Interjú

„Hosszú tánc volt”

Atom Egoyan filmrendező

Mikrofilm

A kanadai művésszel a bárüzemeltetés buktatóiról, nyúlfülekről, Bruno Ganz hitleres videóiról és Kevin Bacon zoknijáról beszélgettünk. Új filmjét, A díszvendéget csütörtökön mutatják be a pesti mozik.

Magyar Narancs: David Thewlis rettegett étteremellenőrt alakít, akinek a legkisebb szabálysértés sem kerülheti el a figyelmét. Ön is megfordult a vendéglátásban.

Atom Egoyan: Volt egy bárom Torontóban, Camera volt a hely neve, egy mozi is tartozott hozzá.

MN: A filmtörténet ismer más bártulajdonos-rendezőket is: Aki Kaurismäki például több bárt és egy hozzájuk tartozó művészmozit üzemeltetett Helsinkiben.

AE: A Midnight Sun Festivalról személyesen is ismerem őt, és igen, voltam is a bárjában Helsinkiben, de mi sokkal szerényebb méretekben utaztunk, a miénk egy intim kis bár volt egy moziteremmel. Arra az üzletpolitikára alapoztunk, hogy az emberek itallal a kézben befáradnak a moziba, erre volt is engedélyünk, csakhogy a filmszerető közönség főleg kapucsínót és eszpresszót rendelt. Finnországban, ahol sokat isznak, talán jobban működik ez a modell. Élveztem, amíg tartott, jó dolog a barátoknak filmeket vetíteni és partikat adni, de csak viszi a pénzt, csőstül.

MN: A film egyik kulcsjelenete egy kanadai örmény étteremben játszódik. De nem csak Thewlis játszik nagyot, hanem a sült nyúlfül is.

AE: Mindig is voltak nyulaim, nagyon közel állnak hozzám, a szalagokat, amelyeket a filmben lát, az én nyulam nyerte a kisállat-bemutatókon. Képzelheti, hogyan érintett, amikor először találkoztam ezzel az abszurd fogással, amikor délen, az Egyesült Államokban forgattam. Étvágygerjesztőként adják, íze semmi. A filmemben házikedvencként és ételként is szerepel nyúl. Felháborodunk, ha embertársaink macskát vagy kutyát fogyasztanak, de a nyúllal szemben nincsenek efféle aggályaink.

MN: Olvastam olyan kritikát, amely a filmbeli buszsofőr alakjában egy incelt (involuntary celibate – kényszerű cölibátus) vélt felismerni. Talán azért is, mert Kanadában történt, hogy egy magát incelnek tartó férfi tíz embert gázolt halálra a furgonjával.

AE: Minket a kanadai örmény közösség tagjaiként különösen megrázott az eset, mert az elkövető örmény származású volt, szörnyű tettét pedig egy nappal az örmény népirtás évfordulója előtt követte el. Csak nem emiatt tette? – ez járt a fejünkben. Aztán kiderült, hogy ezt az antiszociális, incelszerű alakot egészen más harag vezérelte.

MN: Az örmények elleni nép­ir­tás­ról szól az Ararát című filmje. Charles Aznavourt is sikerült megnyernie hozzá – a közös származás győzte meg?

AE: Azért ez egy hosszú tánc volt. Az az érzésem, sosem élvezte túlságosan a színészi munkát, amikor az Ararát felmerült, már csak a dalaival akart foglalkozni, de én mindenképpen őt akartam. Sok sztárral dolgoztam, de Aznavour társaságában tényleg azt éreztem, hogy egy óriás mellett állok. A dalain nőttem fel, a szüleim őt hallgatták, igazi ikon volt az örmény közösségben. Ha egy színész előveszi a manírjait, megpróbálom lebeszélni róla, de Aznavournak hagytam mindent, használja csak a fellépésein használt fogásait.

MN: Az önnel dolgozó sztárok olyasmiket is csinálhatnak, amit Hollywoodban csak nagy ritkán. Testdublőr jár a szexjelenetekhez?

AE: Nem alkalmazok ilyeneket. Olyan beállításokat használok, amelyek a leginkább kihozzák a jelenetek erotikus energiáját. A legjobb erre nekem egy master shot. Mindvégig nyilvánvaló, hogy azok ott valóban a színészeink. Persze ennek is megvannak a buktatói, már leforgattam Az igazság fogságábant, amikor észrevettük, hogy az így felvett szexjelenetben láthatóvá válik egy pillanatra, hogy Kevin Bacon zoknit visel a péniszén. Egy testszínű darabot. Nem volt más választásunk, digitális technikával kellett Kevin Bacon péniszét rárajzolnunk a zoknijára. Persze ehhez el kellett képzelnem, hogy néz ki. Csak néhány képkocka, de messze ez volt filmes pályafutásom legfurcsább helyzete. Ha netán kikockázná, művészi tehetségem igazi megnyilvánulásával találja magát szemben.

MN: A díszvendég előtt egy nácivadász filmet csinált, a végén hatalmas csavarral.

AE: Tisztában voltam vele, hogy a végéhez közeledik az az idő, amikor még a jelenben játszódó történeteket lehet e sötét korszak szereplőiről készíteni. Mélyen érint az is, hogy a filmben szereplő Martin Landau és Bruno Ganz sincs már velünk.

MN: Ganz hatalmas életművet hagyott hátra, a legtöbben mégis a hitleres paródiavideókból ismerik.

AE: Kezdetben zokon vette, aztán ahogy egyre többen mentek oda hozzá a stábból ezekkel a videókkal, egyre inkább megenyhült, végül talán már élvezte is. Én is megmutattam neki jó néhány hitleres videót, még egy örmény változatot is, a fűszeres örmény kolbász, a sujuk receptjéről. Azt hiszem, megbékélt a jelenséggel. Ki tudja, mi lesz az örökségünk? Abszurd és szomorú, hogy e hatalmas színész, aki színházban és filmen is csodákat művelt, egy YouTube-paródiában él tovább sokak számára. Nem szabad túl komolyan vennünk magunkat!

A díszvendégről írott kritikánk a Visszhang rovatban olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”