, hanem a hasonlóságok bemutatása. Suleiman némafilmes hősként bolyong mindenhol, egyetlen mondata („Palesztin vagyok”) épp a világ legnagyobb olvasztótégelyében, Amerikában hangzik el. Nem cselekszik, csak megfigyel: a parkokban a székekért folytatott harcot, a lincselésre készülő fiatalok hordáját, vagy épp a hajléktalant ellátó mentősöket. Ami pedig ezekből az esetlegesnek tűnő jelenetfüzérekből kirajzolódik, az olyan emberi, amennyire csak lehetséges.

Forgalmazza a Cinenuovo

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.