Film

Amikor lehunyod a szemed

  • Szabó Ádám
  • 2019. január 13.

Mikrofilm

Alvás nélkül állítólag rövidebb ideig húzza az ember, mint étel nélkül – hogy a blőd horrorok hányadik helyen állnak létszükségleteink listáján, azt nem tudni, de nyilván előkelő pozícióban, valahol a francia vígjátékok után. S az utóbbi időben mintha egyre több lenne belőlük.

Pedig az Amikor lehunyod a szemedben ott lakozik egy tisztességes ijesztgetés ígérete. Kate, a kezdő kriminálpszichológus sehogy sem hajlandó elfogadni egyik első ügyének látszólag egyértelmű bizonyítékait: egy asszony álmában megfojtotta férjét. A nő és a szemtanúként számon tartott kislánya is valami démoni lényt emleget gyilkosként, aki rájuk is kivetette hálóját. Az alvási paralízisben szenvedő Kate lassan maga is kezdi megtapasztalni Mara, a gonosz szellem közeledését. A stáblista szerint előbbit az egykori Bond-lány Olga Kurylenko, utóbbit egy ilyen szerepekre szakosodott spanyol színész, Javier Botet alakítja – ennek ellenére nyugodtan ringathatjuk abba a hitbe magunkat, hogy A kör kislánya nőtt fel, növesztett póklábakat, és ugrott át kisegíteni a krónikus ötlethiányban szenvedő alkotókat. Maga a film ugyanis szinte egy az egyben kopizza a videókazettával terjedő rém sztoriját, csak épp a hatásfok csökkent az elmúlt tizenöt évben, ami alatt a VHS-ek a jump scare-eket nélkülöző pszichothrillerekkel együtt kimentek a divatból. Így kapunk egy odaskiccelt, nyakatekert mitológiát arról, hogyan is öl Mara, néhány töketlen tudósba csomagolt okoskodást az alvás tudományáról, mindez pedig húszpercenként ásítóan közhelyes horrorjelenetbe csúcsosodik ki.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.