Meglepő színészi visszatérésekről szól az őszi fesztiválszezon

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 12.

Mikrofilm

Van köztük olyan is, aki két Oscart nyert egymás után, csakhogy eltelt azóta 25 nehéz év.

A Velencei Filmfesztiválnak már vége, a következő Oscar pedig még messze van, a filmipar azonban nem pihen: az ősz az egymást érő fesztiválokról és a díjakra leginkább esélyes filmek premierjéről szól. Ahogy azt mi is megírtuk, az olasz városban megrendezett seregszemle egyik legnagyobb meglepetését Roman Polanski okozta: a Dreyfus-ügyet feldolgozó filmje, az An Officer and a Spy (J’Accuse) nemcsak a legjobb kritikai átlagot hozó mozi lett, de elhozta a zsűri nagydíját is. Az amerikai filmszakma persze nem olyan megbocsátó, mint az európai, így kérdés, a tengerentúlon hogyan alakít majd ott a film. Polanski 2003-ban úgy nyert rendezői Oscart A zongoristáért, hogy már akkor is évtizedek óta nem léphetett az USA területére, hiszen kiskorú megrontása miatt börtönbüntetés várt volna rá. A MeeToo és a TimesUp óta azonban már más, szigorúbb pennával írnak.

A Torontói Nemzetközi Filmfesztivál (TIFF) díjait ugyan még nem osztották ki, de a sajtó máris egy másik meglepő visszatérőtől hangos: mindenki odáig van Eddig Murphy alakításától, amit a Dolemite Is My Name-ben nyújtott. A film Rudy Ray Moore komikus-rapperről szól, akinek Dolemite nevű obszcén, kungfuzó alteregója a 70-es évek blaxploitation mozijainak egyik legnagyobb sztárja volt. Murphy a 80-as, 90-es évek talán legnépszerűbb komikusa volt, a 2000-es évekre azonban megkopott a fénye, filmjei sorra buktak a kasszáknál. Általában mégis a Pluto Nash – Hold volt, hol nem volt… című 2002-es borzalmat szokták bűnbaknak kikiáltani, ami miatt jó időre megfeneklett a karrierje: a sci-fi-vígjáték nemcsak rémes, de rémesen sokba is került, és gyakorlatilag senkit nem érdekelt. 2006-ban aztán Murphy élete alakítását hozta a Dreamgirls című musical mellékszerepében – James ’Thunder’ Earlyként egyszerre mutathatta meg komikusi és drámai oldalát, ráadásul remekül énekelt is; sokat elmond, hogy a filmre ma már inkább miatta, mint a Legjobb női mellékszereplő díját elnyerő Jennifer Hudson miatt emlékszünk. Murphyt is Oscarra jelölték a férfi mellékszereplők között, miután elnyerte a Golden Globe-ot és a Színészek Céhének elismerését is – az abban az évben egyébként páratlanul erős kategóriában végül alulmaradt Alan Arkinnal szemben. A közvélekedés szerint mindez annak volt köszönhető, hogy a színész aktuális agymenése, a Norbit pont az Oscar-kampány kellős közepén jött ki. A jelenséget, amikor egy későbbi, borzalmas film rontja el egy kiváló alakítás díjesélyeit, azóta is Norbit-effektusként emlegetik.

Itt még zsaruként...

Itt még zsaruként...

 

 

Murphy tanult a hibájából,

és ezúttal sokkal tudatosabban választotta meg projektjeit. Már előző filmjéért is rengeteg elismerő kritikát kapott, még ha a filmet nem is fogadták túl jól a tengerentúlon: ez volt a Mr. Church, egy érzelmes dráma, melyben egy tehetséges szakácsot alakított. Ami pedig a következő projektjeit illeti, a jelek szerint több téren is visszatér a gyökerekhez: már forgatják az Amerikába jöttem és a Beverly Hills-i zsaru folytatását; 35 év után ismét szerepelni fog a Saturday Night Live című televíziós szkeccs műsorban, ahol karrierje annak idején elindult; ráadásul bejelentette, hogy ismét belefog a standupolásba is.

