Halálos iramban: Vin Diesel nem csak akciósztár, producer is szeretne lenni
fast-and-furious-9-vin-diesel-poster_top_story_lead.jpg
A Halálos iramban 9. posztere

Halálos iramban: Vin Diesel nem csak akciósztár, producer is szeretne lenni

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 2.

Mikrofilm

De miért lényegesek ezek a címkék?

Egyszerű, benzingőzös akciómozinak indult, a Holtpont című 90-es évekbeli klasszikus autós újrájának, mára azonban minden idők egyik legjövedelmezőbb franchise-ává vált: a Halálos iramban-sorozat világszerte eddig közel 6 milliárd dollárnyi bevételt fialt. Pedig az első részben még az is gondot okozott, hogy beszerezzék a forgatáshoz használt menő kocsikat; egy korábbi cikkünkben mi is bemutattuk a trükközéseket.

Minden, amit tudni akarsz a Halálos iramban autóiról - és az is, amit nem

Sufnituning kocsikért volt oda a világ. Biztos önökkel is előfordult már, hogy egy váratlan pillanatban hirtelen azon kezdtek el gondolkodni, hogy honnan a fenéből szedték össze azt a rengeteg menő kocsit a Halálos irambanhoz.

A Variety most újabb, bennfentes titkokat árult el a sorozatról, vagyis annak első számú sztárjáról: kiderült, hogy Vin Diesel hosszú évek óta elkeseredett harcot folytat azért, hogy az Amerikai Producerek Céhe (Producer Guild of America, PGA) kreditet adjon neki a mozikért. Diesel múlt héten egy Instagram-posztban ment neki a szervezetnek, haragja azonban nem új keletű: a Halálos iramban minden egyes epizódjáért megpróbált produceri címet szerezni, a PGA azonban mindig elutasította;

posztjában ezért legutóbb amerikai előítéletek céhének (the prejudice guild of America) nevezte a szervezetet.

A színész azt állítja, valójában a filmeket gyártó Universal  és a PGA között dúl a harc, a Variety információi szerint azonban ez nem igaz: a stúdiót nem igazán izgatja a dolog, ez egyedül Diesel agymenése. Mindenesetre kirohanását azóta levette Instagramjáról. A PGA nem kommentálta a színész tombolását, annyit közöltek, hogy céljuk a "Produced by" produceri címke integritásának védelme (egy tapasztalt producerekből álló csapat feladata az, hogy megállapítsa, ki vett részt olyan mértékben a film elkészültében, hogy kiérdemelje a címet).

A vágók vagy castingosok céhével ellentétben a PGA címkéjét ("p.g.a", általában a film végi stáblistán, a név után tüntetik fel) nemcsak a céh tagjai kaphatják meg, hanem bárki, akiről a PGA bizottsága úgy ítéli meg, hogy számottevően hozzájárult a film létrejöttéhez. Maga a PGA is hosszú évtizedekig harcolt azért, hogy a produceri kreditet komolyan vegyék Hollywoodban: régi gyakorlat volt ugyanis, hogy bárki megvásárolhatta a produceri címet, gondoljunk csak a filmek előtti rengeteg executive, co-, és egyéb produceri elnevezésekre, amelyekből egy időben annyi volt, hogy sokszor még maguk a filmesek sem tudták, melyik mit jelent és mit kell tenni egy-egy ilyenért.

De mégis miért lényegesek ezek a címkék?

Legfontosabb funkciójuk az, hogy meghatározzák, egy-egy film után ki érdemli meg az olyan díjakat, mint például az Oscar.

A legjobb filmnek járó elismerést ugyanis minden esetben a producerek kapják. Mivel azonban ezerféle produceri címke létezett, sokszor nehéz volt meghatározni, ki is érdemli meg a díjat: mikor a Szerelmes Shakespeare 1999-ben megnyerte az Oscart, öt producer, köztük Harvey Weinstein sietett a színpadra átvenni a díjat. Az Oscart odaítélő Akadémia ezután háromra szűkítette a díjazható producerek listáját, a PGA pedig nekifogott, hogy megreformálja a rendszert és pontosítsa, ki milyen produceri címkét kaphat. Persze az átmenet nem volt problémamentes: mikor az Ütközések győzött (2005-ben), a PGA úgy határozott, a film egyik finanszírozója, Bob Yari nem kaphatja meg a címet, így az Oscart sem, a dologból per lett, amit a PGA nyert meg, így pozíciója tovább erősödött. 2013-ra végül a szervezetnek sikerült megállapodnia minden nagyobb hollywoodi stúdióval a produceri címosztással kapcsolatban. Diesel ebbe a nyugalmi helyzetbe taposott bele azzal, hogy nekiment a szervezetnek.

"Vin egy komplikált fickó",

kommentálta a dolgot egy, a Halálos irambant jól ismerő forrás a Varietynek. Diesel valóban a franchise egyik poszterarca, ez tette sztárrá és a mai napig ő ugrik be először a nézőknek a filmekről (bár a Hobbs&Shaw nevű spinoff tavaly nélküle is sikert aratott) A negyedik epizódtól kezdve mindegyik résznél  a producerek között is szerepel a neve (persze p.g.a. jelölés nélkül), a lap forrásai szerint azonban a forgatásokon továbbra is inkább úgy viselkedett, mint egy elkényeztetett sztár, és nem úgy, mint egy film elkészülte miatt aggódó producer: rendszeresen késve érkezett például, ami súlyos összegeket jelent a produkciónak.

Kérdés, Diesel miért teper ennyire a címkéért. Hisz nem sok esély van rá, hogy valamelyik Halálos irambant a közeljövőben Oscarra, vagy bármilyen egyéb díjra jelölik, így sokat nem profitálhat belőle. IMDb-s adatlapja szerint a színész egyébként eddig egyszer kapta meg a p.g.a jelölést: az xXx: Újra akcióban című 2017-es mozijáért, amiért nem sok babér termett neki. Sejthető tehát, hogy egyfajta egotripről van szó, a kilencedik (!) Halálos irambant mindenesetre 2021 áprilisára csúsztatták a koronavírus miatt, így egy darabig még várnunk kell arra, hogy kiderüljön, a PGA ezúttal megszánta-e egy címkével.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.