Bár nem harsognak a fanfárok, de komoly magyar siker született a Velencei Filmfesztiválon

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 10.

Mikrofilm

Mellesleg a Jokert és Polanskit is díjazták, a mozi tehát halott.

A Velencei Filmfesztivál ázsiója az elmúlt évek során sokat emelkedett. Míg a Cannes-i seregszemle csak öregesebbé vált és egyre nagyobb érdektelenség övezi, az Arany Oroszlán nyertesei rendszerint a díjszezon legnagyobb szenzációivá váltak. Tavaly Alfonso Cuarón Romája nyert, mely mű végül három Oscart szedett össze a Netflixnek – a fődíjat azonban elvitte előle a Zöld könyv –, két éve viszont a velencei győztes A víz  érintése az Akadémia díjátadóján is mindent vitt. Épp ezért egyre több stúdió dönt úgy, hogy Cannes helyett Velencében mutatja be a legígéretesebb filmjeit.

A nagypapa mozija: a valaha oly progresszív cannes-i fesztivál mára teljesen vaskalapossá öregedett

Több régóta várt film is kimaradt. Kihirdették a Cannes-i Filmfesztivál idei felhozatalát, a filmrajongók pedig felsóhajthattak: a tavalyi, híresen gyenge év után idén jól ismert arcok, nagy visszatérők és igazi ínyencségek is érkeznek a programba.

Az egyik legnagyobb várakozással övezett mozi szállította végül a legnagyobb meglepetést is: Todd Phillips Jokere vitte haza a fesztivál fődíjának számító Arany Oroszlánt. A kritikusok szerint A sötét lovag óta nem született ilyen formabontó szuperhős-film; ha pedig mindez elég volt a velencei győzelemhez, biztosak lehetünk benne, hogy találkozunk még a filmmel az őszi díjszezonban. A film egyik legnagyobb erősségének a címszerepet alakító Joaquin Phoenix játékát tartották – ő azonban mégsem győzött, a Legjobb színész ugyanis Luca Marinelli lett a Martin Eden című Jack London-adaptációban nyújtott alakításáért. A női trófeát Ariane Ascaride, a Gloria Mundi főszereplője kapta, a Legjobb rendezőért odaítélt Ezüst Oroszlán pedig Roy Anderssonhoz, az About Endlessness direktorához vándorolt. Andersson 2014-ben kapta meg az Arany Oroszlánt az Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről című filmjéért.

About Endlessness / Om det oändliga (2019) - Trailer

Roy Andersson's new movie premieres at Venice Film Festival 2019.

Itt kürtöljük is gyorsan világgá, hogy Andersson mindkét filmjének az operatőre Pálos Gergely volt.

A fesztivált korábban rengeteg kritika érte, amiért nem reagált a filmvilágot meghatározó olyan ügyekre, mint a MeeToo vagy a TimesUp – a legkevésbé felvilágosult seregszemle címkéjére pedig idén még rá is tett néhány lapáttal. A nyomás ellenére Cannes-tól eltérően Velencében nem kaptak nagyobb teret a női alkotók, ellenben olyan, Hollywood-szerte nemkívánatosnak bélyegzett rendezők debütálhattak legújabb filmjükkel, mint Roman Polanski vagy Nate Parker. Előbbi 1978-as nemi erőszak-ügye óta menekül az amerikai igazságszolgáltatás elől, tavaly pedig kizárták az Amerikai Filmakadémia testületéből; utóbbi „csak” 2016 óta számít páriának, amikor az Egy nemzet születése című filmjével előbb óriási sikert aratott a Sundance-en, majd gyorsan napvilágra is kerültek az ellene felhozott 1999-es, nemi erőszaktételre vonatkozó vádak, melyek a filmjét és karrierjét is elsüllyesztették. Polanskihoz hasonlóan azonban neki is sikerült Hollywoodon kívülről pénzt gründolnia legújabb filmjére, Velencében pedig tárt karokkal várták, igaz, csak versenyen kívül.

Polanski a Dreyfus-ügyet újramesélő J’accuse című mozija azonban nemcsak érdekelt volt a versenyben, de el is nyerte az egyik legrangosabb elismerést, a zsűri nagydíját. Lucrecia Martel zsűrielnök korábban azt nyilatkozta, nem tudja elválasztani a művet az alkotótól, ettől függetlenül Polanski filmjének helye van Velencében – szavai ugyan nehezen értelmezhetők, s egy rövid időre az is felmerült, hogy mégsem indulhat a fesztiválon, de ezen hamar túlléptek a szervezők. Végül a díjazása pedig mindennél beszédesebbre sikerült.

An Officer and a Spy (J'Accuse) new clip official from Venice - 2/2

An Officer and a Spy (J'Accuse) new clip official from Venice - 2/2 This is a clip for press use from the Cannes Film Festival, for any enquiries you can reach us on info [at] theupcoming [dot] co [dot] uk Subscribe to our YouTube channel

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.