Film

Amikor lehunyod a szemed

  • Szabó Ádám
  • 2019. január 13.

Mikrofilm

Alvás nélkül állítólag rövidebb ideig húzza az ember, mint étel nélkül – hogy a blőd horrorok hányadik helyen állnak létszükségleteink listáján, azt nem tudni, de nyilván előkelő pozícióban, valahol a francia vígjátékok után. S az utóbbi időben mintha egyre több lenne belőlük.

Pedig az Amikor lehunyod a szemedben ott lakozik egy tisztességes ijesztgetés ígérete. Kate, a kezdő kriminálpszichológus sehogy sem hajlandó elfogadni egyik első ügyének látszólag egyértelmű bizonyítékait: egy asszony álmában megfojtotta férjét. A nő és a szemtanúként számon tartott kislánya is valami démoni lényt emleget gyilkosként, aki rájuk is kivetette hálóját. Az alvási paralízisben szenvedő Kate lassan maga is kezdi megtapasztalni Mara, a gonosz szellem közeledését. A stáblista szerint előbbit az egykori Bond-lány Olga Kurylenko, utóbbit egy ilyen szerepekre szakosodott spanyol színész, Javier Botet alakítja – ennek ellenére nyugodtan ringathatjuk abba a hitbe magunkat, hogy A kör kislánya nőtt fel, növesztett póklábakat, és ugrott át kisegíteni a krónikus ötlethiányban szenvedő alkotókat. Maga a film ugyanis szinte egy az egyben kopizza a videókazettával terjedő rém sztoriját, csak épp a hatásfok csökkent az elmúlt tizenöt évben, ami alatt a VHS-ek a jump scare-eket nélkülöző pszichothrillerekkel együtt kimentek a divatból. Így kapunk egy odaskiccelt, nyakatekert mitológiát arról, hogyan is öl Mara, néhány töketlen tudósba csomagolt okoskodást az alvás tudományáról, mindez pedig húszpercenként ásítóan közhelyes horrorjelenetbe csúcsosodik ki.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.