Bár nem harsognak a fanfárok, de komoly magyar siker született a Velencei Filmfesztiválon

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 10.

Mikrofilm

Mellesleg a Jokert és Polanskit is díjazták, a mozi tehát halott.

A Velencei Filmfesztivál ázsiója az elmúlt évek során sokat emelkedett. Míg a Cannes-i seregszemle csak öregesebbé vált és egyre nagyobb érdektelenség övezi, az Arany Oroszlán nyertesei rendszerint a díjszezon legnagyobb szenzációivá váltak. Tavaly Alfonso Cuarón Romája nyert, mely mű végül három Oscart szedett össze a Netflixnek – a fődíjat azonban elvitte előle a Zöld könyv –, két éve viszont a velencei győztes A víz  érintése az Akadémia díjátadóján is mindent vitt. Épp ezért egyre több stúdió dönt úgy, hogy Cannes helyett Velencében mutatja be a legígéretesebb filmjeit.

A nagypapa mozija: a valaha oly progresszív cannes-i fesztivál mára teljesen vaskalapossá öregedett

Több régóta várt film is kimaradt. Kihirdették a Cannes-i Filmfesztivál idei felhozatalát, a filmrajongók pedig felsóhajthattak: a tavalyi, híresen gyenge év után idén jól ismert arcok, nagy visszatérők és igazi ínyencségek is érkeznek a programba.

Az egyik legnagyobb várakozással övezett mozi szállította végül a legnagyobb meglepetést is: Todd Phillips Jokere vitte haza a fesztivál fődíjának számító Arany Oroszlánt. A kritikusok szerint A sötét lovag óta nem született ilyen formabontó szuperhős-film; ha pedig mindez elég volt a velencei győzelemhez, biztosak lehetünk benne, hogy találkozunk még a filmmel az őszi díjszezonban. A film egyik legnagyobb erősségének a címszerepet alakító Joaquin Phoenix játékát tartották – ő azonban mégsem győzött, a Legjobb színész ugyanis Luca Marinelli lett a Martin Eden című Jack London-adaptációban nyújtott alakításáért. A női trófeát Ariane Ascaride, a Gloria Mundi főszereplője kapta, a Legjobb rendezőért odaítélt Ezüst Oroszlán pedig Roy Anderssonhoz, az About Endlessness direktorához vándorolt. Andersson 2014-ben kapta meg az Arany Oroszlánt az Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről című filmjéért.

About Endlessness / Om det oändliga (2019) - Trailer

Roy Andersson's new movie premieres at Venice Film Festival 2019.

Itt kürtöljük is gyorsan világgá, hogy Andersson mindkét filmjének az operatőre Pálos Gergely volt.

A fesztivált korábban rengeteg kritika érte, amiért nem reagált a filmvilágot meghatározó olyan ügyekre, mint a MeeToo vagy a TimesUp – a legkevésbé felvilágosult seregszemle címkéjére pedig idén még rá is tett néhány lapáttal. A nyomás ellenére Cannes-tól eltérően Velencében nem kaptak nagyobb teret a női alkotók, ellenben olyan, Hollywood-szerte nemkívánatosnak bélyegzett rendezők debütálhattak legújabb filmjükkel, mint Roman Polanski vagy Nate Parker. Előbbi 1978-as nemi erőszak-ügye óta menekül az amerikai igazságszolgáltatás elől, tavaly pedig kizárták az Amerikai Filmakadémia testületéből; utóbbi „csak” 2016 óta számít páriának, amikor az Egy nemzet születése című filmjével előbb óriási sikert aratott a Sundance-en, majd gyorsan napvilágra is kerültek az ellene felhozott 1999-es, nemi erőszaktételre vonatkozó vádak, melyek a filmjét és karrierjét is elsüllyesztették. Polanskihoz hasonlóan azonban neki is sikerült Hollywoodon kívülről pénzt gründolnia legújabb filmjére, Velencében pedig tárt karokkal várták, igaz, csak versenyen kívül.

Polanski a Dreyfus-ügyet újramesélő J’accuse című mozija azonban nemcsak érdekelt volt a versenyben, de el is nyerte az egyik legrangosabb elismerést, a zsűri nagydíját. Lucrecia Martel zsűrielnök korábban azt nyilatkozta, nem tudja elválasztani a művet az alkotótól, ettől függetlenül Polanski filmjének helye van Velencében – szavai ugyan nehezen értelmezhetők, s egy rövid időre az is felmerült, hogy mégsem indulhat a fesztiválon, de ezen hamar túlléptek a szervezők. Végül a díjazása pedig mindennél beszédesebbre sikerült.

An Officer and a Spy (J'Accuse) new clip official from Venice - 2/2

An Officer and a Spy (J'Accuse) new clip official from Venice - 2/2 This is a clip for press use from the Cannes Film Festival, for any enquiries you can reach us on info [at] theupcoming [dot] co [dot] uk Subscribe to our YouTube channel

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.