Berágtak a mozik, amiért az éneklő trollok egyből a netre költöztek
mozi-1280x960_top_story_lead.jpg

Berágtak a mozik, amiért az éneklő trollok egyből a netre költöztek

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 2.

Mikrofilm

Lehet, hogy mi magyarok is dínók, minyonok és kocsik nélkül maradunk.

A járványkezelés okozta mozibezárások miatt a stúdiók addig nem látott stratégiákat alkalmazva igyekszenek pénzüknél maradni: a szokásosnál jóval hamarabb elérhetővé teszik a filmjeiket online, de akadt olyan darab is, melyet inkább jó pénzért eladnak a Netflixnek és társainak, akik egyből műsorra tudják azt tűzni. Legtovább mindebben a Universal stúdió ment: ahogy mi is megírtuk, nem várták ki a mozik újranyitását, inkább egyből felrakták az internetre Trollok a világ körül című új animációs filmjüket, mely így meg is döntött mindenféle streaming-rekordot.

A karantén nyertesei: az éneklő trollok

A nagy hollywoodi stúdiók a bezárt mozik ellenére is kaszálnak - a helyzet vesztesei így egyedül mi, nézők vagyunk. Különc tigrisbolondokat, aktualitását továbbra sem vesztő vírusmozit és családi filmeket néznek az emberek a karanténba zárt Amerikában - írtuk nemrég.

A hírek szerint a mese három hét alatt közel 100 millió dolláros bevételt hozott online, ami nem is rossz azt tekintve, hogy elődje, a 2016-os Trollok egész mozis pályafutása alatt 156 millió dollárt fialt Amerikában. A streamingjogoktól a stúdió ráadásul nyilvánvalóan sokkal nagyobb részesedést kap, mint amit a mozis bevételek fialnának. Jeff Shell, a stúdió fejese a siker láttán ezt nyilatkozta:

a mozik nyitása után is lesz olyan film, amelyet egyből az online videótékában (PVOD) indítanak majd, kikerülve a filmszínházakat.

A nyilatkozat óriási felháborodást váltott ki a filmbizniszben, a világ legnagyobb mozilánca az AMC például bejelentette, hogy egyetlen Universal-filmet sem hajlandók műsorra tűzni amerikai, európai és közel-keleti mozijaikban, ugyanis a stúdió ezzel felrúgta a kettejük közötti megállapodást. Most minden szem a Universalra szegeződik, pedig más stúdió is élt e gyakorlattal: a Warner például szintén úgy döntött, Scoob! című Scooby-Doo-s meséjével nem várja meg a mozik nyitását, inkább máus 15-én bemutatja a filmet online.

Az AMC több ezer mozijának kiesése persze hatalmas érvágást jelentene a stúdiónak, de ha a tiltás valóban fennmarad a mozik nyitása után is, azt a mozilánc is biztosan megérezné: olyan filmeket kellene kizárniuk, mint a Halálos iramban-, a Minyonok- vagy a Jurassic Park-franchise legújabb darabja. Épp ezért simán elképzelhető, hogy a tiltásnál és az elveknél sokkal erősebb lesz a várható profit hívószava. Egyelőre azonban úgy néz ki, a moziláncok összetartanak: a második legnagyobbnak számító Regal is az AMC mellé állt az ügyben, ez így már elég lehet ahhoz, hogy a Universal meghátráljon.

Akárhogy is történik, a stúdió a Trollokkal már átlépte a Rubicont,

ha folytatódik a moziba járók számának csökkenése és a streaminget használók számának növekedése, egészen biztos, hogy más stúdió is elgondolkodik majd terjesztési modelljének megreformálásán.

Mindez pedig, minket, magyarokat is érinthet: ahogy arra az Index felhívta a figyelmet, a Regalt birtokló Cineworld tulajdonában áll a legnagyobb hazai mozilánc, a Cinema City is. Ha tehát a felek nem jutnak megegyezésre, elképzelhető, hogy mi is sárga minyonok és kocsis hajszák nélkül maradunk.

Figyelmébe ajánljuk

A végtelenített Simonka-per a bírói függetlenség árnyékában

A Simonka-per bírája, Laczó Adrienn lemondása nem a politikus elleni büntetőperről szól, de azt (is) nagymértékben befolyásolja. Egyrészt a szemünk előtt játszódik le egy irreálisan elhúzódó elsőfokú bírósági eljárás, másrészt a bírósági szervezet súlyos rendszerhibái mutatják, hogy egy tárgyalás hogyan fordul bohózatba és mi lesz a bírói autonómiával.