Robbie Williams itthon a Szigetet is megtölti, de Amerikában nem érdekli az embereket

Mikrofilm

Sem Robbie Williamsnek, sem az őt alakító animált majomnak nem sikerült áttörést elérnie Amerikában, úgy tűnik, a Better Man című különös életrajzi film hatalmasat bukott.

Robbie Williams 2025-ben ismét koncertet ad Magyarországon. Szeptember 12-i fellépésén vélhetően gond nélkül megtölti majd az MVM Dome-ot, ahogy eddig kivétel nélkül hatalmas tömegeket vonzott – annak ellenére, hogy a 2019-es karácsonyi albumán kívül 9 éve nem jelent meg új lemeze, és már egyáltalán nem az az egész világot megmozgató világsztár, ami egykor volt.

A sikereit azért nem szabad elvitatni: amint az idei koncertjét promotáló Live Nation megjegyzi, 2006-os világkörüli turnéjára egy nap alatt 1,6 millió jegyet adtak el, ami a mai napig világrekord; de 375 ezres 2003-as knebworth-i fellépése is bekerült a történelemkönyvekbe. Legutóbb 2023-ban járt Budapesten (jellemző, hogy már akkor is csak egy válogatásalbumot turnéztatott), és persze megtöltötte a Papp László Sportarénát, ahogy 2017-ben a Groupamát, 2015-ben pedig a Sziget nagyszínpada előtti teret is – utóbbi haknija akkor még az esemény történetének legdrágább fellépése volt, de behozta az árát, hiszen ahogy az Index akkori tudósítása kiemelte, az összes napijegy elfogyott és összesen 75 ezren buliztak a látványos karaokeműsorra. 2003-as Budapest Sportarénás koncertjéről szóló beszámolónkat az Ásatás rovatunkban vettük nemrég újra elő, ezt ide kattintva olvashatja.

Robbie Williams tehát itthon már-már intézménynek számít, akinek elég elővenni régi slágereit – az Angelst, a Candyt és persze a Let Me Entartain Yout – és máris garantált a siker. A Take That egykori tinisztárja ma már 50 éves, zeneileg láthatóan nem törekszik újdonságra. A legutóbbi meglepetése talán a 2013-as swing albuma volt – bár igazán az se számított forradalminak, hiszen már 2001-ben is készített egy swinges feldolgozásalbumot –, ám váratlan dolgokra azért még így is képes.

Az, hogy film készült róla, inkább trendkövetésnek, mint -diktálásnak tűnik, hiszen a Bohém rapszódia sikere óta kapott már önálló mozifilmet Elton John, Elvis Presley, Bob Marley és Amy Winehouse is, nem is beszélve a Beatles-slágerekre építő Yesterday-ről, vagy a Bruce Springsteenből ihletet merítő Vakító fényről. Az idei Oscarra nagy eséllyel pályázik Timothée Chalamet is Bob Dylanként (Sehol se otthon), a jövő év egyik legnagyobb durranásának pedig a Michael Jacksonról szóló film (Michael) ígérkezik. Azzal azonban, hogy a Robbie Williamsről készült filmben, a Better Man: Robbie Williamsben egy animált majom játssza a főszerepet, a sztárnak sikerült valami váratlant húznia.

„Egész életemben egy pimasz kis majom voltam. És nincs is pimaszabb majom annál a kokózó, szexfüggő majomnál, amit a filmben láthatunk” – magyarázta egy interjúban. Persze van ennél egy jóval prózaibb magyarázat is: mint elmondta, ha egy színész alakítaná őt, mindenki azon csámcsogna, eléggé hasonlít-e rá, úgy beszél, úgy mozog-e mint ő. Michael Gracey, a film rendezője pedig egy másik aspektust is megvilágított, miszerint a színészekkel mindig csak a baj van, ügynökeik vannak és állandóan azzal foglalkoznak, eléggé szerethetőek-e – márpedig Robbie életében azért akadt pár megbotránkoztató epizód is. Ha viszont ezeket egy CGI-majom játssza el, az senki hírnevét nem veszélyezteti, maga az énekes viszont bebizonyíthatja, hogy ő bizony eléggé tökös ehhez. Robbie Williams ugyanis nemcsak nevét és slágereit adta a filmhez, de ő is narrálja a történetet, míg az animált főszereplőt Jonno Davies alakítja.

A majom-megoldás persze nemcsak egy jó poént jelentett, hanem a költségek elszállását is: a Better Man büdzséje nagyrészt emiatt 110 millió dollárra emelkedett. Ami a film fogadtatását illeti, a kritikusok többségének bejött a rendhagyó megoldás: a kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon jelenleg 88 százalékon áll a film, a nézők pedig még ennél is jobbra, 94 százalékra értékelték.

A bevétel tekintetében viszont már nem ilyen fényes a helyzet: a Better Manbemutatásakor mindössze az amerikai toplista 14. helyén nyitott 1 millió dolláros bevétellel, azaz alig sikerült behoznia a költségeinek 1 százalékát. Máshol némileg jobb a helyzet: az Amerikán kívüli több mint 8 milliós bevétellel összességében már 10 milliónál jár az összbevétele, az Egyesült Királyságban például közel 1,4 millió dollárnyi jegyet adtak el rá a bemutató hétvégéjén, azóta pedig már 4,6 milliónál jár a számláló.

 
A Better Man: Robbie Williams filmplakátja 

A szakértők szerint mindez jól rávilágít a problémára: Robbie Williams nem Freddie Mercury, azaz egyszerűen nem olyan ismert a tengerentúlon, hogy emberek tömegeit vonzza a mozikba. Márpedig a zenés biopicek, vagyis életrajzi filmek hagyományaihoz híven a Better Man úgy mesél alanyáról, mintha az valóban a világ egyik legnagyobb énekese lenne – hiszen mi másért készült volna róla film.

„Az, hogy Robbie Williamset egy digitálisan animált majom játssza, meglehetősen szokatlan választás. Azoknak, akik panaszkodnak, hogy a filmipar túlságosan is biztonsági játékos, itt a válasz. Nagyon nagy kockázatot vállaltak a mozival, de a 110 millió dolláros költségvetés egyszerűen nem reális se a műfajhoz, se az előadóhoz viszonyítva. 25-30 millióból több értelme lett volna elkészíteni” – vallotta az egyik elemző.

Már önmagában beszédes, hogy a Variety Kicsoda Robbie William? Íme az ember a Better Man animált majma mögött címmel közölt interjút az énekessel, melyben igyekeznek az amerikai közönségnek is bemutatni őt. Hasonló, magyarázó cikkel jött ki nemrég a Buzzfeed is, válaszul arra, hogy az X tele van viccekkel és értetlenkedéssel azzal kapcsolatban, ki is a Better Man főhőse. Hiába ugyanis az Európában rongyosra játszott slágerei, Robbie Williamsnek soha nem sikerült igazán meghódítania a tengerentúlt.

Ezzel persze maga az előadó is tisztában van. A New York Timesnak elmondta, tudja, hogy a tengerentúlon a legtöbbeknek fogalma sincs róla. „De úgy voltam vele: mi van, ha egy majomnak sikerül az, ami nekem nem – azaz betörnie Amerikába?” – vetette fel. A jelek szerint azonban nem jött össze a dolog: a Better Mannel nemcsak az év eddigi legjobb filmje született meg a kritikusok szerint, hanem 2025 első nagy bukása is.

A Better Man: Robbie Williams nálunk december 26-tól látható a mozikban. Forgalmazza a Fórum Hungary.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.