Film

A Mennyországnak kell lennie

  • Szabó Ádám
  • 2020. március 27.

Mikrofilm

Elia Suleiman palesztin filmrendező mi másról készíthetne filmet, mint a Szentföld sorsáról, az arab–izraeli konfliktusról, vagy épp a törékeny békéről.

Elia Suleiman palesztin filmrendező mi másról készíthetne filmet, mint a Szentföld sorsáról, az arab–izraeli konfliktusról, vagy épp a törékeny békéről. Legalábbis így gondolkoznak a producerek, akiknél a rendező kilincsel. Csakhogy Suleiman nem Palesztináról szeretne forgatni. Eddigi játékfilmjei mind ott játszódtak, igaz, azok sem tipikus patrióta mozik voltak.

Új filmje pedig éppolyan, mintha pályája esszenciája lenne, exportra készítve: megtalálható benne minden, a rendező sajátos humorától kezdve az epizodikus szerkesztésmódig – a hangvétel azonban sokkal könnyedebb, maga Suleiman nemcsak feltűnik, de egyenesen főszerepet játszik, ráadásul ezúttal három kontinenst is bejár.

Názáretben, az otthonában találkozunk vele először, majd követjük őt Párizsba, végül pedig New Yorkba. A kerettörténet szerint leg­újabb filmjét igyekszik elkészíteni – ez azonban csak apropó arra, hogy bemutassa a népek és kultúrák közötti különbséget. A szent Kelet és a profán Nyugat, az édes káosz és a hideg fegyelem: e kézenfekvő ellentétpárok is megjelennek, a lényeg mégsem a különbségek, hanem a hasonlóságok bemutatása. Suleiman némafilmes hősként bolyong mindenhol, egyetlen mondata („Palesztin vagyok”) épp a világ legnagyobb olvasztótégelyében, Amerikában hangzik el. Nem cselekszik, csak megfigyel: a parkokban a székekért folytatott harcot, a lincselésre készülő fiatalok hordáját, vagy épp a hajléktalant ellátó mentősöket. Ami pedig ezekből az esetlegesnek tűnő jelenetfüzérekből kirajzolódik, az olyan emberi, amennyire csak lehetséges.

Forgalmazza a Cinenuovo

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.