Film

X-Men: Sötét Főnix

Mikrofilm

Nagy várakozás előzte meg az X-Men: Sötét Főnixet, hiszen egy közel húsz­éves sagát zár le, amely ráadásul a legrégebbi szuperhős-adaptációval indult (X-Men, 2000). Ez a film adta a mai filmes Marvel-univerzum szikráját. S azzal, hogy a Disney 2018-ban bekebelezte a Foxot, az X-Men tagjai végre csatlakozhatnak a filmes Marvel-univerzumhoz, így talán majd egyenletes minőségű X-Men-adaptációk születhetnek.

Ugyanis – mint erre hivatott elődei – ez a film sem tud mit kezdeni az X-Men legendás Sötét Főnix-sorozatával. Már a 2006-os Az ellenállás vége című epizódba is megpróbálták beépíteni a kozmikus energiát elnyelő és ettől irányíthatatlan, destruktív entitássá váló
Jean Grey történetét, és ami ott idő hiányában nem sikerült, az most színészi és rendezői korlátok miatt fut zátonyra. A merev, hűvös So­phie Turner képtelen átadni a hirtelen hatalmas erőhöz jutó nő belső vívódásait, nem látjuk, hogy egyszerre vonzaná és rémisztené saját ereje, s ettől teljesen átélhetetlenné válik szörnyű pálfordulása. Mellette még mindig izgalmas lehetne a két mentorfigura között feszülő őskonfliktus, ha nem fakó klisékből építkeznének Magneto önemésztő, ezredszerre is meddő traumafeldolgozási és Xavier vak,
naiv embert-mutánst békítő kísérletei. A többi mutáns mind ide-oda hánykolódó gyalog, akik Grey-hez hasonlóan sorozatosan irracionális döntéseket hoznak, de a nagyszabású akciójelenetekben legalább látványosan tudnak elesni. Sótlan, fakó búcsú ez az X-Mentől, csak abban bízhatunk, hogy a világuralomra törő Disney majd jobb gazdája lesz a csapatnak.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.