Film

X-Men: Sötét Főnix

Mikrofilm

Nagy várakozás előzte meg az X-Men: Sötét Főnixet, hiszen egy közel húsz­éves sagát zár le, amely ráadásul a legrégebbi szuperhős-adaptációval indult (X-Men, 2000). Ez a film adta a mai filmes Marvel-univerzum szikráját. S azzal, hogy a Disney 2018-ban bekebelezte a Foxot, az X-Men tagjai végre csatlakozhatnak a filmes Marvel-univerzumhoz, így talán majd egyenletes minőségű X-Men-adaptációk születhetnek.

Ugyanis – mint erre hivatott elődei – ez a film sem tud mit kezdeni az X-Men legendás Sötét Főnix-sorozatával. Már a 2006-os Az ellenállás vége című epizódba is megpróbálták beépíteni a kozmikus energiát elnyelő és ettől irányíthatatlan, destruktív entitássá váló
Jean Grey történetét, és ami ott idő hiányában nem sikerült, az most színészi és rendezői korlátok miatt fut zátonyra. A merev, hűvös So­phie Turner képtelen átadni a hirtelen hatalmas erőhöz jutó nő belső vívódásait, nem látjuk, hogy egyszerre vonzaná és rémisztené saját ereje, s ettől teljesen átélhetetlenné válik szörnyű pálfordulása. Mellette még mindig izgalmas lehetne a két mentorfigura között feszülő őskonfliktus, ha nem fakó klisékből építkeznének Magneto önemésztő, ezredszerre is meddő traumafeldolgozási és Xavier vak,
naiv embert-mutánst békítő kísérletei. A többi mutáns mind ide-oda hánykolódó gyalog, akik Grey-hez hasonlóan sorozatosan irracionális döntéseket hoznak, de a nagyszabású akciójelenetekben legalább látványosan tudnak elesni. Sótlan, fakó búcsú ez az X-Mentől, csak abban bízhatunk, hogy a világuralomra törő Disney majd jobb gazdája lesz a csapatnak.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.