Így űzik az ördögöt a 21. századi Európában

  • Gera Márton
  • 2018. január 28.

Mikrofilm

Cataldo atyát szeretik az emberek, mert kiüldözi belőlük a Sátánt. Remek olasz dokumentumfilm a láthatáron.

Cataldo atyát szeretik az emberek. Jönnek hozzá idősek, fiatalok, elmondják a panaszukat, majd pár nap múlva már arról számolnak be, hogy sokkal jobban vannak, boldogabbak, nem történnek velük különös dolgok. Néha pontosan úgy fogalmaznak: távozott belőlük a Sátán. Mindezt pedig a jó öreg Cataldo atyának köszönhetik, aki kiűzte a gonoszt. A mindig szép Olaszországban vagyunk, Cataldo atya sem csupán a képzelet szüleménye, hanem az egyik ismert ördögűző pap, akihez még időpontot is nehéz kapni, annyian keresik.

Deliver Us (Liberami): Official UK Trailer – In Select Cinemas 27th October

A hard-hitting documentary filmed in Palermo, Deliver Us follows two Sicilian priests as they perform the ancient rite of exorcism – a practice that is regaining popularity within the Catholic Church worldwide.

Federica Di Giacomo dokumentumfilmje rögtön a témájával sokkol, mert aligha vagyunk tisztában azzal, hogy ördögűzés ma is zajlik a világon. Nem titkos helyeken, okkult társaságok csinálják, hanem maga a katolikus egyház. Egyre több ördögűző papot képeznek, például az Egyesült Államokban megtízszereződött az ilyen eljárások száma, bár az exorcisták arról számolnak be, hogy sajnos kevesen vannak, pedig hivatalosan minden egyházmegyében kellene lennie legalább egy ördögűzőnek, aki eljár, ha valaki úgy érzi, megszállta a Sátán.

Ha valaki arra gondol, hogy az exorcizmus úgy zajlik, mint mondjuk az Az ördögűzőben vagy A rítusban, az persze téved: a Szabadíts meg a gonosztólban nincsenek véres jelenetek, nagy sikolyok és furcsa rángások viszont annál inkább. És vannak családok, magányos emberek, akik valószínűleg depressziósak, esetleg más problémától szenvednek, mégis Cataldo atyához mennek, mivel úgy látják, ő jelenthet megoldást a bajukra. Jönnek például a szülők, akik elmondják, hogy valami gond van a gyerekkel, agresszív otthon és az iskolában is, biztosan megszállta az ördög.

Jelenet a dokumentumfilmből

Jelenet a dokumentumfilmből

 

Di Giacomo azért nagyon ügyes, mert egyetlen percig sem akar ítélkezni. Pedig hát könnyű volna, hisz amit látunk, sokszor tűnik középkorinak, érthetetlennek, netán megmagyarázhatatlannak. A rendező szerencsére nem a könnyebbik utat választja: nem kineveti ezeket az embereket, hanem tényleg kíváncsi arra, miért megy el Cataldo atyához a fiatal lány, miért szomorkodik a kitetovált fiú, hogy csak sokára juthat be az ördögűző paphoz. Egzakt válaszok persze most sincsenek.

A filmet ma, január 28-án vetítik a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.