Ezek voltak a nyár legnézettebb filmjei a világban: számos meglepetés van köztük

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 10.

Mikrofilm

Cseppet sem reménykeltő tendenciák.

A ránk szakadó esővel a nyári mozis szezonnak is búcsút mondhatunk. Habár néhány elemzés a szokásosnál is borúlátóbb és minden idők egyik legszörnyűbb blockbuster-évadjának nevezi a 2019-est, a valójában csak az elmúlt pár év sormintája folytatódott: taroltak a folytatások, franchise-ok és szuperhős-filmek; tovább esett az eredeti mozik ázsiója; néhány nagyreményű induló hatalmasat bukott;

a Disney pedig mindent vitt.

A minőségi romlás ellen még talán lehetne érvelni (sok sikert hozzá!), a számok azonban makacs dogok: az Egyesült Államokban és Kanadában értékesített jegyek ezen a nyáron 4,33 milliárd dollárra rúgtak, ami 2 százalékos esést jelent tavalyhoz képest. Ez önmagában még nem olyan borzalmas, a képet azonban tovább árnyalja az egeres stúdió térnyerése, ami lényegében monopolizálta a teljes mozi szezont: az év hat legnagyobb bevételű filmjéből öt hozzájuk tartozik.

Az összes többi stúdió bukdácsolt, a Disney azonban a jól bevált stratégiáját követve letarolta a piacot: a Bosszúállók: Végjáték nemcsak a nyár, de minden idők legnagyobb bevételű filmjévé vált.

A Toy Story 4, Az oroszlánkirály és az Aladdin is 1 milliárd dolláros nemzetközi bevétel felett teljesítettek – és akkor még nem beszéltünk a márciusban bemutatott Marvel Kapitányról. A Disney meglehetősen egyszerű, de mint látható, baromira kifizetődő stratégiát folytat: felvásárlásokkal bekebelezi a konkurenciát, majd ugyanazokat a jól ismert figurákat és sablonokat zúdítja a népre, ameddig bele nem fulladunk a remake-ekbe és képregény-filmekbe.

Miki egér felfalta a rókát, és egy igazi szörnyet teremtett

Március 20-án nyélbe ütötték minden idők legnagyobb szórakoztatóipari bizniszét. A Disney 71,3 milliárd dollárért felvásárolta a 21st Century Fox filmes és televíziós részlegét. A tranzakció értéke körülbelül a magyar GDP felének felel meg. Az így létrejött gigacég a mozibevételek akár 40 százalékát is megkaparinthatja.

 

A jelek szerint pedig egyelőre nem unjuk az általában korrekt, de a kreativitást teljesen nélkülöző, futószalagon gyártott méregdrága filmeket: 2014 óta minden évben a Disney a legtöbbet kaszáló stúdió. Érdemes egy pillantást vetni, a Rolling Stone összefoglalására, milyen filmek végeztek a bevételi lista első helyén idén nyáron:

  • Egy 2006-ban indult franchise.
  • Egy 2014-ben  indult franchise.
  • Egy 1992-es film remake-je.
  • Egy 1954-ben indult franchise.
  • Egy 2016-ban indult franchise.
  • Egy 1997-ben indult franchise.
  • Egy 1995-ben indult franchise.
  • Egy 2002-ben indult franchise harmadik újragondolása.
  • Egy 1994-es film remake-je.
  • Egy 2001-ben indult franchise.
  • Egy 2013-ban indult franchise.

A Disney ráadásul egyhamar nem fog változtatni a recepten: tovább folytatódik a Marvel-filmek dömpingje, ráadásul a Netflix egyeduralmának megdöntésére hamarosan indul streamingszolgáltatásuk is – amit mi mással töltenének meg, mint szuperhős-sorozatokkal és remake-ekkel. De a stúdió idei, hátralévő nagy dobásai is hasonlóakkal kecsegtetnek: érkezik a Jégvarázs 2, a Demóna folytatása, valamint a Star Wars: Skywalker kora

Újabb meglepő részletek derültek ki a Star Wars: Skywalker koráról

Abrams eredetileg ki akarta hagyni Carrie Fishert az új filmből, mert úgy gondolta, túl fájdalmas lenne a lánya számára... Az eddig sem volt titok, hogy 2016-os halálát követően a Leiát alakító Carrie Fisher még egyszer, utoljára látható lesz a filmvásznon. A Vanity Fair riportjából azonban újabb érdekességeket tudhatunk meg arról, hogyan birkóztak meg az alkotók a tragédiával.

