Épp a szemünk láttára írja ki magát a filmvilágból a szuperhősmozik agyonsztárolt rendezője

  • Gera Márton
  • 2018. július 22.

Mikrofilm

Pedofil Twitter-posztok miatt repül. De tényleg álszent a Disney viselkedése?

James Gunnt péntekig valószínűleg a Disney–Marvel szórakoztatógyár egyik legfontosabb figurájaként tartották számon. Elkészítette A galaxis őrzőit, ami anyagilag és kritikailag is siker volt, majd jött a folytatás, és már azt is lehetett tudni, hogy két év múlva érkezik a harmadik rész. Gunn ráadásul nemcsak rendezéssel foglalkozott, abba is beleszólása volt, merre menjen az évtized minden bizonnyal legnagyobb hatású filmsorozata, a Marvel Moziverzum. Ha van sikeres karrierút, az ő övé biztosan az: kezdetben független filmeket készített, de csinált televíziós pornósorozatot (James Gunn's PG Porn), aztán teljesen váratlanul felkérte a Marvel Studios, hogy ő rendezze a képregénymozik könnyed, beszélő állatot is felvonultató darabját, A galaxis őrzőit (a filmről írt kritikánk itt olvasható)

James Gunn

James Gunn

Fotó: MTI/EPA/Franck Robichon

Gunn ráadásul a közéletre is rendszeresen reflektált, nem az a típusú hollywoodi figura volt, aki elvonul az elefántcsonttoronyba, és a pénzét számolgatja. Az idén 51 éves filmes többek között Orbán Viktort is kritizálta a Twitteren, februárban azt írta, hogy Orbán kezében halt meg a demokrácia Magyarországon, és szerinte Trump éppen azt csinálja az Egyesült Államokban, mint Orbán itthon: rájátszik az emberek félelmeire, leépíti a független sajtót, és belenyúlt a választási rendszerbe.

Mennie kell

James Gunnt pénteken azonnali hatállyal menesztette a Disney, és bejelentették, hogy minden együttműködést megszakítanak vele, a jövőre kezdődő harmadik A galaxis őrzői epizód forgatást már biztosan nem ő fogja irányítani. Az ok a múltban keresendő, Gunn ugyanis a 2010-es évek elején pedofil posztokat tett közzé a Twitter-csatornáján. Bár ezek ma már nem elérhetők, képernyőmentések anno készültek róluk, most pedig a közösségi média és egy jobboldali portál felkapta őket.

A posztok egyébként ilyen stílusúak voltak:

false

Ezek után egyáltalán meglepő, hogy a családbarát szemléletét erősen hangsúlyozó Disney lépett, Alan F. Horn vezérigazgató azt írta, ezek a posztok védhetetlenek, és ellentétben állnak azokkal az értékekkel, amelyeket a Disney képvisel. Gunn azt írta, vállalja a felelősséget a korábbi posztjai miatt, elfogadja a stúdió döntését, de ma már más emberré vált, és ezek a posztok nem tükrözik a mai James Gunnt. Megszólalt Gunn testvére is, a szintén a Marvel Mozivezumban dolgozó Sean Gunn, aki azt írta, hogy a bátyja jobb ember lett, miközben a szuperhősfilmeket csinálta, és reméli, hogy az emberek a jövőben is megnézik majd ezeket a filmeket, még úgy is, hogy a rendezőjük a múltban egy seggfej volt.

Álszent Disney?

Az internet persze két részre szakadt, és többen is azt vetették fel, hogy bár jogos Gunn kirúgása, a Disney viselkedése elég álszent, mert nekik tudniuk kellett Gunn egykori posztjairól, amikor 2012-ben felvették. Erre jut a Washington Post elemzése is, amely azt is felveti, hogy Gunn számára aligha van visszaút a mainstream filmezés világába. Sokkal valószínűbb, hogy Gunn ismét a független filmezéshez térhet vissza, ha egyáltalán a jövőben akar rendezéssel foglalkozni.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.