Berágtak a mozik, amiért az éneklő trollok egyből a netre költöztek
mozi-1280x960_top_story_lead.jpg

Berágtak a mozik, amiért az éneklő trollok egyből a netre költöztek

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 2.

Mikrofilm

Lehet, hogy mi magyarok is dínók, minyonok és kocsik nélkül maradunk.

A járványkezelés okozta mozibezárások miatt a stúdiók addig nem látott stratégiákat alkalmazva igyekszenek pénzüknél maradni: a szokásosnál jóval hamarabb elérhetővé teszik a filmjeiket online, de akadt olyan darab is, melyet inkább jó pénzért eladnak a Netflixnek és társainak, akik egyből műsorra tudják azt tűzni. Legtovább mindebben a Universal stúdió ment: ahogy mi is megírtuk, nem várták ki a mozik újranyitását, inkább egyből felrakták az internetre Trollok a világ körül című új animációs filmjüket, mely így meg is döntött mindenféle streaming-rekordot.

A karantén nyertesei: az éneklő trollok

A nagy hollywoodi stúdiók a bezárt mozik ellenére is kaszálnak - a helyzet vesztesei így egyedül mi, nézők vagyunk. Különc tigrisbolondokat, aktualitását továbbra sem vesztő vírusmozit és családi filmeket néznek az emberek a karanténba zárt Amerikában - írtuk nemrég.

A hírek szerint a mese három hét alatt közel 100 millió dolláros bevételt hozott online, ami nem is rossz azt tekintve, hogy elődje, a 2016-os Trollok egész mozis pályafutása alatt 156 millió dollárt fialt Amerikában. A streamingjogoktól a stúdió ráadásul nyilvánvalóan sokkal nagyobb részesedést kap, mint amit a mozis bevételek fialnának. Jeff Shell, a stúdió fejese a siker láttán ezt nyilatkozta:

a mozik nyitása után is lesz olyan film, amelyet egyből az online videótékában (PVOD) indítanak majd, kikerülve a filmszínházakat.

A nyilatkozat óriási felháborodást váltott ki a filmbizniszben, a világ legnagyobb mozilánca az AMC például bejelentette, hogy egyetlen Universal-filmet sem hajlandók műsorra tűzni amerikai, európai és közel-keleti mozijaikban, ugyanis a stúdió ezzel felrúgta a kettejük közötti megállapodást. Most minden szem a Universalra szegeződik, pedig más stúdió is élt e gyakorlattal: a Warner például szintén úgy döntött, Scoob! című Scooby-Doo-s meséjével nem várja meg a mozik nyitását, inkább máus 15-én bemutatja a filmet online.

Az AMC több ezer mozijának kiesése persze hatalmas érvágást jelentene a stúdiónak, de ha a tiltás valóban fennmarad a mozik nyitása után is, azt a mozilánc is biztosan megérezné: olyan filmeket kellene kizárniuk, mint a Halálos iramban-, a Minyonok- vagy a Jurassic Park-franchise legújabb darabja. Épp ezért simán elképzelhető, hogy a tiltásnál és az elveknél sokkal erősebb lesz a várható profit hívószava. Egyelőre azonban úgy néz ki, a moziláncok összetartanak: a második legnagyobbnak számító Regal is az AMC mellé állt az ügyben, ez így már elég lehet ahhoz, hogy a Universal meghátráljon.

Akárhogy is történik, a stúdió a Trollokkal már átlépte a Rubicont,

ha folytatódik a moziba járók számának csökkenése és a streaminget használók számának növekedése, egészen biztos, hogy más stúdió is elgondolkodik majd terjesztési modelljének megreformálásán.

Mindez pedig, minket, magyarokat is érinthet: ahogy arra az Index felhívta a figyelmet, a Regalt birtokló Cineworld tulajdonában áll a legnagyobb hazai mozilánc, a Cinema City is. Ha tehát a felek nem jutnak megegyezésre, elképzelhető, hogy mi is sárga minyonok és kocsis hajszák nélkül maradunk.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."