Film

Wine Country

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 1.

Mikrofilm

A tapasztalat azt mutatja, hogy a Kerülőutak című film megtekintése után az avatott filmrajongók jelentős része szinte azonnal borszakértővé avanzsál és igyekszik a tannin, a házasítás és a filoxérajárvány szavakat minél többször belecsempészni a baráti beszélgetésekbe.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a Kerülőutak című film megtekintése után az avatott filmrajongók jelentős része szinte azonnal borszakértővé avanzsál és igyekszik a tannin, a házasítás és a filoxérajárvány szavakat minél többször belecsempészni a baráti beszélgetésekbe. A Városfejlesztési ügyosztály óta az egyik első számú női komikusnak kikiáltott Amy Poehler pedig úgy érezte, muszáj neki is elkészítenie a saját változatát, a ma uralkodó trendeknek megfelelően női castinggal.

A sztori és a tematika azonban változatlan maradt: életközepi válságban szenvedő barátnők érkeznek a híres amerikai borvidékre, hogy a hétköznapokat és problémáikat elfeledve kirúgjanak a hámból – ám ahogy az lenni szokott, a gondok nemhogy elmúlnának, de a legkevésbé váratlan pillanatokban inkább előkerülnek. Van, aki a munkájától képtelen szabadulni, mást épp most tettek lapátra; baj van a lusta férjjel és a futó leszbikus kalandokkal is.

Sajna a Kerülőutak valódi mondanivalóját és eredeti párbeszédeit nem tudták és nem is akarták újrakreálni az alkotók. Ezért a Wine country olyan, mintha Poehler és baráti köre szabadidejében leruccantak volna borozni, néhány kamera pedig véletlenül épp követte volna őket: egyértelmű, hogy Tina Fey-nek vagy épp Maya Rudolph-nak remek a humorérzéke, csak épp most nem volt kedvük önfeledten bolondozni. A Netflix híres arról, hogy teljes kreatív szabadságot biztosít, és bizonyára itt is ez történt – pedig a film elbírt volna egy erőskezű rendezőt, aki kicsit felrázta volna az álmos és unatkozó komikákat.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.