 

Hol maradnak az eredeti mozik?

A beszélő állatok és maszkos szuperhősök áradata közepette a filmrajongók úgy várták Tarantino új alkotását, mint a Messiást: a Volt egyszer egy Hollywoodnak nemcsak a rendező, de az eredeti filmek becsületét is meg kellett mentenie.  A mozi jó is teljesített, hiszen a nyár legsikeresebb eredeti filmjévé vált – a kasszákat uraló Az oroszlánkirály mögött azonban csak másodhegedűs lehetett. Nem ez az első alkalom, hogy Brad Pitt képtelen lenyomni Simbát: 1994-ben az Interjú a vámpírral nem tudta megtörni az akkor már hat hete futó eredeti animációs film uralmát; 2011-ben pedig a mese 3D-s, átalakított változata nyomta le a Pénzcsinálót.

A nyár másik eredeti sikerfilmje a Hollywooddal ellentétben, csendben, szinte fű alatt érkezett, és végig a nagyok árnyékában maradt – viszont hosszan és szorgosan gyűjtögetett. Danny Boyle Yesterday című filmjéről van szó, mely júniusban olyan nagyágyúk mellett startolt, mint az Annabelle 3 és a Toy Story 4. 17 milliós bevétellel mindössze harmadik tudott lenni mögöttük, az Universal azonban bízott a filmben és abban, hogy a nézők nem feltétlen rohannak az első héten megnézni egy musicalt, ami egy Beatles nélküli világról szól. A film végül mindössze 26 milliós büdzséjére csak Amerikában 72 milliót szedett össze – mindez egy Disney-filmnek aprópénz, ám jelzi, hogy okos marketingstratégiával a kis filmeknek is lehet keresnivalójuk az óriások között. Hasonlóan jól teljesített az Elton John életét megéneklő Rocketman, és a Paramount horrorja, a Préda is szép eredményt ért el: 13 és fél milliós költségvetésből csinált közel 75 milliós bevételt. Kérdés, mennyire tekinthetünk eredetinek egy filmet, melyben egy csinos fiatal lány rohangál másfél órán át vérengző aligátorok elől.

Szenvednek a vígjátékok

Már júniusban megírtuk: senkit sem érdekelnek már a vígjátékok a mozikban, a zsáner ugyanis a Netflixre költözött – mindez pedig nyáron sem változott. Nem is olyan régen még minden hónapra jutott egy sikeres komédia Eddie Murphy, Adam Sandles, Julia Roberts, vagy épp Will Smith főszereplésével – mára azonban egyik stúdió sem áldoz tízmilliókat egy vígjátékra, a kis filmek pedig a legritkább esetben hoznak óriási bevételeket. Tarantino mozija és a Yesterday mellett egyetlen komédia tudott valódi sikert elérni: a mocskos tizenévesekkel operáló Jó srácok – ráadásul R-es, azaz a második legmagasabb korhatár-besorolású filmről van szó. Pár éve még mindez egyáltalán nem jelentett versenyhátrányt, a Másnaposok, a Koszorúslányok, a 22 Jump Street vagy a Virsliparti is simán kasszasikerré tudott válni ezzel a címkével, mára viszont hasonló korlátozó tényezők nélkül is bukdácsolnak a komédiák. Bukott a Seth Rogennel és Charlize Theronnal induló Csekély esély; az Uber sofőrökből bolondot csináló akcióvígjáték, a Stuber; de olyan, remek kritikákat kapó vígjátékok sem teljesítettek jól, mint Olivia Wilde rendezői bemutatkozása, az Éretlenségi, vagy épp a Sundance-en rekordáron felvásárolt Late Night.

A független filmek lehúzhatják a rolót

Nem a Late Night az egyetlen indie, amit hatalmas összegekért vásároltak fel a még nagyobb profit reményében, ám végül csalódást okozott: a Brittany Runs a Marathon című vígjáték és a Bruce Springsteen előtti musicales főhajtás, a Blinded by the Light is soha nem látott összegekért kelt el a Sundance-en, ám a kasszáknál nem tudták igazolni a beléjük fektetett bizalmat. Az olyan, kisebb befektetésekből sem lett meglepő siker, mint John Lithgow romantikus drámája, a The Tomorrow Man vagy épp a Star Wars-sztár Daisy Ridley nevével fémjelzett, a Hamletet egy másik szemszögből elmesélő Ophelia. A függetlenfilmes fesztivál egyetlen sikersztorija a Kőgazdag ázsiaiakkal befutott Awkwafina dramedy-je, a The Farewell, amely egy kínai családról szól, akik felfedezik, hogy a velük élő nagymama rákos és meg vannak számlálva a napjai. A sikert persze ebben az esetben apró skálán mérik: a hasonló filmekre szakosodott A24 6 millió dollárért vásárolta meg a mozit, ami egy hónap alatt közel 15 milliós bevételt hozott.

