Film

Amikor lehunyod a szemed

  • Szabó Ádám
  • 2019. január 13.

Mikrofilm

Alvás nélkül állítólag rövidebb ideig húzza az ember, mint étel nélkül – hogy a blőd horrorok hányadik helyen állnak létszükségleteink listáján, azt nem tudni, de nyilván előkelő pozícióban, valahol a francia vígjátékok után. S az utóbbi időben mintha egyre több lenne belőlük.

Pedig az Amikor lehunyod a szemedben ott lakozik egy tisztességes ijesztgetés ígérete. Kate, a kezdő kriminálpszichológus sehogy sem hajlandó elfogadni egyik első ügyének látszólag egyértelmű bizonyítékait: egy asszony álmában megfojtotta férjét. A nő és a szemtanúként számon tartott kislánya is valami démoni lényt emleget gyilkosként, aki rájuk is kivetette hálóját. Az alvási paralízisben szenvedő Kate lassan maga is kezdi megtapasztalni Mara, a gonosz szellem közeledését. A stáblista szerint előbbit az egykori Bond-lány Olga Kurylenko, utóbbit egy ilyen szerepekre szakosodott spanyol színész, Javier Botet alakítja – ennek ellenére nyugodtan ringathatjuk abba a hitbe magunkat, hogy A kör kislánya nőtt fel, növesztett póklábakat, és ugrott át kisegíteni a krónikus ötlethiányban szenvedő alkotókat. Maga a film ugyanis szinte egy az egyben kopizza a videókazettával terjedő rém sztoriját, csak épp a hatásfok csökkent az elmúlt tizenöt évben, ami alatt a VHS-ek a jump scare-eket nélkülöző pszichothrillerekkel együtt kimentek a divatból. Így kapunk egy odaskiccelt, nyakatekert mitológiát arról, hogyan is öl Mara, néhány töketlen tudósba csomagolt okoskodást az alvás tudományáról, mindez pedig húszpercenként ásítóan közhelyes horrorjelenetbe csúcsosodik ki.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.