Film

Rocketman

  • - kg -
  • 2019. július 13.

Mikrofilm

I’m Still Standing – énekli az Elton Johnnak egy kicsit talán korán emléket állító filmmusical végén a hol Elton Johnnak, hol egy ügyes angol színésznek látszó Taron Egerton, s mire ideáig érünk Elton életének rögös-dögös útján, már láthattuk a színészt frottír fürdőköpenyben zongorázni és ördögkosztümben az elvonón elmélkedni. Kétségkívül a proli fürdőköpeny a nagyobb reveláció, e nekünk is ismerős ruhadarab és Elton kapcsolatáról talán még azok sem tudtak, akik betéve fújják az összes sláger keletkezéstörténetét. A kitchen sink realizmust egy pillanatra megidéző ruhadarabban több a merészség, mint minden másban, amit a film bemutat, ideértve Elton korrektül megjelenített szexuális irányultságát – egy életrajzi filmtől ez a minimum, de azok után, ahogyan Hollywood szegény Freddy Mercuryval elbánt, ennek is örülni kell. Örömre, ahogy az egy jukebox musicaltől várható is, főleg a slágerek adnak okot, ezek pedig annyira jók, hogy fölöslegesnek is tűnik a filmkészítői erőlködés, a tök üres vásznat nézve is kellemesen telne ez a két óra, lehet, hogy a következő hasonszőrű produkciónál (felkészül Boy George) nem is kéne a képeket erőltetni, elég lenne a megfelelő hangerő és a popcorn. Taron azért belead apait-anyait, és a végén ott a feltámadást jelentő I’m Still Standing, ami a film mottója is lehetne. Az Elton életének szereplőit alakító brit színészek között nagy a verseny, ki marad állva a sematikus szerepekben: a győztes Stephen Graham, aki mocskos szájú lemezkiadóként épp olyan jó, mint amikor London-külsői nehézfiúkat játszik.

A UIP–Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.