Áll a bál a Pixar animációjának szinkronhangjai körül

  • narancs.hu
  • 2021. január 21.

Mikrofilm

A fekete főszereplőt számos helyen fehér színészek szinkronizálták.

A Pixar legújabb moziját a múlt év egyik legnagyobb szenzációjának szánták, ahogy azonban a többi hasonló aspiráns – James Bond, Wonder Woman vagy épp a Dűne -, végül ez is a neten kötött ki. A Lelki ismeretek így mozibevétel helyett inkább előfizetőket gyűjtögetett a Disney feltörekvő platformjának, és kissé el is veszett a streamingzajban; de a kritikusok így is odáig voltak érte.

A film egy zenészről szól, aki épp betörni készül a jazzvilágba, ám egy baleset következtében lelke elhagyja a testét. Egy másik számkivetett lélek társaságában azonban őrült túlvilági hajszába kezdenek. Nemcsak a film érzelmi mélységét és látványvilágát dicsérték, de azt is, ahogy bemutatja a fekete közösséget a jazz szubkultúráját. Ezért is keltett hatalmas felháborodást, hogy a fekete főszereplőt, melynek az eredetiben Jamie Foxx kölcsönzi a hangját, számos helyen fehér színészek szinkronizáltak.

A balhé először a dán változat miatt tört ki, ahol a fehér Nikolaj Lie Kaas hangján szólal meg a főhős. A színész a Facebookon igyekezet védeni a mundér becsületét, többek között azt írta: „Az én álláspontom minden munkával kapcsolatban egyszerű. Hagyjuk az embert, legyen az férfi vagy nő a lehető legjobb módon elvégezni a dolgát”.

Portugáliában is hasonló történt, ott petíció indult az újraszinkronizálásért, amit máris több mint 17 ezren írtak alá.

Franciaországban ellenben egy fekete színész, Omar Sy kölcsönzi a karakter hangját.

A MeeToo, Black Lives Matter és hasonló társadalmi mozgalmak nyomán elindult filmipari változások az animációs filmeket is elérték. Az egyik legnagyobb visszhangot az váltotta ki, hogy a Simpson család alkotói hosszú évek után lecserélték Hank Azariát, aki az Apu nevű, indiai származású karaktert szinkronizálta. A rasszizmus persze Hollywoodban sem újkeletű dolog, erről ebben a cikkünkben írtunk bővebben. Közben akadnak visszafogottabb hangok is: Dudok de Wit – aki maga is Oscar-díjas animációs filmes – véleménycikkben hívta fel a figyelmet, hogy bizonyos nemzetközi piacokon – például Japánban vagy Dél-Koreában – a társadalom összetétele miatt lehetetlen minden karakterhez származást és bőrszínt tekintve is megfelelő szinkronhangot találni. Kérdés persze, Dánia, vagy épp Portugália mennyire tartozik ebbe a kategóriába.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.