Film

Amikor lehunyod a szemed

  • Szabó Ádám
  • 2019. január 13.

Mikrofilm

Alvás nélkül állítólag rövidebb ideig húzza az ember, mint étel nélkül – hogy a blőd horrorok hányadik helyen állnak létszükségleteink listáján, azt nem tudni, de nyilván előkelő pozícióban, valahol a francia vígjátékok után. S az utóbbi időben mintha egyre több lenne belőlük.

Pedig az Amikor lehunyod a szemedben ott lakozik egy tisztességes ijesztgetés ígérete. Kate, a kezdő kriminálpszichológus sehogy sem hajlandó elfogadni egyik első ügyének látszólag egyértelmű bizonyítékait: egy asszony álmában megfojtotta férjét. A nő és a szemtanúként számon tartott kislánya is valami démoni lényt emleget gyilkosként, aki rájuk is kivetette hálóját. Az alvási paralízisben szenvedő Kate lassan maga is kezdi megtapasztalni Mara, a gonosz szellem közeledését. A stáblista szerint előbbit az egykori Bond-lány Olga Kurylenko, utóbbit egy ilyen szerepekre szakosodott spanyol színész, Javier Botet alakítja – ennek ellenére nyugodtan ringathatjuk abba a hitbe magunkat, hogy A kör kislánya nőtt fel, növesztett póklábakat, és ugrott át kisegíteni a krónikus ötlethiányban szenvedő alkotókat. Maga a film ugyanis szinte egy az egyben kopizza a videókazettával terjedő rém sztoriját, csak épp a hatásfok csökkent az elmúlt tizenöt évben, ami alatt a VHS-ek a jump scare-eket nélkülöző pszichothrillerekkel együtt kimentek a divatból. Így kapunk egy odaskiccelt, nyakatekert mitológiát arról, hogyan is öl Mara, néhány töketlen tudósba csomagolt okoskodást az alvás tudományáról, mindez pedig húszpercenként ásítóan közhelyes horrorjelenetbe csúcsosodik ki.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."