Az anya kételkedik benne, hogy valaha is tudja majd szeretni fogyatékossággal született kislányát

Mikrofilm

Öt átlagos nap egy tanulási nehézségekkel küzdő kislány és családja életéből.

Hogyan dolgozza fel egy apa saját tapasztalatait súlyos kromoszómazavarral küzdő lányáról? Ha az illető egy angol komikus, és nem fél a legvadabb (de igaz!), szinte már a tabudöngetés határait súroló tréfáktól sem, akkor úgy, mint Shaun Pye. Ötször fél órában, a szokványosnak közel sem nevezhető családi rutin legkényelmetlenebb részleteibe is beavatva, illetve percenként érzelmi hullámvasútra ültetve nézőit.

There She Goes ismét egy olyan kicsi, de pompás angol sorozat,

ami amerikai rokonaival ellentétben a kvótateljesítés vágya és az önvállveregetés szándéka nélkül avat be egy margón élő ember mindennapjaiba. A szó szoros értelmében, hiszen Pye nem tesz mást, mint szabadon kiválaszt öt tetszőleges napot a veleszületett kromoszóma rendellenessége miatt tanulási nehézségekkel küzdő Rosie Yates és családja életéből.

Ezek nem különleges napok, de mind megmutatnak valamit a család felől nézve normális, de a külső szemlélő számára nehézségekkel és kihívásokkal teli életmódból. Szinte rosszul érezzük magunkat, hogy nevetünk a család apró küzdelmein (pl. amikor Rosie kakit rejt a babaházba), de a következő jelenetben már olyan vallomásokat kell hallanunk a szereplőktől, amiket valószínűleg sosem szerettünk volna (amikor az anya beismeri, kételkedik benne, hogy valaha is szeretni tudja majd fogyatékkal született kislányát).

Pye-nál

az ismeretterjesztés és az „érzékenyítés” szerves része a legkellemetlenebb részletek bemutatása is

(ami paradox módon a legbűnösebben szórakoztató altesti humorral párosul) és észrevétlenül rajzol egészen bonyolult, szinte csak félszavakból és rezdülésekből felépített hálózatot szereplői közé. Az ép gyerekszínész Miley Locke egyetlen szó nélkül, egyedül a felnőttek reakciójára (az anyát és az apát játszó Jessica Hynes és David Tennant érzékeny és intelligens partnerei) építve játssza végig az öt epizódot, hol az elragadó, hol pedig a bosszantó arcát mutatva Rosie-nak. Olyan könnyed az egész – észre sem vesszük, hogy játszva tanulunk.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.