Tenenbauméktól a Grand Budapest Hotelig – Wes Anderson legjobb filmjei, amelyeket mindenkinek látnia kell

  • Gera Márton
  • 2018. május 3.

Mikrofilm

Ezeket érdemes megnézni a Kutyák szigete előtt.

Kevés olyan rendezőt tudunk, aki egyetlen rossz filmet sem csinált, de Wes Anderson valószínűleg ezen kevesek közé tartozik. Nem mintha az amerikai filmesnek ne lettek volna gyengébb próbálkozásai, önismétlő pillanatai, viszont több mint 20 éve van a pályán, és olyan rendezése még nem volt, amit érdemes lett volna elkerülni. Hamar megtalálta a saját hangját, aki megnézi mondjuk a Tenenbaum, a háziátkot, már sejti, milyen lehet a jóval későbbi A Grand Budapest Hotel. Persze, ez a legkevésbé sem probléma, hiszen mindenféle gondolkodás nélkül tudjuk sorolni, mik a Wes Anderson-filmek jellemzői, mitől lehet szeretni ezeket az alkotásokat. Összetéveszthetetlen képi világ, örökös nosztalgia, és furcsábbnál furcsább karakterek flangálása a vásznon, ahonnan persze az abszurdba hajló humor sem hiányzik – hogy csak néhányat említsünk.

Mától itthon is játsszák Anderson legújabb filmjét, a Kutyák szigetét, amivel A fantasztikus Róka úr után ismét az animáció területére evezett a rendező. Ennek apropóján gyűjtöttük össze a jók között is a legjobb a Wes Anderson-filmeket.

5. Édes vízi élet (2004)

Kicsit olyan ez a film, mint a Tenenbaum, a háziátok, de nyilván Anderson minden filmjét lehet utóbbihoz hasonlítani. Ebben is feltűntek a kattant figurák, bár most a főkattant karaktert sikerült Jacques Cousteau kapitányról mintázni Andersonnak, a tengerkutató pedig ebben a filmben lecsúszott és egoista figuraként akar bosszút állni egy cápán. A rendező az Édes vízi életben megint összehozott egy olyan csapatot, amely csupa zakkant, de szórakoztató figurából áll, és közben a lehető legtökéletesebb pillanatokban sütötte el David Bowie számait. És aki akárcsak egyszer is látta a filmet, biztosan emlékszik Steve Zissoura, akinek eljátszása Bill Murray pályájának csúcsa, persze csak az Idétlen időkig időjósával holtversenyben. Soha rosszabb agymenést!

The Life Aquatic with David Bowie

Bill Murray + David Bowie + Wes Anderson + Owen Wilson = Can This Get More Awesome?

4. Holdfény királyság (2012)

Azt továbbra sem értjük, hogyan győzte meg a nagyon más műfajú filmekben mozgó Edward Nortont és Bruce Willist Wes Anderson, hogy legyenek a szereplői, de mindegy is, mert a Holdfény királyság elsősorban nem is róluk szól. Csodás film ez a gyerekkorról és a szerelemről, amiről talán 12 évesen nem is tudjuk, hogy szerelem, csak megyünk a másik után, zenét hallgatunk, táncolunk, elbujdosunk a felnőttek elől, akik amúgy úgy viselkednek, mint a gyerekek. Itt bizonyította először Anderson, hogy nemcsak a felnőttek mélabús világát, de a gyerekek lelkét is tökéletesen ismeri.

Moonrise Kingdom | The Dance Scene | Kara Hayward and Jared Gilman

Sam and Suzy share a dance on the beach. Double Take: film-loving duo James King and Karen Krizanovich get up close and personal with films you haven't seen, and those you think you have.

3. Come Together (2016)

Ha van igazán giccses műfaj, akkor az az úgynevezett karácsonyi film, aminél giccsesebb valószínűleg csak a karácsonyi reklámfilm tud lenni, amelyben először mindenki szomorú, majd hirtelen végtelenül vidám lesz, mert itt vannak az ünnepek. Innen nézve pedig jelentős érdem, hogy Wes Andersonnak sikerült összehoznia egy olyan karácsonyi reklámfilmet, ami messziről elkerüli a fenti hibákat. Persze, a Come Togetherrel is a saját portékáját akarta eladni az Andersont felkérő H&M, de a rendezőt ez nem különösebben zavarta, és fogta egyik kedvencét, Adrien Brodyt, hogy ő vidítsa fel a havazásban elakadt vonat utasait. Ha ilyen lenne minden ünnepi reklámfilm, karácsonykor csak a tévét bámulnánk.

"Come Together" - a H&M Holiday Short Film directed by Wes Anderson

"Come Together" - a H&M Holiday Short Film directed by Wes Anderson and featuring Adrien Brody

2. Tenenbaum, a háziátok (2001)

Hallani olykor, hogy Wes Anderson csinálja a maga l’art pour l’art, a valódi gondokra alig-alig reflektáló művészetét, és ne tagadjuk, van is ebben némi igazság. De aki megnézi a Tenenbaum, a háziátkot, a mulatságos és groteszk családtörténet mögött könnyen felfedezheti egy széteső és középszerű generáció útkeresését, a keserű sorsok humoros köntösbe öltöztetését. Helyenként ugyan túlzottan is szentimentális (Margot és Richie révedezései) darab ez, de Anderson azért pontosan tudta, hogyan kell megfelelően keverni a komédiát és a sokszor kimondatlan tragédiát.

The Royal Tenenbaums Trailer (2001)

Trailer of The Royal Tenenbaums narrated by Alec Baldwin. Starring: Gene Hackman as Royal Tenenbaum Anjelica Huston as Etheline Tenenbaum Ben Stiller as Chas Tenenbaum Gwyneth Paltrow as Margot Tenenbaum Luke Wilson as Richie Tenenbaum Owen Wilson as Eli Cash Bill Murray as Raleigh St. Clair Danny Glover as Henry Sherman.

1. A Grand Budapest Hotel (2014)

A film, amelynek semmi köze Budapesthez, de ez igazából senkit nem zavart, miután megnézte Anderson legjobb filmjét, ami úgy vicces, hogy valahol, nagyon mélyen végtelenül szomorú is, mert a havas tájon való rohangászásban, síelésben, liftezésben, fahrtban ott van Európa múlt századának keserű története. Kifordítva, persze, úgy, ahogy azt a rendezőtől várjuk. Anderson ráadásul itt járatta csúcsra a sztárparádét: ez az a film, amelyben Tilda Swinton nyugdíjas néniként mászkál fel és alá, miközben Mathieu Amalric, Adrien Brody, Ralph Fiennes, Jude Law és Bill Murray elviszi a hátán a mozit. Amikor 2014-ben beszélgettünk vele, a rendező azt mondta, A Grand Budapest Hotel „sötét, drámai filmnek indult”. Csak hálásak lehetünk neki, hogy végül keserédes, zubrowkai vígjáték lett belőle.

A Grand Budapest Hotel – Előzetes (16)

Wes Anderson Ezüst Medve díjas filmje március 20-tól a mozikban!

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.