Az Utódlás alkotója a jelenlegi pénzügyi válságról készít filmet

  • narancs.hu
  • 2025. január 14.

Mikrofilm

Ráadásul ezt is az HBO-nak.

Negyedik évadával 2022-ban ért véget az Utódlás, az elmúlt évek egyik legjelentősebb, legtöbbet díjazott sorozata. A fikciós – ám a Murdoch famílián alapuló – sorozat a Roy családot mutatja be, melynek tagjai az Egyesült Államok egyik legjelentősebb médiabirodalmáért marakodnak. A kritikák többsége szerint a műsornak ott a helye minden idők legjobbjai között is; a Variety a 13., a Rolling Stone a 11., a BBC pedig a 10. helyre tette saját listáján. A sorozat 75 jelöléséből összesen 19 díjat nyert; ebből alkotója, Jesse Armstrong önmaga hazavitt 7-et.

Ekkora siker után Armstrong vélhetően bármilyen projektbe belevághatna, Ő pedig úgy döntött, a pénzügyi válságot veszi górcső alá. Az Utódlás producerével, Frank Rich-csel együtt továbbra is az HBO-hoz köti szerződés, így nekik készít filmet négy barátról, akik épp a krízis idején találkoznak. A hírek szerint Armstrong a forgatókönyvön dolgozik, miközben a stúdió már keresi is a megfelelő színészeket.

A nagy 2008-as bank- , majd az azt követő gazdasági válságról több film is készült már (például A nagy dobás, vagy épp a Krízispont), ahogy a pénzügyi rendszer általános romlottsága is hálás téma (mint azt Tőzsdecápák és a Pénzes cápa is bemutatja). Armstrong projektje azonban a jelenlegi, az inflációval és a bankszektor iránti bizalmatlansággal terhelt válságra fókuszál majd. Az írót ugyan leginkább tévés munkáiról ismerjük (az Utódlás mellett olyan sorozatokon dolgozott, mint a The Thick of It, a The Old Guys, a Fekete tükör, Az alelnök, a Babylon, a Peep Show vagy a Fresh Meat), de a mozifilmek terén is bőven van tapasztalata: Egy kis gubanc című 2009-es politikai szatírájának forgatókönyvéért Oscarra jelölték, de készített fekete komédiát négy inkompetens brit terroristáról (Négy oroszlán) és egy különös hittérítőről (The Day Shall Come) is. Legutóbbi filmes próbálkozása azonban nem sült el túl jól: ő írta a Lejtmenet szkriptjét, mely Ruben Östlund Lavina című 2014-es dramedy-jének amerikai remake-je. Míg a Lavina számtalan díjat és jelentős ismertséget hozott az azóta két Oscarra is jelölt Östlundnak, a Will Ferrell és Julia Louis-Dreyfus főszereplésével készült remake lényegében eltűnt a süllyesztőben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.