Az anya kételkedik benne, hogy valaha is tudja majd szeretni fogyatékossággal született kislányát

Mikrofilm

Öt átlagos nap egy tanulási nehézségekkel küzdő kislány és családja életéből.

Hogyan dolgozza fel egy apa saját tapasztalatait súlyos kromoszómazavarral küzdő lányáról? Ha az illető egy angol komikus, és nem fél a legvadabb (de igaz!), szinte már a tabudöngetés határait súroló tréfáktól sem, akkor úgy, mint Shaun Pye. Ötször fél órában, a szokványosnak közel sem nevezhető családi rutin legkényelmetlenebb részleteibe is beavatva, illetve percenként érzelmi hullámvasútra ültetve nézőit.

There She Goes ismét egy olyan kicsi, de pompás angol sorozat,

ami amerikai rokonaival ellentétben a kvótateljesítés vágya és az önvállveregetés szándéka nélkül avat be egy margón élő ember mindennapjaiba. A szó szoros értelmében, hiszen Pye nem tesz mást, mint szabadon kiválaszt öt tetszőleges napot a veleszületett kromoszóma rendellenessége miatt tanulási nehézségekkel küzdő Rosie Yates és családja életéből.

Ezek nem különleges napok, de mind megmutatnak valamit a család felől nézve normális, de a külső szemlélő számára nehézségekkel és kihívásokkal teli életmódból. Szinte rosszul érezzük magunkat, hogy nevetünk a család apró küzdelmein (pl. amikor Rosie kakit rejt a babaházba), de a következő jelenetben már olyan vallomásokat kell hallanunk a szereplőktől, amiket valószínűleg sosem szerettünk volna (amikor az anya beismeri, kételkedik benne, hogy valaha is szeretni tudja majd fogyatékkal született kislányát).

Pye-nál

az ismeretterjesztés és az „érzékenyítés” szerves része a legkellemetlenebb részletek bemutatása is

(ami paradox módon a legbűnösebben szórakoztató altesti humorral párosul) és észrevétlenül rajzol egészen bonyolult, szinte csak félszavakból és rezdülésekből felépített hálózatot szereplői közé. Az ép gyerekszínész Miley Locke egyetlen szó nélkül, egyedül a felnőttek reakciójára (az anyát és az apát játszó Jessica Hynes és David Tennant érzékeny és intelligens partnerei) építve játssza végig az öt epizódot, hol az elragadó, hol pedig a bosszantó arcát mutatva Rosie-nak. Olyan könnyed az egész – észre sem vesszük, hogy játszva tanulunk.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.