Murphy tehát került már Oscar közelbe, Jennifer Lopezt azonban még csak viccek szintjén sem emlegették soha a komoly színésznők között – 1998-as, a Dalok szárnyánért kapott Golden Globe-jelölését valószínűleg már ő is elfelejtette. Lorene Scafaria A Wall Street pillangói című krimijében nyújtott alakítása azonban a TIFF egyik leghangosabb sikerét aratta. A film

egy csapat new yorki sztriptíztáncosnőről szól,

akik a gazdasági válság idején elkezdik kifosztani a pénzügyi világ nagymenőit. Egy kritikus úgy jellemezte Lopez játékát, mint aki Julie Roberts Erin Brokovichát keresztezi Matthew McConaughey Magic Mike-ban nyújtott alakításával – egyik sem rossz ajánlólevél. Az elemzők szerint, ha a stúdió okosan marketingeli a filmet és sikerül benyomni a színésznőt a női mellékszereplő kategóriába, akár az Oscar-jelölés is összejöhet. Ki gondolta volna mindezt a Gengszterrománc után!

Adam Sandler valahol talán Murphy és Lopez között helyezkedik el, mármint ami a színészi tehetsége megítélését illeti: a komikus az utóbbi 10 évben készült filmjeinek többsége kimeríti a vizuális környezetszennyezés fogalmát, ám szökő évente képes megmutatni kellően rejtegetett színészi képességeiről is. A Távkapcsban a Spangol – Magamat sem értemben, vagy épp a Kótyagos szerelemben még saját zsánerén belül maradt, a The Meyerowitz Stories (New and Selected) vagy az Üres város viszont már bőven a komfortzónáján kívül helyezkedett el, és mindegyikben becsülettel helyt állt. Az Uncut Gemsszel még többet tágított horizontján: egy New York-i ékszerkereskedőt alakít, akinek sürgősen vissza kel fizetnie a tartozását, miközben családi életét is igyekezne kézben tartani. Benny és Josh Safdie, a film rendezőpárosa nemrég Robert Pattinsonból hozta ki élete legjobb alakítását – a kritikák szerint most hasonlót műveltek Sandlerrel.

Adam Sandler a The Meyerowitz Stories-ban

Adam Sandler a The Meyerowitz Stories-ban

 

 

Tom Hanks Hollywood egyik legkedveltebb színésze, aki azon öt színész közé tartozik, aki két egymást követő évben is el tudta nyerni az Oscart.

De a Philadelphia és a Forrest Gump óta már majdnem 25 év telt el;

de legutóbbi jelölése, a Számkivetett is lassan 20 éves lesz. Ma már persze nem sorjáznak úgy a zseniális alakításai, mint mondjuk a 90-es években, de Hanks Dan Brown-adaptációi és szinkronmunkái között azért időről időre így is bizonyítja, hogy nem felejtett el színészkedni: A Phillips kapitányban, a Banks úr megmentésében vagy a Sully – Csoda a Hudson folyón c. munkában is remekül játszott – a díjosztók viszont elfelejtkeztek róla. Az előrejelzések szerint most mindez megváltozhat: az A Beautiful Day in the Neighborhood című filmben ő alakítja Fred Rogerset, az itthon kevésbé ismert amerikai műsorvezetőt, akinek Mister Roger’s Neighborhood című gyerekműsorán generációk nőttek fel. Rogers ugyan 2003-ban meghalt, de a közelmúltban kultusza ismét reneszánszát éli. Először Morgan Neville Won’t You Be My Neighbor? című dokumentumfilmje érkezett, mely érzékeny portrét festett a tévés úttörőről; majd jött a Most nevess! című szatíra Jim Carrey zseniális alakításával, ami egy Rogersre kísértetiesen hasonlító műsorvezető életének árnyoldalát mutatta be. Hanks filmje inkább az előbbi játékos drámaiságát idézi majd, a kritikák szerint pedig Tom Hanks ismét olyan jó, hogy azt még az Oscarról döntő Akadémia sem mellőzheti. Csak nehogy úgy járjon a színész, mint az életrajzi filmet megelőző doku, mely hiába kapta az év legjobb kritikáit, így is sikerült kihagyni a jelöltek közül.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.