Mikor láthatjuk végre Röhrig Géza Jézusát Terrence Malick új filmjében?

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 15.

Mikrofilm

2019 óta zajlik a The way of the wind utómunkája, a rendező mégsem csügged.

Terrence Malick utolsó játékfilmje a 2019-es Egy rejtett élet volt. A nácik ellen kiálló osztrák Franz Jägerstätterről szóló háromórás eposzt többek között Arany Pálmára is jelölték. Ha nem is közelítette meg Az őrület határán vagy Az élet fája sikerét, mindenképpen jobban fogadták, mint a rendező olyan közelmúltbeli filmjeit, mint a To the wonder, a Kupák lovagja, vagy a Daltól dalig. Nem csoda tehát, ha a rajongók ismét lelkesedni kezdtek Malick után, aki hamar bele is vágott legújabb projektjébe: The way of the wind címmel epikus bibliai filmet forgatott, amely Jézus Krisztus életének egyes epizódjait gondolja újra. Jézust a Saul fiával befutott magyar Röhrig Géza, Sátánt pedig az Oscar-díjas Mark Rylance (Kémek hídja) alakította. A forgatás 2019-ben be is fejeződött – azóta azonban nincs hír róla.

Az elmúlt négy évben számtalanszor felröppent, hogy a következő fesztiválszezonban végre mozikba kerülhet az új eposz, de ez eddig nem történt meg. Mindezek után joggal gondolhattuk, hogy a folyamat elakadt, Malick esetleg már nem is foglalkozik a filmmel és inkább valami másra koncentrál. Egy friss interjúból azonban kiderül, hogy ez nincs így: Alex Boden producer azt nyilatkozta, hogy a rendező továbbra is serényen dolgozik rajta. „A munka a vágószobában zajlik, a forgatások pedig már befejeződtek. Elképesztő a szereposztás, ez is egy olyan Terrence Malick-projekt, amiben a felvételek több országban zajlottak. Produkciós szempontból fantasztikus, amit véghez vittünk. Terry nagyon elégedett azzal, amin dolgozik, de egyelőre nincs bejelentenivalónk” – utalt a producer arra, hogy továbbra sem tudni, mikor kerül a közönség elé a film.

Malick régóta perfekcionizmusáról ismert – Az élet fája bemutattójakor például üzenetet küldött a mozigépészeknek, ügyeljenek, hogy a megfelelő képarányban vetítsék a filmet –, így könnyen lehet, hogy a tökéletesség jegyében pepecsel annyit a vágással. Ha ez olyan mesterművet eredményet, mint Az élet fája, vagy épp a Mennyei napok, akkor nagyon is megéri várni rá. Mark Rylance épp a magyar RTL-nek nyilatkozva mondta el: reméli, hogy a rendező egyszer végre be is fejezi a filmet. „Szerintem ez inkább jó jel. Olyan ez, mint egy üveg bornál, vagy whiskey-nél; idővel csak jobb lesz. Terrence sem siet el semmit, nagyon fontos történet ez a számára” – fogalmazott. Az interjúban saját szerepéről is elejtett pár szót: „Ott álltam, mint Sátán, a fejemben 28 oldalnyi monológgal, míg Krisztus alig szólt egy szót is. Az idő nagy részében Sátánként kísértem Krisztust, ez nem az a helyzet, amikor sok mindenről lehet beszélgetni. A forgatásokon nincs idő próbálni, szóval ez nem a nagy csevejek ideje. Olyan ez, mint mikor a bokszoló már csak arra koncentrál, hogy a ringbe szálljon.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.