DVD

Egy háború margójára

  • - kg -
  • 2019. szeptember 1.

Mikrofilm

Hamburg romokban, és Keira Knightley is. A második világháború mindkettőjüket megviselte.

Hamburg romokban, és Keira Knightley is. A második világháború mindkettőjüket megviselte. Míg a könnyes szemű semmit oly érzékletesen megjelenítő színésznő egy tükröt fixíroz sokat sejtetően és selyemkombinéban, a város szívében összeégett hullákat ásnak ki a díszletromok alól. Jó hír minden díszlettervező-asszisztensnek, úgy Prágában, mint Budapesten, ha világháborús koprodukciót sodor a szél és az adókedvezmény a városba, főleg ha abban Tiffany lámpák és Mies van der Rohe székek is szerepelnek. De az ezüst cigarettatárcáknak is nagy a keletje ilyenkor. Szép holmik és mekkora a kontraszt a holokauszttal! Emellett a filmesek sem mennek el szótlanul.

Az igazán égető kérdés persze, hogy mikor sír fel a Steinway: nem nagy spoiler, hogy az érzékeny német építész (Alexander Skarsgård németje tűrhető) villáját lefoglaló törékeny brit feleség (Knightley angolja tökéletes) és katona férje (Jason Clarke talán túl ausztrál ide) szerelmi háromszögében a 23. percig bírja némán a zongora. Ám ekkor szomorkás dallamok törnek fel belsejéből. Skarsgård belsejében is nagy a szomorúság, tűzifát aprítana, de csak tétován áll, a balta is könnyezik a kezében. Őt Knightley lesi lopva a fenti szalonból; ő nem aprítana, de neki is fáj a múlt. És ha két embernek ennyire fáj valami, ott hamarosan… De nem, nem a Steinway-n esik meg a dolog, hanem egy decens étkezőasztalon (szép beszerzés!). A történelem csak egy coitus interruptust engedélyez, ám Knightley később Debussyt játszva egyesül a zongorával. Szép. A holttesteket játszó statiszták szemébe is könny gyűlik ilyenkor.

Forgalmazza a Bontonfilm

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.