Miért vannak tele a horrorfilmek Oscar-díjas színésznőkkel?

Mikrofilm

Valamiért nem derogál nekik elmerülni a vérben, pedig hagyományosan nem a horrorokat szokták a filmezés csúcsának tekinteni. 

Az ma már evidenciának számít, hogy az Oscar nem szereti a horrorokat. A Legjobb film kategóriában egyedül A bárányok hallgatnak tudott győzni (bár ez is inkább thrillernek számít), de a színészi díjaknál is alig akad egy marok győztes: Fredric March (Ember vagy szörnyeteg?), Natalie Portman (Fekete hattyú), Kathy Bates (Tortúra), Ruth Gordon (Rosemary gyermeke) vagy épp Anthony Hopkins és Jodie Foster (A bárányok hallgatnak).

A Tűnj el! pár éve némileg javított a műfaj statisztikáin, de ha csak az Oscart – vagy épp a legnagyobb tekintélyű filmes szavazás, a Sight&Sound toplistáját nézzük, a horror még mindig lesajnált műfajnak tűnik. Ennek ellenére egyre-másra tűnnek fel benne Oscar-díjas színésznők: csak a közelmúltból ott van a Bird Box – Madarak a dobozban Sandra Bullockkal, a Mami Octavia Spencerrel, vagy épp a Mi Lupita Nyong’o-val. Ennek apropóján merengett el a Slashfilm újságírója, mi állhat a jelenség mögött.

Sikolykirálynők hajnala

A női horror-szerepek sokáig kimerültek az áldozati bárányok figurájában, vagy épp a fejvesztve menekülő szépségekben – ott voltak például Hitchcock szőkéi” vagy a Barbara Creed filmtörténész által „szörnyen nőiesnek” (Monstrous-Feminine) nevezett karakterek, akiknek annyi volt a feladatuk, hogy jól mutassanak a vásznon, majd áldozatokká váljanak.

A kaszabolós horrorok, azaz a slasherek aztán a 70-es 80-as években mindenkivel megismertették a sikolykirálynőket is – ezek egyik legismertebb képviselője, Jamie Lee Curtis éppen idén kapott Oscar-díjat a Minden, mindenhol, mindenkorért. Curtis legismertebb szerepe máig a Halloween – A rémület éjszakája, amely a Péntek 13. mellett talán a legismertebb, megszámlálhatatlan folytatást megélt slasher. Amikor az utolsónak hirdetett epizódot reklámozta, Curtis maga is megjegyezte: halála esetén alighanem az áll majd a nekrológjában, hogy sikolykirálynő. A Minden, mindenhol, mindenkor ezen talán változtatott, a színésznő azonban nem felejtette el gyökereit: a díjat átvéve köszönetet mondott azoknak, akik hosszú éveken át támogatták a zsánerfilmjeit. „Most nyertünk közösen egy Oscart!” – fogalmazott.

A Halloweenhez hasonló slashereket viszonylag kis költségvetéssel elő lehet állítani, a műfajnak pedig sajátja, hogy a főgonosz mindig újra és újra feltámad, így tetszőleges folytatás készíthető belőlük – ráadásul a nézők is odáig vannak az olcsó borzongásét. Nem csoda tehát, ha a stúdiók szeretik a műfajt: viszonylag kevés befektetéssel érhető el magas bevétel, legtöbbször ugyanis nincs szükség méregdrága speciális effektusokra, elég egy eredeti gonosztevő, vagy épp a jóízlés határát túllépő kegyetlenség – utóbbiaknak köszönheti diadalát például az elmúlt év egyik legnagyobb horrorsikere, a Terrifier 2.

Ráadásul míg Hollywood csak az elmúlt években, a MeToo, a TimesUp és a hasonló társadalmi mozgalmak hatására kezdett el a nőkre koncentrálni, a horrorokat már évtizedek óta a színésznők cipelik a hátukon. Persze lehet kritizálni a műfajt, amiért szexualizálják főhőseiket – a Sikoly vagy a Horrorra akadva-filmek meg is teszik ezt, nem beszélve olyan meta-paródiákról, mint a 2015-ös The Final Girls –, ám

legalább folyamatosan lehetőséget adnak a fiatal, feltörekvő sztároknak.

Curtis mellett Neve Campbell (Sikoly-széria), Sarah Michelle Gellar (Átok), vagy épp Samara Weaving (Ash vs. Evil Dead, A bébiszitter, Aki bújt) is szép karriert futott be horrorokra építve, nem beszélve napjaink egyik legnagyobb sztárjáról, Jenna Ortegáról (Sikoly, illetve az X és a horrorral kacérkodó Wednesday), aki a sikolykirálynők legújabb generációját képviseli.

A kihívást jelentő szerepek

Ahogy az elmúlt években a horrorok egyre komolyodtak és véres kaszabolások helyett a pszichológiai nyomasztásra és a társadalmi mondivalóra koncentráltak – elsősorban a Peele-Eggers-Aster-trió révén –, úgy a női horrorszerepek is egyre összetettebbé váltak. Anya Taylor-Joy A boszorkányban, Florence Pugh a Fehér éjszakákban, Toni Collette az Örökségben – mind olyan zseniális alakítások, amelyekért bátran oda lehetett volna adni az Oscart, ha az Akadémia komolyan venné a műfajt.

Nemcsak a fiatalok számára nyújt azonban lehetőséget az Oscar: ez az a műfaj, ahol az idősebb ikonok is otthonra találhatnak.

Az olyan szubzsánerek, mint a hagsploitation” (ahol a veszély általában idős asszonyok képében jelentkezik, ilyen a Mi történt Baby Jane-nel?) vagy a psycho-biddy” (amelyben jellemzően magányos nők őrülnek meg – lásd: Tortúra) kihívást jelentő szerepeket ajánlott a 40, sőt, 50 év feletti színésznőknek is. Nem véletlen, hogy olyan Oscar-díjas ikonok vállaltak ilyen filmeket, mint Joan Crawford, Bette Davis vagy Olivia de Havilland – nem beszélve Jessica Lange-ről, akit manapság talán többen ismernek az Amerikai Horror Story arcaként, mint az Aranyoskámért vagy a Kék égért.

És hogy manapság mit találnak vonzónak az Oscar-díjas világsztárok a műfajban? Például azt, hogy

a horrorban egészen más arcukat mutathatják meg és teljesen más közönséget érhetnek el.

Persze Nicole Kidmannek Az órák hozta meg az Oscar-sikert, de Stephen Daldry drámáját vélhetően fele annyian sem látták, mint mondjuk A stepfordi feleségeket. Sandra Bullock Bird Box – Madarak a dobozbanja az egész világot letarolta, míg A szív bajnokairól ez nem feltétlen mondható el.

De a sort hosszan folytathatjuk még: Jessica Chastain, Emma Stone, Brie Larson, Jennifer Lawrence, Rachel Weisz vagy Tilda Swinton is mind azután vállaltak el horrort, hogy elnyerték az Oscart – azaz a műfaj láthatóan nem derogál a színészeknek. Többségük ugyanis alapvetően még mindig a kihívást keresi a projektekben, a horrorok pedig remek terepet nyújtanak erre. A legjobb női főszereplő kategóriában idén győztes Michelle Yeoh például a Minden, mindenhol, mindenkor után hamarosan a Szeánsz Velencében című misztikus krimi-horrorban tűnik majd fel – ő Curtishez hasonlóan szintén zsánerfilmekre – elsősorban harcművészeti mozikra – építette fel karrierjét és ért fel a csúcsra. Nincs tehát olyan, hogy alsóbbrendű műfaj, csak szűk látókör.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.