Buzz Lightyeartől az Agymanókig – A Pixar legnagyszerűbb filmjei

  • Gera Márton
  • 2018. július 4.

Mikrofilm

Ezeket a filmeket nem csak a gyerekek fogják szeretni.

Volt idő, amikor a Pixar név garanciát jelentett a minőségre. 1995 novembere óta lehetett tudni, hogy ha elvisszük a gyereket, az unokát, a kistestvért egy Pixar-filmre, senki nem fog csalódni. Se a kicsi, se mi. A Pixar azóta 20 mozifilmet készített, és nem meglepő módon ezek között akadtak kevésbé sikerültek, vagy éppen felejthető folytatások (még ha a kezdeti időkben a cég igyekezett is kerülni a folytatásokat), de a stúdió neve így is összeforrt a minőséggel. A héten éppen egy folytatás érkezik tőlük: a Pixar 14 év után elkészítette a nagyszerű A hihetetlen család második részét, ami anno animációs formában készítette elő a terepet a szuperhősfilmek aranykorának. Mi pedig az új alkotás kapcsán gyűjtöttük össze a stúdió öt legnagyszerűbb filmjét, amelyek közül bármelyiket be lehet tenni a vakáció egy-egy borongósabb estéjén, csalódni senki nem fog.

5. L’ecsó (2007)

Hogyan lehet egyetlen filmbe sűríteni Párizs és a főzés iránti szeretetet, úgy, hogy az ne legyen se giccses, se túl gourmet, és még a gyerekek is élvezzék? Erre a kérdésre találta meg a Lecsóval a választ a Pixar. Persze, az alapötlet már eleve cuki, elvégre itt a konyhában épp egy patkány serénykedik, akit elvben legszívesebben seprűvel kergetnénk ki onnan, de a Pixar mindig is ebben volt jó: megmutatta, hogy a sztereotípiáknál nincs nagyobb hülyeség a világon. Aki akart, még recepteket is lophatott innen, de a L’ecsó valójában azért nagyszerű, mert a francia gloire szemüvegén keresztül mesél Párizsról, a kitartásról és az evés öröméről.

via GIPHY

4. Fel (2009)

Úgy szokás, hogy a Pixar-filmeket megkönnyezzük. Lehet ez ellen tiltakozni, de van, amikor egyszerűen lehetetlen: a Fel éppen ennek a tipikus esete volt. Valószínűleg ez a legmeghatóbb mese az összes Pixar-alkotás közül, és talán ez rezegteti meg a legtöbb húrt az érzelmek hangszerén: egyszerre szól elengedésről, újrakezdésről, barátságról, szerelemről, meg még csupa olyasmiről, ami mind a Carl Fredricksenhez hasonló öregurakat, mind a Russelre hajazó tiniket foglalkoztatja.

Fel _ Up szinkronos előzetes.flv

http://megnezem.eu A 78 éves légballon kereskedő, Carl Fredricksen élete legnagyobb kalandjáról, a világ felfedezéséről álmodozik. Úgy dönt, valóra váltja néhai szeretett felesége álmát és elutazik Dél-Amerikába a legnagyobb vízeséshez, ami a földön létezik: a Paradise Falls-hoz. Egész életében vágyott egy óriási kalandra, így ezer meg ezer luftballont köt a házára és elrepül messze, a világ egyik leggyönyörűbb és legtitokzatosabb vidékére, a Tepuis táblahegyekhez.

3. Szörny Rt. (2001)

Nehéz megbocsátani a Pixarnak, hogy elkészítette a Szörny Rt. folytatását/előzményfilmjét (Szörny Egyetem), de ez nem kisebbíti az eredeti darab érdemeit. A Szörny Rt. ugyanis úgy volt rémesen cuki, hogy csupa szörny szerepelt benne, mindezzel pedig azt üzenték az alkotók, hogy teljesen felesleges elsőre ítélni, mert simán lehet, hogy a zöld rondaság lesz a kislány legjobb gyámja a szörnyek világában, és ezeknek a rémségeknek csak az a dolguk, hogy ijesztgessenek, amúgy meg nem is bántanak senkit. A Szörny Rt. tele van kreativitással, és pontosan megmutatja, mennyi minden rejlik az animációs technológiában – elég csak Sullivan csodásan megrajzolt bundájára gondolni.

via GIPHY

2. Agymanók (2015)

„Alighanem az Agymanók az első Pixar-film, mely nemcsak hat a tudatalattira, de meg is mutatja azt – hát, elég setét egy hely, nem vitás. A kis Freud viszont biztos összepisilné magát az örömtől meg a 3D-től” – írtuk szinte napra pontosan három éve az Agymanókról, ami nemcsak a 2015-ös nyári szezon, hanem az év egyik legjobb filmje volt. Ez volt az a Pixar-film, amiről csak úgy sütött, hogy a kreatív csapatnak még vissza is kellett fognia magát, annyi remek ötletük volt, hogy az biztosan nem fért volna el ebbe a másfél órába. Ami viszont itt van, maga a csoda: az Agymanók belemászik a fejünkbe, megpendít ezernyi érzelmi húrt, és közben mégiscsak elmesél egy alapvetően egyszerű, de profin megírt történetet a felnövésről, a gyermeki énünk elvesztéséről. Pete Docter megmutatta, hogy a Pixar 20 év után is képes műfajfelforgató teljesítményre.

Agymanók - Megjött a szinkronos előzetes!

Az Agymanók idén érkezik a mozikba! Felnőni nem mindig zökkenőmentes, tudja ezt Riley is, aki édesapja új munkája miatt szülővárosából San Fransiscóba kénytelen költözni. Ahogy mindnyájunkat, Riley-t is az érzelmei irányítják - Öröm, Félelem, Düh, Undor és Szomorúség. Az érzelmek a főhadiszálláson, a Riley fejében lévő irányítóközpontban élnek.

1. Toy Story – Játékháború (1995)

Ez volt a film, amivel a Pixar megjelent a filmes porondon, és pont úgy érkezett meg, ahogy az ifjú titánok szoktak: ajtóstul rontott a házba. A Toy Story megmutatta, mi rejlik a számítógép-animációban, miközben magát a műfajt is újradefiniálta. Ebben a filmben nem rikácsolnak a szereplők, a játékok úgy beszélnek, hogy annak értelme is van, és közben még a legkisebb könyv a gyerekszobában is annyira kidolgozott, hogy a korábbi animációs filmek rajzolói elbújhattak szégyenükben. De a Toy Story azért igazán bámulatos, mert óriási szíve van: megannyi izgalmas karakter segítségével beszél barátságról, vetélkedésről, és nem mellesleg a folytatásai miatt sem kell szégyenkeznie.

via GIPHY

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.