Bár nem harsognak a fanfárok, de komoly magyar siker született a Velencei Filmfesztiválon

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 10.

Mikrofilm

Mellesleg a Jokert és Polanskit is díjazták, a mozi tehát halott.

A Velencei Filmfesztivál ázsiója az elmúlt évek során sokat emelkedett. Míg a Cannes-i seregszemle csak öregesebbé vált és egyre nagyobb érdektelenség övezi, az Arany Oroszlán nyertesei rendszerint a díjszezon legnagyobb szenzációivá váltak. Tavaly Alfonso Cuarón Romája nyert, mely mű végül három Oscart szedett össze a Netflixnek – a fődíjat azonban elvitte előle a Zöld könyv –, két éve viszont a velencei győztes A víz  érintése az Akadémia díjátadóján is mindent vitt. Épp ezért egyre több stúdió dönt úgy, hogy Cannes helyett Velencében mutatja be a legígéretesebb filmjeit.

A nagypapa mozija: a valaha oly progresszív cannes-i fesztivál mára teljesen vaskalapossá öregedett

Több régóta várt film is kimaradt. Kihirdették a Cannes-i Filmfesztivál idei felhozatalát, a filmrajongók pedig felsóhajthattak: a tavalyi, híresen gyenge év után idén jól ismert arcok, nagy visszatérők és igazi ínyencségek is érkeznek a programba.

Az egyik legnagyobb várakozással övezett mozi szállította végül a legnagyobb meglepetést is: Todd Phillips Jokere vitte haza a fesztivál fődíjának számító Arany Oroszlánt. A kritikusok szerint A sötét lovag óta nem született ilyen formabontó szuperhős-film; ha pedig mindez elég volt a velencei győzelemhez, biztosak lehetünk benne, hogy találkozunk még a filmmel az őszi díjszezonban. A film egyik legnagyobb erősségének a címszerepet alakító Joaquin Phoenix játékát tartották – ő azonban mégsem győzött, a Legjobb színész ugyanis Luca Marinelli lett a Martin Eden című Jack London-adaptációban nyújtott alakításáért. A női trófeát Ariane Ascaride, a Gloria Mundi főszereplője kapta, a Legjobb rendezőért odaítélt Ezüst Oroszlán pedig Roy Anderssonhoz, az About Endlessness direktorához vándorolt. Andersson 2014-ben kapta meg az Arany Oroszlánt az Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről című filmjéért.

About Endlessness / Om det oändliga (2019) - Trailer

Roy Andersson's new movie premieres at Venice Film Festival 2019.

Itt kürtöljük is gyorsan világgá, hogy Andersson mindkét filmjének az operatőre Pálos Gergely volt.

A fesztivált korábban rengeteg kritika érte, amiért nem reagált a filmvilágot meghatározó olyan ügyekre, mint a MeeToo vagy a TimesUp – a legkevésbé felvilágosult seregszemle címkéjére pedig idén még rá is tett néhány lapáttal. A nyomás ellenére Cannes-tól eltérően Velencében nem kaptak nagyobb teret a női alkotók, ellenben olyan, Hollywood-szerte nemkívánatosnak bélyegzett rendezők debütálhattak legújabb filmjükkel, mint Roman Polanski vagy Nate Parker. Előbbi 1978-as nemi erőszak-ügye óta menekül az amerikai igazságszolgáltatás elől, tavaly pedig kizárták az Amerikai Filmakadémia testületéből; utóbbi „csak” 2016 óta számít páriának, amikor az Egy nemzet születése című filmjével előbb óriási sikert aratott a Sundance-en, majd gyorsan napvilágra is kerültek az ellene felhozott 1999-es, nemi erőszaktételre vonatkozó vádak, melyek a filmjét és karrierjét is elsüllyesztették. Polanskihoz hasonlóan azonban neki is sikerült Hollywoodon kívülről pénzt gründolnia legújabb filmjére, Velencében pedig tárt karokkal várták, igaz, csak versenyen kívül.

Polanski a Dreyfus-ügyet újramesélő J’accuse című mozija azonban nemcsak érdekelt volt a versenyben, de el is nyerte az egyik legrangosabb elismerést, a zsűri nagydíját. Lucrecia Martel zsűrielnök korábban azt nyilatkozta, nem tudja elválasztani a művet az alkotótól, ettől függetlenül Polanski filmjének helye van Velencében – szavai ugyan nehezen értelmezhetők, s egy rövid időre az is felmerült, hogy mégsem indulhat a fesztiválon, de ezen hamar túlléptek a szervezők. Végül a díjazása pedig mindennél beszédesebbre sikerült.

An Officer and a Spy (J'Accuse) new clip official from Venice - 2/2

An Officer and a Spy (J'Accuse) new clip official from Venice - 2/2 This is a clip for press use from the Cannes Film Festival, for any enquiries you can reach us on info [at] theupcoming [dot] co [dot] uk Subscribe to our YouTube channel

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.