Nem Adam Sandler változott meg, hanem a világ körülötte
110809_ppl_top_story_lead.jpg
Hubie, a Halloween hőse

Nem Adam Sandler változott meg, hanem a világ körülötte

Mikrofilm

A színész azt ígérte, ha nem nyeri meg az Oscart, egy direkt borzalmas filmmel fog büntetni. Ehhez képest a Hubie, a Halloween hőse... hát, legalábbis nem nézhetetlen.

Adam Sandlert immár évtizedek óta közmondásosan rossz filmjeiről ismerjük, tavaly azonban történt valami: a Csiszolatlan gyémánt című filmben nemcsak karrierje, de az egész év legjobb alakítását hozta – beszédes, hogy az élő legendának számító Daniel Day-Lewis személyesen gratulált neki érte. Az alakítása azért is megsüvegelendő, mert tényeg valami tőle szokatlan, komfortzónáján kívül eső dologgal rukkolt elő: a hihetetlenül izgalmas, elképesztően "kényelmetlen" és megrázó film antihőseként a legkülönfélébb érzelmi húrokat pendíti meg, és mindegyikben tökéletesen hiteles marad.

Megszokhattuk már, hogy a nem épp művészi kvalitásairól híres színészekre is ragad valami több évnyi hollywoodi bohóckodás után

– általában csak egy jó rendező kell, aki olyan szerepet oszt rájuk, amit a közönség könnyelműen az "önmagát alakítja" címkével szokott megbélyegezni: ilyen volt Bill Murray az Elveszett jelentésben; Mickey Rourke A pankrátorban, vagy épp Sylvester Stallone a Creed: Appollo fiában. Hogy mi a közös még ezekben az alakításokban? Mindegyiket Oscarra jelölték, és eséllyel is futottak neki a gálának, de végül egyikük sem nyert.

Az előző év is tartogatott ilyen "megváltás-szerepet": Eddie Murphy egészen zseniális volt a kultikus Rudy Ray More bőrében A nevem Dolemite-ban, ám őt az Akadémia még egy jelöléssel sem honorálta. Ahogy Sandlert sem, pedig ő is egy rakás kritikusi és szakmai díjat bezsebelt a Csiszolatlan gyémántért. Van azonban egy kulcsfontosságú különbség Murray, Rourke és társai, valamint Sandler és Murphy között: bár a kiemelkedő alakítás előbbiek esetén is meglepő lehetett, de az ő nevük mellett nem áll annyi vállalhatatlannak számító szemét, mint utóbbiak filmográfiájában. Ennek, vagyis a Norbit-hatásnak épp Eddie Murphy volt a címadója és legemlékezetesebb ádozata. A színész 14 évvel ezelőtt egyszer már megpróbálta megreformálni karrierjét: a Dreamgirls-ben a Dolemite-hoz kísértetiesen hasonló figurát alakított, ahhoz hasonlóan testhezálló módon. Abban az évben Oscar-jelölést kapott érte, és a legnagyobb esélyesnek számított, ám épp a díj hajrájában jött ki egyik legborzalmasabb vígjátéka, a Norbit, ami el is döntötte a versenyfutást: a közvélekedés szerint az Akadémia egyszerűen nem engedhette, hogy a filmet a díjátadó után "Az Oscar-díjas Eddie Murphy"-felirattal hirdessék.

A jelenséggel maga Sandler is tisztában volt – és direkt rá is játszott az egészre.

Még az Oscar-jelölések kihirdetése előtt, miután Adam Driver elnyerte előle a Gotham Awardot, azt nyilatkozta: ha nem nyeri meg az Oscart a Csiszolatlan gyémántért, bosszúból egy direkt borzalmas filmmel fog visszatérni. Október elején megérkezett a Netflixre legújabb mozija, a Hubie, a Halloween hőse, amivel kapcsolatban az egyetlen érdeklődésre számot tartó kérdés az volt: vajon ez az a büntetésnek szánt mozi? Meglepetésre azonban a filmet a kritikusok nem döngölték a földbe, sőt, sandleri mércével mérve kifejezetten elnézőek voltak vele.

