Miért vannak tele a horrorfilmek Oscar-díjas színésznőkkel?

Mikrofilm

Valamiért nem derogál nekik elmerülni a vérben, pedig hagyományosan nem a horrorokat szokták a filmezés csúcsának tekinteni. 

Az ma már evidenciának számít, hogy az Oscar nem szereti a horrorokat. A Legjobb film kategóriában egyedül A bárányok hallgatnak tudott győzni (bár ez is inkább thrillernek számít), de a színészi díjaknál is alig akad egy marok győztes: Fredric March (Ember vagy szörnyeteg?), Natalie Portman (Fekete hattyú), Kathy Bates (Tortúra), Ruth Gordon (Rosemary gyermeke) vagy épp Anthony Hopkins és Jodie Foster (A bárányok hallgatnak).

A Tűnj el! pár éve némileg javított a műfaj statisztikáin, de ha csak az Oscart – vagy épp a legnagyobb tekintélyű filmes szavazás, a Sight&Sound toplistáját nézzük, a horror még mindig lesajnált műfajnak tűnik. Ennek ellenére egyre-másra tűnnek fel benne Oscar-díjas színésznők: csak a közelmúltból ott van a Bird Box – Madarak a dobozban Sandra Bullockkal, a Mami Octavia Spencerrel, vagy épp a Mi Lupita Nyong’o-val. Ennek apropóján merengett el a Slashfilm újságírója, mi állhat a jelenség mögött.

Sikolykirálynők hajnala

A női horror-szerepek sokáig kimerültek az áldozati bárányok figurájában, vagy épp a fejvesztve menekülő szépségekben – ott voltak például Hitchcock szőkéi” vagy a Barbara Creed filmtörténész által „szörnyen nőiesnek” (Monstrous-Feminine) nevezett karakterek, akiknek annyi volt a feladatuk, hogy jól mutassanak a vásznon, majd áldozatokká váljanak.

A kaszabolós horrorok, azaz a slasherek aztán a 70-es 80-as években mindenkivel megismertették a sikolykirálynőket is – ezek egyik legismertebb képviselője, Jamie Lee Curtis éppen idén kapott Oscar-díjat a Minden, mindenhol, mindenkorért. Curtis legismertebb szerepe máig a Halloween – A rémület éjszakája, amely a Péntek 13. mellett talán a legismertebb, megszámlálhatatlan folytatást megélt slasher. Amikor az utolsónak hirdetett epizódot reklámozta, Curtis maga is megjegyezte: halála esetén alighanem az áll majd a nekrológjában, hogy sikolykirálynő. A Minden, mindenhol, mindenkor ezen talán változtatott, a színésznő azonban nem felejtette el gyökereit: a díjat átvéve köszönetet mondott azoknak, akik hosszú éveken át támogatták a zsánerfilmjeit. „Most nyertünk közösen egy Oscart!” – fogalmazott.

A Halloweenhez hasonló slashereket viszonylag kis költségvetéssel elő lehet állítani, a műfajnak pedig sajátja, hogy a főgonosz mindig újra és újra feltámad, így tetszőleges folytatás készíthető belőlük – ráadásul a nézők is odáig vannak az olcsó borzongásét. Nem csoda tehát, ha a stúdiók szeretik a műfajt: viszonylag kevés befektetéssel érhető el magas bevétel, legtöbbször ugyanis nincs szükség méregdrága speciális effektusokra, elég egy eredeti gonosztevő, vagy épp a jóízlés határát túllépő kegyetlenség – utóbbiaknak köszönheti diadalát például az elmúlt év egyik legnagyobb horrorsikere, a Terrifier 2.

Ráadásul míg Hollywood csak az elmúlt években, a MeToo, a TimesUp és a hasonló társadalmi mozgalmak hatására kezdett el a nőkre koncentrálni, a horrorokat már évtizedek óta a színésznők cipelik a hátukon. Persze lehet kritizálni a műfajt, amiért szexualizálják főhőseiket – a Sikoly vagy a Horrorra akadva-filmek meg is teszik ezt, nem beszélve olyan meta-paródiákról, mint a 2015-ös The Final Girls –, ám

legalább folyamatosan lehetőséget adnak a fiatal, feltörekvő sztároknak.

Curtis mellett Neve Campbell (Sikoly-széria), Sarah Michelle Gellar (Átok), vagy épp Samara Weaving (Ash vs. Evil Dead, A bébiszitter, Aki bújt) is szép karriert futott be horrorokra építve, nem beszélve napjaink egyik legnagyobb sztárjáról, Jenna Ortegáról (Sikoly, illetve az X és a horrorral kacérkodó Wednesday), aki a sikolykirálynők legújabb generációját képviseli.

A kihívást jelentő szerepek

Ahogy az elmúlt években a horrorok egyre komolyodtak és véres kaszabolások helyett a pszichológiai nyomasztásra és a társadalmi mondivalóra koncentráltak – elsősorban a Peele-Eggers-Aster-trió révén –, úgy a női horrorszerepek is egyre összetettebbé váltak. Anya Taylor-Joy A boszorkányban, Florence Pugh a Fehér éjszakákban, Toni Collette az Örökségben – mind olyan zseniális alakítások, amelyekért bátran oda lehetett volna adni az Oscart, ha az Akadémia komolyan venné a műfajt.

Nemcsak a fiatalok számára nyújt azonban lehetőséget az Oscar: ez az a műfaj, ahol az idősebb ikonok is otthonra találhatnak.

Az olyan szubzsánerek, mint a hagsploitation” (ahol a veszély általában idős asszonyok képében jelentkezik, ilyen a Mi történt Baby Jane-nel?) vagy a psycho-biddy” (amelyben jellemzően magányos nők őrülnek meg – lásd: Tortúra) kihívást jelentő szerepeket ajánlott a 40, sőt, 50 év feletti színésznőknek is. Nem véletlen, hogy olyan Oscar-díjas ikonok vállaltak ilyen filmeket, mint Joan Crawford, Bette Davis vagy Olivia de Havilland – nem beszélve Jessica Lange-ről, akit manapság talán többen ismernek az Amerikai Horror Story arcaként, mint az Aranyoskámért vagy a Kék égért.

És hogy manapság mit találnak vonzónak az Oscar-díjas világsztárok a műfajban? Például azt, hogy

a horrorban egészen más arcukat mutathatják meg és teljesen más közönséget érhetnek el.

Persze Nicole Kidmannek Az órák hozta meg az Oscar-sikert, de Stephen Daldry drámáját vélhetően fele annyian sem látták, mint mondjuk A stepfordi feleségeket. Sandra Bullock Bird Box – Madarak a dobozbanja az egész világot letarolta, míg A szív bajnokairól ez nem feltétlen mondható el.

De a sort hosszan folytathatjuk még: Jessica Chastain, Emma Stone, Brie Larson, Jennifer Lawrence, Rachel Weisz vagy Tilda Swinton is mind azután vállaltak el horrort, hogy elnyerték az Oscart – azaz a műfaj láthatóan nem derogál a színészeknek. Többségük ugyanis alapvetően még mindig a kihívást keresi a projektekben, a horrorok pedig remek terepet nyújtanak erre. A legjobb női főszereplő kategóriában idén győztes Michelle Yeoh például a Minden, mindenhol, mindenkor után hamarosan a Szeánsz Velencében című misztikus krimi-horrorban tűnik majd fel – ő Curtishez hasonlóan szintén zsánerfilmekre – elsősorban harcművészeti mozikra – építette fel karrierjét és ért fel a csúcsra. Nincs tehát olyan, hogy alsóbbrendű műfaj, csak szűk látókör.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.