Berágtak a mozik, amiért az éneklő trollok egyből a netre költöztek
mozi-1280x960_top_story_lead.jpg

Berágtak a mozik, amiért az éneklő trollok egyből a netre költöztek

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 2.

Mikrofilm

Lehet, hogy mi magyarok is dínók, minyonok és kocsik nélkül maradunk.

A járványkezelés okozta mozibezárások miatt a stúdiók addig nem látott stratégiákat alkalmazva igyekszenek pénzüknél maradni: a szokásosnál jóval hamarabb elérhetővé teszik a filmjeiket online, de akadt olyan darab is, melyet inkább jó pénzért eladnak a Netflixnek és társainak, akik egyből műsorra tudják azt tűzni. Legtovább mindebben a Universal stúdió ment: ahogy mi is megírtuk, nem várták ki a mozik újranyitását, inkább egyből felrakták az internetre Trollok a világ körül című új animációs filmjüket, mely így meg is döntött mindenféle streaming-rekordot.

A karantén nyertesei: az éneklő trollok

A nagy hollywoodi stúdiók a bezárt mozik ellenére is kaszálnak - a helyzet vesztesei így egyedül mi, nézők vagyunk. Különc tigrisbolondokat, aktualitását továbbra sem vesztő vírusmozit és családi filmeket néznek az emberek a karanténba zárt Amerikában - írtuk nemrég.

A hírek szerint a mese három hét alatt közel 100 millió dolláros bevételt hozott online, ami nem is rossz azt tekintve, hogy elődje, a 2016-os Trollok egész mozis pályafutása alatt 156 millió dollárt fialt Amerikában. A streamingjogoktól a stúdió ráadásul nyilvánvalóan sokkal nagyobb részesedést kap, mint amit a mozis bevételek fialnának. Jeff Shell, a stúdió fejese a siker láttán ezt nyilatkozta:

a mozik nyitása után is lesz olyan film, amelyet egyből az online videótékában (PVOD) indítanak majd, kikerülve a filmszínházakat.

A nyilatkozat óriási felháborodást váltott ki a filmbizniszben, a világ legnagyobb mozilánca az AMC például bejelentette, hogy egyetlen Universal-filmet sem hajlandók műsorra tűzni amerikai, európai és közel-keleti mozijaikban, ugyanis a stúdió ezzel felrúgta a kettejük közötti megállapodást. Most minden szem a Universalra szegeződik, pedig más stúdió is élt e gyakorlattal: a Warner például szintén úgy döntött, Scoob! című Scooby-Doo-s meséjével nem várja meg a mozik nyitását, inkább máus 15-én bemutatja a filmet online.

Az AMC több ezer mozijának kiesése persze hatalmas érvágást jelentene a stúdiónak, de ha a tiltás valóban fennmarad a mozik nyitása után is, azt a mozilánc is biztosan megérezné: olyan filmeket kellene kizárniuk, mint a Halálos iramban-, a Minyonok- vagy a Jurassic Park-franchise legújabb darabja. Épp ezért simán elképzelhető, hogy a tiltásnál és az elveknél sokkal erősebb lesz a várható profit hívószava. Egyelőre azonban úgy néz ki, a moziláncok összetartanak: a második legnagyobbnak számító Regal is az AMC mellé állt az ügyben, ez így már elég lehet ahhoz, hogy a Universal meghátráljon.

Akárhogy is történik, a stúdió a Trollokkal már átlépte a Rubicont,

ha folytatódik a moziba járók számának csökkenése és a streaminget használók számának növekedése, egészen biztos, hogy más stúdió is elgondolkodik majd terjesztési modelljének megreformálásán.

Mindez pedig, minket, magyarokat is érinthet: ahogy arra az Index felhívta a figyelmet, a Regalt birtokló Cineworld tulajdonában áll a legnagyobb hazai mozilánc, a Cinema City is. Ha tehát a felek nem jutnak megegyezésre, elképzelhető, hogy mi is sárga minyonok és kocsis hajszák nélkül maradunk.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.