A színész még 2014-ben kötött négy filmre szóló megállapodást a streamingszolgáltatóval, amit 2017-ben egy újabb négy filmes szerződéssel hosszabbítottak meg. Az ügylettel jól járt a vagyonokat kaszáló Sandler, és jól járt a Netflix is, hiszen a tavaly a deal részeként elkészülő Gyagyás gyilkosság volt az egész platform legnézettebb mozija. Csak épp mi, nézők szívtunk: az, hogy a szolgáltató gyakorlatilag teljes kreatív szabadságot biztosít alkotóinak, a legrosszabbat hozta ki Sandlerből: a Nevetséges hatos vagy Az újrakezdés még az ő karrierjében is új mélységeket jelentettek. Épp ezért senki sem számított rá, hogy a folytatásban a színész képes lesz még valami értékelhetőt letenni az asztalra: a Csiszolatlan gyémánttal, vagy akár korábban a The Meyerowitz Stories (New and Selected)-del (de nyugodtan ide sorolhatjuk a Kótyagos szerelmet, sőt, a Távkapcsot is) hiába bizonyította be, hogy képes erős alakításora is, Sandler egyértelműen kijelentette, hogy nem szándékozik megkomolyodni; ezt valószínűleg a Netflix sem nézné jó szemmel, tavaly ugyanis még négy bugyuta mozit rendelt tőle.

Az elmúlt évtizedekben a klasszikus vígjátékok gyakorlatilag súlytalanná váltak Hollywoodban: a metoo és egyéb társadalmi mozgalmak miatt alig akad már olyan téma, amivel nyugodtan lehet viccelni; a streamingszolgáltatók térnyerése miatt pedig a hagyományos stúdiók is inkább kérpegényfilmekbe és látványos blockbusterekbe fektetnek – míg korábban minden hónapra akadt egy romkom vagy egy csacska komédia, ma már csak elvétve találkozunk ilyennel a nagyvásznon. Ezzel párhuzamosan egyre több vígjátéksztár pártolt át a komolyabb műfajokhoz: Matthew McConaughey már rég nem hasvillantó szépfiú; Steve Carrellt inkább drámákban látni; de az elmúlt évek alapján Sandra Bullockról, vagy Jim Carrey-ről sem feltétlenül a harsány nevetés ugrik be.

Adam Sandlert viszont szemmel láthatóan komoly szerepei sem rontották meg – és sokan épp ezt értékelik a Hubie, a Halloween hősében

A film Hubie-ról szól, aki állandó gúnyolódások céltáblája Salem városában. Amikor azonban Halloween éjjelén furcsa dolgok kezdenek történni, főhősünk a közösség élére áll. Bár vannak jó pillanatai – ilyenek Steve Buscemi és a többi cameózó jóbarát jelenetei, vagy épp a mama, aki csak kétes értelmű feliratokkal tarkított turkálós pólókat hord –, a Hubie, a Halloween hőse nem jó film: Sandler idegesítő akcentussal gagyog és félóránként elesik vagy felborul; a sztorinak semmi értelme és a vicceket is csak idézőjelben lehet értelmezni. Tisztában van ezzel mindenki. Mégis, pocskondiázás helyett a kriitkusok körülbelül fele (épp így áll a RottenTomatoes-on is: 50%-on) inkább kedveli, mint elítéli. Az Esquire újságírója egyszerűen megnyugtatónak nevezi, az AV Club kriitkusa kielégítőnek és szimpatikusnak; de a legbeszédesebb talán a Vulture és a rogerebert.com írása: mindkettő lényege, hogy egyszerűen nincs értelme haragudni Sandlerre – ő ugyanis a kritikáktól függetlenül továbbra is futószalagon készíti majd ezeket a filmeket; ebben az önazonosságban pedig van valami becsülendő. Előbbi azt emeli ki, hogy a színész végre ismét önmaga lehet, utóbbi szerint pedig a Hubie nem több, mint ártatlan szórakozás.

2020-ban, amikor az egész világ a feje tetejére állt, a mozik a csőd szélén táncolnak, és nemhogy vígjátékokból, de mozifilmekből is maréknyi a felhozatal, a Hubie, a Halloween hőse a maga szerény módján teljesíti azt, amit vállal: alapszinten szórakoztat. Teszi ezt ráadásul úgy, hogy valóban semmi ártalmas nincs benne: nem kimondottan ízléstelen vagy szexista, sőt, még üzenete is van: légy jó! Ettől egyszerűbb és bárgyúbb tanulság talán nem is létezik – Sandler mozija pedig minden elemében idomul faékegyszerűségű mondandójához.

A Hubie, a Halloween hőse elérhető a Netflixen.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.