A hasonló függetlenfilmek vergődése már csak azért is rossz hír, mert a stúdiók így azt a konzekvenciát vonják le, hogy még azt a néhány milliót sem érdemes kockáztatni, amibe egy-egy ilyen film kerül. Így alighanem egyre többen lépnek majd a Disney útjára, és áldoznak inkább minden pénzt a százmilliós blockbusterekre, amelyeknél nagyobb ez esély a megtérülésre.

A női filmek sem épp kifizetődőek

A Hollywoodot uraló jelenlegi trend miatt egyre több nőkre koncentráló film készül – a társadalmi tudatosságot azonban a bevételek nem mindig igazolják. Butaság lenne mindezt a nézők nyakába varrni: sok esetben ugyanis arról van szó, hogy a jobbnál jobb színésznők szenvednek a borzalmas forgatókönyvvel, vagy épp a teljesen fantáziátlan rendezéssel. A Tessa Thompsonnal megerősített Men in Black 4 a nyár egyik legnagyobb buktája volt, de elhasalt A bűn királynői is, pedig olyan nagyágyúkat vonultatott fel, mint Melissa McCarthy, Tiffanny Haddish és Elizabeth Moss. Richard Linklater  és Cate Blanchett neve általában önmagában is elég garancia a minőségre – a Where’d You Go, Bernadette-ben viszont hiába fogtak össze, a film szinte észrevétlen maradt a kasszáknál. Ugyanez igaz a sztárparádéjával inkább visszaélő, mint azt kihasználó bugyuta vígjátékra, a Pompon klubra is.

Akadtak persze nőalakokra koncentráló, sikeres filmek is nyáron – ezeknek nem a bevételével, inkább a minőségével akadt probléma. Az Oscar-díjas Octavia Spencer karrierje során először kapott főszerepet, a Mami viszont képtelen volt túllépni a thriller-sablonokon. Mindössze 5 milliós büdzséjéből azonban világszerte több mint 60 milliót kasszírozott. A Csaló csajok a borzalmas vígjátékok tankönyvi példája, de így is közel 100 milliót szedett össze.

Csak a Toy Story tudott talpon maradni

Nemcsak a vígjátékok, az animációs filmek is besültek a nyáron: sokat elmond Hollywood ötlettelenségéről, hogy az Undipofik című meséhez fűztek nagy reményeket – azonban gyártási költségének alig a felét tudta összeszedni. A kis kedvencek titkos élete 2016-ban kasszát robbantott, a második epizód azonban idén csúfosan beégett. Az Angry Birds – A film ugyan csak közepes siker volt, ám épp eleget hozott, hogy megszülessen a második rész – annak bevételeit nézve viszont csodálkoznánk, ha a közeljövőben trilógiává fejlődne a saga. Az animációs filmek becsületét végül a Toy Story 4 mentette meg – a bevételek ugyan elmaradnak a harmadik résztől, és a hírek szerint a Disney-hez tartozó Pixarnál sem volt hurrá-hangulat a számokat látva, de a film így is simán átlépte az 1 milliárd dolláros nemzetközi bevételt.

Nem minden franchise kifizetődő

A Toy Story és a Marvel-filmek győztek, A kis kedvencek titkos élete és a MIB folytatása pedig veszített. A sorminta estig folytatható: Az X-Men: Sötét Főnix elhasalt, a John Wick 3 hasított; a Támadás a Fehér Ház ellen harmadik, a Halálos iramban-sorozat kitudja hányadik leágazása nagyot kaszált, a Godzilla és a W. Bruce Cameron kutyasorozatának következő felvonása azonban nem váltotta meg a világot. Nem minden franchise egyenlő, a nézők pedig csak azért nem rohannak a moziba, mert egy cím mögött ott áll a kettes, vagy a hármas szám. Kivéve persze, ha a sarokban ott rejtőzik a Disney logója is.

Figyelmébe ajánljuk