Épp a szemünk láttára írja ki magát a filmvilágból a szuperhősmozik agyonsztárolt rendezője

  • Gera Márton
  • 2018. július 22.

Mikrofilm

Pedofil Twitter-posztok miatt repül. De tényleg álszent a Disney viselkedése?

James Gunnt péntekig valószínűleg a Disney–Marvel szórakoztatógyár egyik legfontosabb figurájaként tartották számon. Elkészítette A galaxis őrzőit, ami anyagilag és kritikailag is siker volt, majd jött a folytatás, és már azt is lehetett tudni, hogy két év múlva érkezik a harmadik rész. Gunn ráadásul nemcsak rendezéssel foglalkozott, abba is beleszólása volt, merre menjen az évtized minden bizonnyal legnagyobb hatású filmsorozata, a Marvel Moziverzum. Ha van sikeres karrierút, az ő övé biztosan az: kezdetben független filmeket készített, de csinált televíziós pornósorozatot (James Gunn's PG Porn), aztán teljesen váratlanul felkérte a Marvel Studios, hogy ő rendezze a képregénymozik könnyed, beszélő állatot is felvonultató darabját, A galaxis őrzőit (a filmről írt kritikánk itt olvasható)

James Gunn

James Gunn

Fotó: MTI/EPA/Franck Robichon

Gunn ráadásul a közéletre is rendszeresen reflektált, nem az a típusú hollywoodi figura volt, aki elvonul az elefántcsonttoronyba, és a pénzét számolgatja. Az idén 51 éves filmes többek között Orbán Viktort is kritizálta a Twitteren, februárban azt írta, hogy Orbán kezében halt meg a demokrácia Magyarországon, és szerinte Trump éppen azt csinálja az Egyesült Államokban, mint Orbán itthon: rájátszik az emberek félelmeire, leépíti a független sajtót, és belenyúlt a választási rendszerbe.

Mennie kell

James Gunnt pénteken azonnali hatállyal menesztette a Disney, és bejelentették, hogy minden együttműködést megszakítanak vele, a jövőre kezdődő harmadik A galaxis őrzői epizód forgatást már biztosan nem ő fogja irányítani. Az ok a múltban keresendő, Gunn ugyanis a 2010-es évek elején pedofil posztokat tett közzé a Twitter-csatornáján. Bár ezek ma már nem elérhetők, képernyőmentések anno készültek róluk, most pedig a közösségi média és egy jobboldali portál felkapta őket.

A posztok egyébként ilyen stílusúak voltak:

false

Ezek után egyáltalán meglepő, hogy a családbarát szemléletét erősen hangsúlyozó Disney lépett, Alan F. Horn vezérigazgató azt írta, ezek a posztok védhetetlenek, és ellentétben állnak azokkal az értékekkel, amelyeket a Disney képvisel. Gunn azt írta, vállalja a felelősséget a korábbi posztjai miatt, elfogadja a stúdió döntését, de ma már más emberré vált, és ezek a posztok nem tükrözik a mai James Gunnt. Megszólalt Gunn testvére is, a szintén a Marvel Mozivezumban dolgozó Sean Gunn, aki azt írta, hogy a bátyja jobb ember lett, miközben a szuperhősfilmeket csinálta, és reméli, hogy az emberek a jövőben is megnézik majd ezeket a filmeket, még úgy is, hogy a rendezőjük a múltban egy seggfej volt.

Álszent Disney?

Az internet persze két részre szakadt, és többen is azt vetették fel, hogy bár jogos Gunn kirúgása, a Disney viselkedése elég álszent, mert nekik tudniuk kellett Gunn egykori posztjairól, amikor 2012-ben felvették. Erre jut a Washington Post elemzése is, amely azt is felveti, hogy Gunn számára aligha van visszaút a mainstream filmezés világába. Sokkal valószínűbb, hogy Gunn ismét a független filmezéshez térhet vissza, ha egyáltalán a jövőben akar rendezéssel foglalkozni.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.