Interjú

„Hosszú tánc volt”

Atom Egoyan filmrendező

Mikrofilm

A kanadai művésszel a bárüzemeltetés buktatóiról, nyúlfülekről, Bruno Ganz hitleres videóiról és Kevin Bacon zoknijáról beszélgettünk. Új filmjét, A díszvendéget csütörtökön mutatják be a pesti mozik.

Magyar Narancs: David Thewlis rettegett étteremellenőrt alakít, akinek a legkisebb szabálysértés sem kerülheti el a figyelmét. Ön is megfordult a vendéglátásban.

Atom Egoyan: Volt egy bárom Torontóban, Camera volt a hely neve, egy mozi is tartozott hozzá.

MN: A filmtörténet ismer más bártulajdonos-rendezőket is: Aki Kaurismäki például több bárt és egy hozzájuk tartozó művészmozit üzemeltetett Helsinkiben.

AE: A Midnight Sun Festivalról személyesen is ismerem őt, és igen, voltam is a bárjában Helsinkiben, de mi sokkal szerényebb méretekben utaztunk, a miénk egy intim kis bár volt egy moziteremmel. Arra az üzletpolitikára alapoztunk, hogy az emberek itallal a kézben befáradnak a moziba, erre volt is engedélyünk, csakhogy a filmszerető közönség főleg kapucsínót és eszpresszót rendelt. Finnországban, ahol sokat isznak, talán jobban működik ez a modell. Élveztem, amíg tartott, jó dolog a barátoknak filmeket vetíteni és partikat adni, de csak viszi a pénzt, csőstül.

MN: A film egyik kulcsjelenete egy kanadai örmény étteremben játszódik. De nem csak Thewlis játszik nagyot, hanem a sült nyúlfül is.

AE: Mindig is voltak nyulaim, nagyon közel állnak hozzám, a szalagokat, amelyeket a filmben lát, az én nyulam nyerte a kisállat-bemutatókon. Képzelheti, hogyan érintett, amikor először találkoztam ezzel az abszurd fogással, amikor délen, az Egyesült Államokban forgattam. Étvágygerjesztőként adják, íze semmi. A filmemben házikedvencként és ételként is szerepel nyúl. Felháborodunk, ha embertársaink macskát vagy kutyát fogyasztanak, de a nyúllal szemben nincsenek efféle aggályaink.

MN: Olvastam olyan kritikát, amely a filmbeli buszsofőr alakjában egy incelt (involuntary celibate – kényszerű cölibátus) vélt felismerni. Talán azért is, mert Kanadában történt, hogy egy magát incelnek tartó férfi tíz embert gázolt halálra a furgonjával.

AE: Minket a kanadai örmény közösség tagjaiként különösen megrázott az eset, mert az elkövető örmény származású volt, szörnyű tettét pedig egy nappal az örmény népirtás évfordulója előtt követte el. Csak nem emiatt tette? – ez járt a fejünkben. Aztán kiderült, hogy ezt az antiszociális, incelszerű alakot egészen más harag vezérelte.

MN: Az örmények elleni nép­ir­tás­ról szól az Ararát című filmje. Charles Aznavourt is sikerült megnyernie hozzá – a közös származás győzte meg?

AE: Azért ez egy hosszú tánc volt. Az az érzésem, sosem élvezte túlságosan a színészi munkát, amikor az Ararát felmerült, már csak a dalaival akart foglalkozni, de én mindenképpen őt akartam. Sok sztárral dolgoztam, de Aznavour társaságában tényleg azt éreztem, hogy egy óriás mellett állok. A dalain nőttem fel, a szüleim őt hallgatták, igazi ikon volt az örmény közösségben. Ha egy színész előveszi a manírjait, megpróbálom lebeszélni róla, de Aznavournak hagytam mindent, használja csak a fellépésein használt fogásait.

MN: Az önnel dolgozó sztárok olyasmiket is csinálhatnak, amit Hollywoodban csak nagy ritkán. Testdublőr jár a szexjelenetekhez?

AE: Nem alkalmazok ilyeneket. Olyan beállításokat használok, amelyek a leginkább kihozzák a jelenetek erotikus energiáját. A legjobb erre nekem egy master shot. Mindvégig nyilvánvaló, hogy azok ott valóban a színészeink. Persze ennek is megvannak a buktatói, már leforgattam Az igazság fogságábant, amikor észrevettük, hogy az így felvett szexjelenetben láthatóvá válik egy pillanatra, hogy Kevin Bacon zoknit visel a péniszén. Egy testszínű darabot. Nem volt más választásunk, digitális technikával kellett Kevin Bacon péniszét rárajzolnunk a zoknijára. Persze ehhez el kellett képzelnem, hogy néz ki. Csak néhány képkocka, de messze ez volt filmes pályafutásom legfurcsább helyzete. Ha netán kikockázná, művészi tehetségem igazi megnyilvánulásával találja magát szemben.

MN: A díszvendég előtt egy nácivadász filmet csinált, a végén hatalmas csavarral.

AE: Tisztában voltam vele, hogy a végéhez közeledik az az idő, amikor még a jelenben játszódó történeteket lehet e sötét korszak szereplőiről készíteni. Mélyen érint az is, hogy a filmben szereplő Martin Landau és Bruno Ganz sincs már velünk.

MN: Ganz hatalmas életművet hagyott hátra, a legtöbben mégis a hitleres paródiavideókból ismerik.

AE: Kezdetben zokon vette, aztán ahogy egyre többen mentek oda hozzá a stábból ezekkel a videókkal, egyre inkább megenyhült, végül talán már élvezte is. Én is megmutattam neki jó néhány hitleres videót, még egy örmény változatot is, a fűszeres örmény kolbász, a sujuk receptjéről. Azt hiszem, megbékélt a jelenséggel. Ki tudja, mi lesz az örökségünk? Abszurd és szomorú, hogy e hatalmas színész, aki színházban és filmen is csodákat művelt, egy YouTube-paródiában él tovább sokak számára. Nem szabad túl komolyan vennünk magunkat!

A díszvendégről írott kritikánk a Visszhang rovatban olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.