Oppenheimer: Magyar szerepet magyar színész játszik

  • narancs.hu
  • 2023. július 14.

Mikrofilm

A film az „atombomba atyjaként” is emlegetett Robert Oppenheimer szemszögéből meséli el az amerikai atombomba kifejlesztésének történetét. 

Magyarországon jövő hét csütörtökön mutatják be Christopher Nolan új filmjét, az Oppenheimert, a londoni premiert viszont már csütörtök este megtartották – számol be a Telex.

A nemzetközi közönség számára azért lehetett emlékezetes az esemény, mert időközben hivatalosan is sztrájkba lépett a hollywoodi színészek szakszervezete, a SAG-AFTRA, emiatt pedig a film A-listás főszereplői is otthagyták a premiert.

A magyar közönségnek viszont sokkal izgalmasabb, hogy a vörös szőnyeges bevonuláson egy magyar színész, Haumann Máté is feltűnt.

A filmben ugyanis ő alakítja a magyar tudós és feltaláló, Szilárd Leó szerepét. Szilárd Leó volt az első fizikus, aki felismerte, hogy a nukleáris láncreakció (és ezzel az atombomba) létrehozható, és tevékenyen részt vett az atomfegyver kidolgozását célzó Manhattan-tervben is.

A Christopher Nolan által írt és rendezett Oppenheimer az „atombomba atyjaként” is emlegetett Robert Oppenheimer szemszögéből meséli el az amerikai atombomba kifejlesztésének történetét. A főszereplők Cillian Murphy mint J. Robert Oppenheimer és Emily Blunt mint a felesége, a biológus és botanikus Katherine „Kitty” Oppenheimer.

Az Oscar-díjas Matt Damon alakítja Leslie Groves Jr. tábornokot, a Manhattan-terv igazgatóját, és Robert Downey, Jr. alakítja Lewis Strausst, az Amerikai Atomenergia Bizottság alapító biztosát. De olyan nevek is szerepelnek a stáblistán, mint az Oscar-jelölt Florance Pugh, valamint az Oscar-díjas Rami Malek.

 

Az atombomba kifejlesztésében részt vevő másik magyar tudóst, Teller Edét nem magyar színész, hanem az amerikai Benny Safdie alakítja.

A 2023 egyik legjobban várt filmje Kai Bird és a néhai Martin J. Sherwin Pulitzer-díjas könyve, az Amerikai Prométheus: J. Robert Oppenheimer diadala és tragédiája alapján készült.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.