Minden, amit tudni akarsz a Halálos iramban autóiról – és az is, amit nem

  • Szabó Ádám
  • 2019. július 3.

Mikrofilm

Sufnituning kocsikért volt oda a világ.

Biztos önökkel is előfordult már, hogy egy váratlan pillanatban hirtelen azon kezdtek el gondolkodni, hogy honnan a fenéből szedték össze azt a rengeteg menő kocsit a Halálos irambanhoz.

Mindannyiunk szerencséjére Craig Lieberman, a film technikai tanácsadója nemcsak óriási autóbolond, de lelkes youtuber is, aki nem engedi, hogy a 2001-es akciófilm feledésbe merüljön, és rendszeresen oszt meg érdekességeket, színfalak mögötti infókat a forgatásról és az ott használt járművekről.

Legutóbb például arról értekezett, hogyan alakították ki a mozi impozáns kocsiparkját. A 18 évvel ezelőtt bemutatott Halálos iramban az a típusú közepes siker volt, amelyre ma, amikor a bevételek és a bukások is világrekordokat döntenek, alig van példa: viszonylag kis költségvetésből készült, azt azonban megtriplázta Amerikában, és még szerte a világban is kétszer annyit hozott, mint amennyibe került.

Lieberman szerint pont ez volt a legnagyobb kihívás a forgatáskor: az alacsony büdzsé. 2000-ben ugyanis új elnök került az Universal stúdió élére, akinek tetszett ugyan a film forgatókönyve, de első körben

csak 25 millió dollárt írt jóvá

a forgatáshoz. Egy mindenféle trükkök és akciók nélküli, egyszerű ún. walk and talk mozi már akkoriban is ennek a duplájába került – végül az alkotóknak sikerült 40 millió körüli költségvetést kiimádkoznia.

A stúdiófilmeknél általában az a gyakorlat, hogy minden szükséges kelléket, így a kocsikat is megveszik, aztán pedig úgy alakítják át, ahogy a rendező, a forgatókönyv, vagy épp a producer kívánja. A Halálos iramban forgatásakor ez nem volt járható út: konzervatív becslések szerint legalább 50-60 milliós büdzsé kellett volna, ha minden, a filmben látható kocsit beszereztek volna.

false

Éppen ezért a stúdió fejese azt tanácsolta, inkább béreljék ki a járgányokat. A probléma az volt, hogy egy forgatáson kutyához vagy lóhoz hasonlóan autóból is többet használnak: kell egy a szereplőknek, egy a kaszkadőröknek, egy a különlegesebb felvételekhez stb. A filmben látható tuningolt kocsikból viszont lehetetlen volt 4-5 darab egyformát beszerezni.

Végül kompromisszumot kötöttek:

a legfontosabb felvételekhez használt Hős kocsit (Hero car) kibérelték, a többit pedig a stáb maga építette fel használt autókból, a sufnituning összes eszközét bevetve. Lieberman szerint négy típusú kocsira van szükség egy ilyen film forgatásakor:

  • Hero 1 – ez a legszebb kocsi, amelyet a legfontosabb felvételeknél használnak; nemcsak tökéletes állapotban van, de minden működik is benne
  • Hero 2 – a Hero 1 autó kozmetikázott utánzata; külsőleg megfelel annak, ám nincs benne például turbó, vagy épp autórádió – épp ezért ablakai sötétítettek, hogy az eltérő belső ne is látszódjon
  • Stunt 1 – a kaszkadőrmutatványokhoz használt járgány; általában Ebay-en vásárolt használt autó, amit átfestettek, átragasztottak és úgy alakítottak át, hogy kívülről hasonlítson az eredetire
  • Stunt 2 – a Stunt 1 tartalék négykerekűje

A film egyik legfontosabb kocsija egy Toyota Supra, amit Paul Walker karaktere vezet: ezt épp magától Liebermantől bérelték; felépíteni azonban több mint 80 ezer dollárba került volna. Épp ezért vettek egy hasonló, használt modellt, és üveggyapotot meg egyéb praktikákat használva kikozmetikázták, hogy legalább kívülről hasonlítson a tuningolt Suprára – így kijöttek mindössze 22 ezer dollárból; a Stunt cart még kevesebb pénzből hozták ki.

Végül csupán 2 millió dollárba került a film autóparkja – s ebben a szállítás, a benzin és minden egyéb is benne volt. Lieberman a videóban hosszasan beszél arról is,

hogyan esett pont azokra a járgányokra a választás,

amelyek végül bekerültek a filmbe – bemutatja, ő milyen autókat képzelt el a karakterekhez, és végül a stúdió mit választott ezek helyett. A kocsiknál az volt a legfontosabb, hogy

  • beszerezhetőek legyenek Los Angelesből és környékéről;
  • ikonikus modellek legyenek az autófanatikusok körében;
  • az eredetihez hasonlóan a használt, hasonló modellekhez is könnyen hozzá lehessen jutni, csak úgy, mint az alkatrészekhez és kiegészítőkhöz
  • és az is előny volt, ha automata váltós a kocsi, a kaszkadőrök ugyanis nem szeretnek életveszélyes mutatványok közben a sebváltóval foglalkozni.

Liebermannek és csapatának hetente kellett a Universal stúdióban prezentálnia az autókat a fejeseknek – akik végül kiválasztották a végső járműveket. És hogy mi történt a sufnituning autókkal? Volt olyan, amit eladtak, a másik múzeumba került, az egyik totálkáros lett, egyet elloptak, és volt, amelyiket a folytatásban is felhasználták.

A Halálos iramban pedig minden idők egyik legsikeresebb sorozatává vált, amelynek eddig 8 része született – a spin-off pedig még nyáron érkezik a mozikba.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?