DVD

Egy háború margójára

  • - kg -
  • 2019. szeptember 1.

Mikrofilm

Hamburg romokban, és Keira Knightley is. A második világháború mindkettőjüket megviselte.

Hamburg romokban, és Keira Knightley is. A második világháború mindkettőjüket megviselte. Míg a könnyes szemű semmit oly érzékletesen megjelenítő színésznő egy tükröt fixíroz sokat sejtetően és selyemkombinéban, a város szívében összeégett hullákat ásnak ki a díszletromok alól. Jó hír minden díszlettervező-asszisztensnek, úgy Prágában, mint Budapesten, ha világháborús koprodukciót sodor a szél és az adókedvezmény a városba, főleg ha abban Tiffany lámpák és Mies van der Rohe székek is szerepelnek. De az ezüst cigarettatárcáknak is nagy a keletje ilyenkor. Szép holmik és mekkora a kontraszt a holokauszttal! Emellett a filmesek sem mennek el szótlanul.

Az igazán égető kérdés persze, hogy mikor sír fel a Steinway: nem nagy spoiler, hogy az érzékeny német építész (Alexander Skarsgård németje tűrhető) villáját lefoglaló törékeny brit feleség (Knightley angolja tökéletes) és katona férje (Jason Clarke talán túl ausztrál ide) szerelmi háromszögében a 23. percig bírja némán a zongora. Ám ekkor szomorkás dallamok törnek fel belsejéből. Skarsgård belsejében is nagy a szomorúság, tűzifát aprítana, de csak tétován áll, a balta is könnyezik a kezében. Őt Knightley lesi lopva a fenti szalonból; ő nem aprítana, de neki is fáj a múlt. És ha két embernek ennyire fáj valami, ott hamarosan… De nem, nem a Steinway-n esik meg a dolog, hanem egy decens étkezőasztalon (szép beszerzés!). A történelem csak egy coitus interruptust engedélyez, ám Knightley később Debussyt játszva egyesül a zongorával. Szép. A holttesteket játszó statiszták szemébe is könny gyűlik ilyenkor.

Forgalmazza a Bontonfilm

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.