Animációs sorozattal folytatódik az Alkonyattól pirkadatig

  • narancs.hu
  • 2021. január 22.

Mikrofilm

Pedig már így is két résszel és egy sorozattal több készült belőle, mint kellett volna.

1996-ban George Clooney még inkább a Vészhelyzet Ross dokija volt, nem a világ egyik legismertebb, kávészürcsölő sztárja (ekkor talán még ő sem gondolt rá, hogy évtizedekkel később Sorossal karöltve Magyarország megrontására tör); Tarantino pedig a Kutyaszorítóban és a Ponyvaregény sikere után, „a filmvilág fenegyereke” táblával a hóna alatt úgy gondolta, ideje egy nagyobb szerepben is kipróbálni magát barátja, Robert Rodriguez dirigálása alatt. Ez volt az Alkonyattól pirkadatig, amely a grindhouse-filmek előtti tisztelgés gyanánt gyakorlatilag két film az egyben: akció-thrillerként kezdődik, majd féltávnál kaszabolós vámpírhorrorba vált. 11 évvel később Rodriguez és Tarantino még tovább vitték az autósmozik B-filmjei előtti fejhajtást és leforgatták saját grindhouse-filmjüket is.

Maga az Alkonyattól pirkadatig két, direkt videóra érkező filmmel folytatódott: a Texasi vérdíj és A hóhér lánya is 1999-ben jött ki; producerként Tarantino és Rodriguez is maradt, ám a kultklasszikus első epizóddal ellentétben ezek már senkit nem érdekeltek. Nagyjából így járt a filmből készült sorozat is, ami 2014-16 között, 3 évadon és 30 részen keresztül futott, Clooney-ékat pedig D. J. Cotrona és Zane Holtz helyettesítette.

Rodriguez azonban nem tett le arról, hogy további fejezetekkel bővítse vámpírmeséjét. Az SFSX Magazine-nak adott interjújában viszont elég egyértelműen jelezte, nem épp a túlcsorduló kreatív energia vagy a megállíthatatlan ihlet tört utat: „Van egy tévécsatornám, és szükségem volt tartalomra. A jogokat pedig továbbra is Quentin [Tarantino] és én birtokoljuk” – magyarázta. Úgy döntött, kibővíti a sorozatban megismert Santánico Pandemonium, valamint az azték vámpírmitológia sztoriját, ráadásul animációs formában – hogy miért pont úgy, arról viszont nem beszélt. A csatornája egyébként nem más, mint az El Rey nevű angol nyelvű kábel, mely 10 milliónál is több háztartásban fogható a tengerentúlon.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.