Az Utódlás alkotója a jelenlegi pénzügyi válságról készít filmet

  • narancs.hu
  • 2025. január 14.

Mikrofilm

Ráadásul ezt is az HBO-nak.

Negyedik évadával 2022-ban ért véget az Utódlás, az elmúlt évek egyik legjelentősebb, legtöbbet díjazott sorozata. A fikciós – ám a Murdoch famílián alapuló – sorozat a Roy családot mutatja be, melynek tagjai az Egyesült Államok egyik legjelentősebb médiabirodalmáért marakodnak. A kritikák többsége szerint a műsornak ott a helye minden idők legjobbjai között is; a Variety a 13., a Rolling Stone a 11., a BBC pedig a 10. helyre tette saját listáján. A sorozat 75 jelöléséből összesen 19 díjat nyert; ebből alkotója, Jesse Armstrong önmaga hazavitt 7-et.

Ekkora siker után Armstrong vélhetően bármilyen projektbe belevághatna, Ő pedig úgy döntött, a pénzügyi válságot veszi górcső alá. Az Utódlás producerével, Frank Rich-csel együtt továbbra is az HBO-hoz köti szerződés, így nekik készít filmet négy barátról, akik épp a krízis idején találkoznak. A hírek szerint Armstrong a forgatókönyvön dolgozik, miközben a stúdió már keresi is a megfelelő színészeket.

A nagy 2008-as bank- , majd az azt követő gazdasági válságról több film is készült már (például A nagy dobás, vagy épp a Krízispont), ahogy a pénzügyi rendszer általános romlottsága is hálás téma (mint azt Tőzsdecápák és a Pénzes cápa is bemutatja). Armstrong projektje azonban a jelenlegi, az inflációval és a bankszektor iránti bizalmatlansággal terhelt válságra fókuszál majd. Az írót ugyan leginkább tévés munkáiról ismerjük (az Utódlás mellett olyan sorozatokon dolgozott, mint a The Thick of It, a The Old Guys, a Fekete tükör, Az alelnök, a Babylon, a Peep Show vagy a Fresh Meat), de a mozifilmek terén is bőven van tapasztalata: Egy kis gubanc című 2009-es politikai szatírájának forgatókönyvéért Oscarra jelölték, de készített fekete komédiát négy inkompetens brit terroristáról (Négy oroszlán) és egy különös hittérítőről (The Day Shall Come) is. Legutóbbi filmes próbálkozása azonban nem sült el túl jól: ő írta a Lejtmenet szkriptjét, mely Ruben Östlund Lavina című 2014-es dramedy-jének amerikai remake-je. Míg a Lavina számtalan díjat és jelentős ismertséget hozott az azóta két Oscarra is jelölt Östlundnak, a Will Ferrell és Julia Louis-Dreyfus főszereplésével készült remake lényegében eltűnt a süllyesztőben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.