Bár nem harsognak a fanfárok, de komoly magyar siker született a Velencei Filmfesztiválon

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 10.

Mikrofilm

Mellesleg a Jokert és Polanskit is díjazták, a mozi tehát halott.

A Velencei Filmfesztivál ázsiója az elmúlt évek során sokat emelkedett. Míg a Cannes-i seregszemle csak öregesebbé vált és egyre nagyobb érdektelenség övezi, az Arany Oroszlán nyertesei rendszerint a díjszezon legnagyobb szenzációivá váltak. Tavaly Alfonso Cuarón Romája nyert, mely mű végül három Oscart szedett össze a Netflixnek – a fődíjat azonban elvitte előle a Zöld könyv –, két éve viszont a velencei győztes A víz  érintése az Akadémia díjátadóján is mindent vitt. Épp ezért egyre több stúdió dönt úgy, hogy Cannes helyett Velencében mutatja be a legígéretesebb filmjeit.

A nagypapa mozija: a valaha oly progresszív cannes-i fesztivál mára teljesen vaskalapossá öregedett

Több régóta várt film is kimaradt. Kihirdették a Cannes-i Filmfesztivál idei felhozatalát, a filmrajongók pedig felsóhajthattak: a tavalyi, híresen gyenge év után idén jól ismert arcok, nagy visszatérők és igazi ínyencségek is érkeznek a programba.

Az egyik legnagyobb várakozással övezett mozi szállította végül a legnagyobb meglepetést is: Todd Phillips Jokere vitte haza a fesztivál fődíjának számító Arany Oroszlánt. A kritikusok szerint A sötét lovag óta nem született ilyen formabontó szuperhős-film; ha pedig mindez elég volt a velencei győzelemhez, biztosak lehetünk benne, hogy találkozunk még a filmmel az őszi díjszezonban. A film egyik legnagyobb erősségének a címszerepet alakító Joaquin Phoenix játékát tartották – ő azonban mégsem győzött, a Legjobb színész ugyanis Luca Marinelli lett a Martin Eden című Jack London-adaptációban nyújtott alakításáért. A női trófeát Ariane Ascaride, a Gloria Mundi főszereplője kapta, a Legjobb rendezőért odaítélt Ezüst Oroszlán pedig Roy Anderssonhoz, az About Endlessness direktorához vándorolt. Andersson 2014-ben kapta meg az Arany Oroszlánt az Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről című filmjéért.

About Endlessness / Om det oändliga (2019) - Trailer

Roy Andersson's new movie premieres at Venice Film Festival 2019.

Itt kürtöljük is gyorsan világgá, hogy Andersson mindkét filmjének az operatőre Pálos Gergely volt.

A fesztivált korábban rengeteg kritika érte, amiért nem reagált a filmvilágot meghatározó olyan ügyekre, mint a MeeToo vagy a TimesUp – a legkevésbé felvilágosult seregszemle címkéjére pedig idén még rá is tett néhány lapáttal. A nyomás ellenére Cannes-tól eltérően Velencében nem kaptak nagyobb teret a női alkotók, ellenben olyan, Hollywood-szerte nemkívánatosnak bélyegzett rendezők debütálhattak legújabb filmjükkel, mint Roman Polanski vagy Nate Parker. Előbbi 1978-as nemi erőszak-ügye óta menekül az amerikai igazságszolgáltatás elől, tavaly pedig kizárták az Amerikai Filmakadémia testületéből; utóbbi „csak” 2016 óta számít páriának, amikor az Egy nemzet születése című filmjével előbb óriási sikert aratott a Sundance-en, majd gyorsan napvilágra is kerültek az ellene felhozott 1999-es, nemi erőszaktételre vonatkozó vádak, melyek a filmjét és karrierjét is elsüllyesztették. Polanskihoz hasonlóan azonban neki is sikerült Hollywoodon kívülről pénzt gründolnia legújabb filmjére, Velencében pedig tárt karokkal várták, igaz, csak versenyen kívül.

Polanski a Dreyfus-ügyet újramesélő J’accuse című mozija azonban nemcsak érdekelt volt a versenyben, de el is nyerte az egyik legrangosabb elismerést, a zsűri nagydíját. Lucrecia Martel zsűrielnök korábban azt nyilatkozta, nem tudja elválasztani a művet az alkotótól, ettől függetlenül Polanski filmjének helye van Velencében – szavai ugyan nehezen értelmezhetők, s egy rövid időre az is felmerült, hogy mégsem indulhat a fesztiválon, de ezen hamar túlléptek a szervezők. Végül a díjazása pedig mindennél beszédesebbre sikerült.

An Officer and a Spy (J'Accuse) new clip official from Venice - 2/2

An Officer and a Spy (J'Accuse) new clip official from Venice - 2/2 This is a clip for press use from the Cannes Film Festival, for any enquiries you can reach us on info [at] theupcoming [dot] co [dot] uk Subscribe to our YouTube channel

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.