Minden, amit tudni akarsz a Halálos iramban autóiról – és az is, amit nem

  • Szabó Ádám
  • 2019. július 3.

Mikrofilm

Sufnituning kocsikért volt oda a világ.

Biztos önökkel is előfordult már, hogy egy váratlan pillanatban hirtelen azon kezdtek el gondolkodni, hogy honnan a fenéből szedték össze azt a rengeteg menő kocsit a Halálos irambanhoz.

Mindannyiunk szerencséjére Craig Lieberman, a film technikai tanácsadója nemcsak óriási autóbolond, de lelkes youtuber is, aki nem engedi, hogy a 2001-es akciófilm feledésbe merüljön, és rendszeresen oszt meg érdekességeket, színfalak mögötti infókat a forgatásról és az ott használt járművekről.

Legutóbb például arról értekezett, hogyan alakították ki a mozi impozáns kocsiparkját. A 18 évvel ezelőtt bemutatott Halálos iramban az a típusú közepes siker volt, amelyre ma, amikor a bevételek és a bukások is világrekordokat döntenek, alig van példa: viszonylag kis költségvetésből készült, azt azonban megtriplázta Amerikában, és még szerte a világban is kétszer annyit hozott, mint amennyibe került.

Lieberman szerint pont ez volt a legnagyobb kihívás a forgatáskor: az alacsony büdzsé. 2000-ben ugyanis új elnök került az Universal stúdió élére, akinek tetszett ugyan a film forgatókönyve, de első körben

csak 25 millió dollárt írt jóvá

a forgatáshoz. Egy mindenféle trükkök és akciók nélküli, egyszerű ún. walk and talk mozi már akkoriban is ennek a duplájába került – végül az alkotóknak sikerült 40 millió körüli költségvetést kiimádkoznia.

A stúdiófilmeknél általában az a gyakorlat, hogy minden szükséges kelléket, így a kocsikat is megveszik, aztán pedig úgy alakítják át, ahogy a rendező, a forgatókönyv, vagy épp a producer kívánja. A Halálos iramban forgatásakor ez nem volt járható út: konzervatív becslések szerint legalább 50-60 milliós büdzsé kellett volna, ha minden, a filmben látható kocsit beszereztek volna.

false

Éppen ezért a stúdió fejese azt tanácsolta, inkább béreljék ki a járgányokat. A probléma az volt, hogy egy forgatáson kutyához vagy lóhoz hasonlóan autóból is többet használnak: kell egy a szereplőknek, egy a kaszkadőröknek, egy a különlegesebb felvételekhez stb. A filmben látható tuningolt kocsikból viszont lehetetlen volt 4-5 darab egyformát beszerezni.

Végül kompromisszumot kötöttek:

a legfontosabb felvételekhez használt Hős kocsit (Hero car) kibérelték, a többit pedig a stáb maga építette fel használt autókból, a sufnituning összes eszközét bevetve. Lieberman szerint négy típusú kocsira van szükség egy ilyen film forgatásakor:

  • Hero 1 – ez a legszebb kocsi, amelyet a legfontosabb felvételeknél használnak; nemcsak tökéletes állapotban van, de minden működik is benne
  • Hero 2 – a Hero 1 autó kozmetikázott utánzata; külsőleg megfelel annak, ám nincs benne például turbó, vagy épp autórádió – épp ezért ablakai sötétítettek, hogy az eltérő belső ne is látszódjon
  • Stunt 1 – a kaszkadőrmutatványokhoz használt járgány; általában Ebay-en vásárolt használt autó, amit átfestettek, átragasztottak és úgy alakítottak át, hogy kívülről hasonlítson az eredetire
  • Stunt 2 – a Stunt 1 tartalék négykerekűje

A film egyik legfontosabb kocsija egy Toyota Supra, amit Paul Walker karaktere vezet: ezt épp magától Liebermantől bérelték; felépíteni azonban több mint 80 ezer dollárba került volna. Épp ezért vettek egy hasonló, használt modellt, és üveggyapotot meg egyéb praktikákat használva kikozmetikázták, hogy legalább kívülről hasonlítson a tuningolt Suprára – így kijöttek mindössze 22 ezer dollárból; a Stunt cart még kevesebb pénzből hozták ki.

Végül csupán 2 millió dollárba került a film autóparkja – s ebben a szállítás, a benzin és minden egyéb is benne volt. Lieberman a videóban hosszasan beszél arról is,

hogyan esett pont azokra a járgányokra a választás,

amelyek végül bekerültek a filmbe – bemutatja, ő milyen autókat képzelt el a karakterekhez, és végül a stúdió mit választott ezek helyett. A kocsiknál az volt a legfontosabb, hogy

  • beszerezhetőek legyenek Los Angelesből és környékéről;
  • ikonikus modellek legyenek az autófanatikusok körében;
  • az eredetihez hasonlóan a használt, hasonló modellekhez is könnyen hozzá lehessen jutni, csak úgy, mint az alkatrészekhez és kiegészítőkhöz
  • és az is előny volt, ha automata váltós a kocsi, a kaszkadőrök ugyanis nem szeretnek életveszélyes mutatványok közben a sebváltóval foglalkozni.

Liebermannek és csapatának hetente kellett a Universal stúdióban prezentálnia az autókat a fejeseknek – akik végül kiválasztották a végső járműveket. És hogy mi történt a sufnituning autókkal? Volt olyan, amit eladtak, a másik múzeumba került, az egyik totálkáros lett, egyet elloptak, és volt, amelyiket a folytatásban is felhasználták.

A Halálos iramban pedig minden idők egyik legsikeresebb sorozatává vált, amelynek eddig 8 része született – a spin-off pedig még nyáron érkezik a mozikba.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.