Halálos iramban: Vin Diesel nem csak akciósztár, producer is szeretne lenni
fast-and-furious-9-vin-diesel-poster_top_story_lead.jpg
A Halálos iramban 9. posztere

Halálos iramban: Vin Diesel nem csak akciósztár, producer is szeretne lenni

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 2.

Mikrofilm

De miért lényegesek ezek a címkék?

Egyszerű, benzingőzös akciómozinak indult, a Holtpont című 90-es évekbeli klasszikus autós újrájának, mára azonban minden idők egyik legjövedelmezőbb franchise-ává vált: a Halálos iramban-sorozat világszerte eddig közel 6 milliárd dollárnyi bevételt fialt. Pedig az első részben még az is gondot okozott, hogy beszerezzék a forgatáshoz használt menő kocsikat; egy korábbi cikkünkben mi is bemutattuk a trükközéseket.

Minden, amit tudni akarsz a Halálos iramban autóiról - és az is, amit nem

Sufnituning kocsikért volt oda a világ. Biztos önökkel is előfordult már, hogy egy váratlan pillanatban hirtelen azon kezdtek el gondolkodni, hogy honnan a fenéből szedték össze azt a rengeteg menő kocsit a Halálos irambanhoz.

A Variety most újabb, bennfentes titkokat árult el a sorozatról, vagyis annak első számú sztárjáról: kiderült, hogy Vin Diesel hosszú évek óta elkeseredett harcot folytat azért, hogy az Amerikai Producerek Céhe (Producer Guild of America, PGA) kreditet adjon neki a mozikért. Diesel múlt héten egy Instagram-posztban ment neki a szervezetnek, haragja azonban nem új keletű: a Halálos iramban minden egyes epizódjáért megpróbált produceri címet szerezni, a PGA azonban mindig elutasította;

posztjában ezért legutóbb amerikai előítéletek céhének (the prejudice guild of America) nevezte a szervezetet.

A színész azt állítja, valójában a filmeket gyártó Universal  és a PGA között dúl a harc, a Variety információi szerint azonban ez nem igaz: a stúdiót nem igazán izgatja a dolog, ez egyedül Diesel agymenése. Mindenesetre kirohanását azóta levette Instagramjáról. A PGA nem kommentálta a színész tombolását, annyit közöltek, hogy céljuk a "Produced by" produceri címke integritásának védelme (egy tapasztalt producerekből álló csapat feladata az, hogy megállapítsa, ki vett részt olyan mértékben a film elkészültében, hogy kiérdemelje a címet).

A vágók vagy castingosok céhével ellentétben a PGA címkéjét ("p.g.a", általában a film végi stáblistán, a név után tüntetik fel) nemcsak a céh tagjai kaphatják meg, hanem bárki, akiről a PGA bizottsága úgy ítéli meg, hogy számottevően hozzájárult a film létrejöttéhez. Maga a PGA is hosszú évtizedekig harcolt azért, hogy a produceri kreditet komolyan vegyék Hollywoodban: régi gyakorlat volt ugyanis, hogy bárki megvásárolhatta a produceri címet, gondoljunk csak a filmek előtti rengeteg executive, co-, és egyéb produceri elnevezésekre, amelyekből egy időben annyi volt, hogy sokszor még maguk a filmesek sem tudták, melyik mit jelent és mit kell tenni egy-egy ilyenért.

De mégis miért lényegesek ezek a címkék?

Legfontosabb funkciójuk az, hogy meghatározzák, egy-egy film után ki érdemli meg az olyan díjakat, mint például az Oscar.

A legjobb filmnek járó elismerést ugyanis minden esetben a producerek kapják. Mivel azonban ezerféle produceri címke létezett, sokszor nehéz volt meghatározni, ki is érdemli meg a díjat: mikor a Szerelmes Shakespeare 1999-ben megnyerte az Oscart, öt producer, köztük Harvey Weinstein sietett a színpadra átvenni a díjat. Az Oscart odaítélő Akadémia ezután háromra szűkítette a díjazható producerek listáját, a PGA pedig nekifogott, hogy megreformálja a rendszert és pontosítsa, ki milyen produceri címkét kaphat. Persze az átmenet nem volt problémamentes: mikor az Ütközések győzött (2005-ben), a PGA úgy határozott, a film egyik finanszírozója, Bob Yari nem kaphatja meg a címet, így az Oscart sem, a dologból per lett, amit a PGA nyert meg, így pozíciója tovább erősödött. 2013-ra végül a szervezetnek sikerült megállapodnia minden nagyobb hollywoodi stúdióval a produceri címosztással kapcsolatban. Diesel ebbe a nyugalmi helyzetbe taposott bele azzal, hogy nekiment a szervezetnek.

"Vin egy komplikált fickó",

kommentálta a dolgot egy, a Halálos irambant jól ismerő forrás a Varietynek. Diesel valóban a franchise egyik poszterarca, ez tette sztárrá és a mai napig ő ugrik be először a nézőknek a filmekről (bár a Hobbs&Shaw nevű spinoff tavaly nélküle is sikert aratott) A negyedik epizódtól kezdve mindegyik résznél  a producerek között is szerepel a neve (persze p.g.a. jelölés nélkül), a lap forrásai szerint azonban a forgatásokon továbbra is inkább úgy viselkedett, mint egy elkényeztetett sztár, és nem úgy, mint egy film elkészülte miatt aggódó producer: rendszeresen késve érkezett például, ami súlyos összegeket jelent a produkciónak.

Kérdés, Diesel miért teper ennyire a címkéért. Hisz nem sok esély van rá, hogy valamelyik Halálos irambant a közeljövőben Oscarra, vagy bármilyen egyéb díjra jelölik, így sokat nem profitálhat belőle. IMDb-s adatlapja szerint a színész egyébként eddig egyszer kapta meg a p.g.a jelölést: az xXx: Újra akcióban című 2017-es mozijáért, amiért nem sok babér termett neki. Sejthető tehát, hogy egyfajta egotripről van szó, a kilencedik (!) Halálos irambant mindenesetre 2021 áprilisára csúsztatták a koronavírus miatt, így egy darabig még várnunk kell arra, hogy kiderüljön, a PGA ezúttal megszánta-e egy címkével.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.