Minden, amit tudni akarsz a Halálos iramban autóiról – és az is, amit nem

  • Szabó Ádám
  • 2019. július 3.

Mikrofilm

Sufnituning kocsikért volt oda a világ.

Biztos önökkel is előfordult már, hogy egy váratlan pillanatban hirtelen azon kezdtek el gondolkodni, hogy honnan a fenéből szedték össze azt a rengeteg menő kocsit a Halálos irambanhoz.

Mindannyiunk szerencséjére Craig Lieberman, a film technikai tanácsadója nemcsak óriási autóbolond, de lelkes youtuber is, aki nem engedi, hogy a 2001-es akciófilm feledésbe merüljön, és rendszeresen oszt meg érdekességeket, színfalak mögötti infókat a forgatásról és az ott használt járművekről.

Legutóbb például arról értekezett, hogyan alakították ki a mozi impozáns kocsiparkját. A 18 évvel ezelőtt bemutatott Halálos iramban az a típusú közepes siker volt, amelyre ma, amikor a bevételek és a bukások is világrekordokat döntenek, alig van példa: viszonylag kis költségvetésből készült, azt azonban megtriplázta Amerikában, és még szerte a világban is kétszer annyit hozott, mint amennyibe került.

Lieberman szerint pont ez volt a legnagyobb kihívás a forgatáskor: az alacsony büdzsé. 2000-ben ugyanis új elnök került az Universal stúdió élére, akinek tetszett ugyan a film forgatókönyve, de első körben

csak 25 millió dollárt írt jóvá

a forgatáshoz. Egy mindenféle trükkök és akciók nélküli, egyszerű ún. walk and talk mozi már akkoriban is ennek a duplájába került – végül az alkotóknak sikerült 40 millió körüli költségvetést kiimádkoznia.

A stúdiófilmeknél általában az a gyakorlat, hogy minden szükséges kelléket, így a kocsikat is megveszik, aztán pedig úgy alakítják át, ahogy a rendező, a forgatókönyv, vagy épp a producer kívánja. A Halálos iramban forgatásakor ez nem volt járható út: konzervatív becslések szerint legalább 50-60 milliós büdzsé kellett volna, ha minden, a filmben látható kocsit beszereztek volna.

false

Éppen ezért a stúdió fejese azt tanácsolta, inkább béreljék ki a járgányokat. A probléma az volt, hogy egy forgatáson kutyához vagy lóhoz hasonlóan autóból is többet használnak: kell egy a szereplőknek, egy a kaszkadőröknek, egy a különlegesebb felvételekhez stb. A filmben látható tuningolt kocsikból viszont lehetetlen volt 4-5 darab egyformát beszerezni.

Végül kompromisszumot kötöttek:

a legfontosabb felvételekhez használt Hős kocsit (Hero car) kibérelték, a többit pedig a stáb maga építette fel használt autókból, a sufnituning összes eszközét bevetve. Lieberman szerint négy típusú kocsira van szükség egy ilyen film forgatásakor:

  • Hero 1 – ez a legszebb kocsi, amelyet a legfontosabb felvételeknél használnak; nemcsak tökéletes állapotban van, de minden működik is benne
  • Hero 2 – a Hero 1 autó kozmetikázott utánzata; külsőleg megfelel annak, ám nincs benne például turbó, vagy épp autórádió – épp ezért ablakai sötétítettek, hogy az eltérő belső ne is látszódjon
  • Stunt 1 – a kaszkadőrmutatványokhoz használt járgány; általában Ebay-en vásárolt használt autó, amit átfestettek, átragasztottak és úgy alakítottak át, hogy kívülről hasonlítson az eredetire
  • Stunt 2 – a Stunt 1 tartalék négykerekűje

A film egyik legfontosabb kocsija egy Toyota Supra, amit Paul Walker karaktere vezet: ezt épp magától Liebermantől bérelték; felépíteni azonban több mint 80 ezer dollárba került volna. Épp ezért vettek egy hasonló, használt modellt, és üveggyapotot meg egyéb praktikákat használva kikozmetikázták, hogy legalább kívülről hasonlítson a tuningolt Suprára – így kijöttek mindössze 22 ezer dollárból; a Stunt cart még kevesebb pénzből hozták ki.

Végül csupán 2 millió dollárba került a film autóparkja – s ebben a szállítás, a benzin és minden egyéb is benne volt. Lieberman a videóban hosszasan beszél arról is,

hogyan esett pont azokra a járgányokra a választás,

amelyek végül bekerültek a filmbe – bemutatja, ő milyen autókat képzelt el a karakterekhez, és végül a stúdió mit választott ezek helyett. A kocsiknál az volt a legfontosabb, hogy

  • beszerezhetőek legyenek Los Angelesből és környékéről;
  • ikonikus modellek legyenek az autófanatikusok körében;
  • az eredetihez hasonlóan a használt, hasonló modellekhez is könnyen hozzá lehessen jutni, csak úgy, mint az alkatrészekhez és kiegészítőkhöz
  • és az is előny volt, ha automata váltós a kocsi, a kaszkadőrök ugyanis nem szeretnek életveszélyes mutatványok közben a sebváltóval foglalkozni.

Liebermannek és csapatának hetente kellett a Universal stúdióban prezentálnia az autókat a fejeseknek – akik végül kiválasztották a végső járműveket. És hogy mi történt a sufnituning autókkal? Volt olyan, amit eladtak, a másik múzeumba került, az egyik totálkáros lett, egyet elloptak, és volt, amelyiket a folytatásban is felhasználták.

A Halálos iramban pedig minden idők egyik legsikeresebb sorozatává vált, amelynek eddig 8 része született – a spin-off pedig még nyáron érkezik a mozikba.

Neked ajánljuk

Grandiózus pamparamm

Raffaello 1514-ben befejezett freskóján I. Leó pápa és Attila néz farkasszemet egymással. Míg az egyházfő felett Szent Péter és Szent Pál levitál, a hun lovak riadtan szökellnek hátra, a barbár küldöttség pedig megretten a keresztény Isten jelenlététől.

Vivát!

Ha azt mondjuk, hogy augusztus 20. Magyarországon immár hagyományosan a nagy fővárosi falunap izzadmányos ünnepe, a színes, szagos, hangos talmi kunsztstüklik, égbe lőtt hamburgerek rajongóinak nagy találkozója, amikor megnyílnak a főváros csak erre az alkalomra tartogatott csodái az egymás sarkára hágni, falkában élvezkedni imádó tömegek előtt, akkor nyilvánvalóan lenézzük a vidéket, a vidékieket, a városi alacsonyabb néposztá­lyo­kat, mindenkit, aki úgymond felutazott, aki szembejön, s nincs kalap a fején.

Bármilyen szakos

Az elmúlt napokban több felől hallottuk rebesgetni – és nemcsak tanároktól, szülőktől, hanem tankerületi szakelemektől is –, hogy a kormány az ősszel a koronavírus-járvány újabb hullámára hivatkozva online oktatást rendel el. Néhány nappal ezelőtt Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő is erről posztolt a közösségi oldalán, mi több, szerinte már „főispáni hivatalból” is érkezett ilyen értelmű szóbeli jelzés. A képviselő „teljesen életszerűnek” nevezi e lehetőséget, ámbár némi kétkedés is kiérződik soraiból.

Nadrágszíj a függönyre

Nem hirtelen támadtak és nem is múlnak el egyhamar a színházi szakma gazdasági nehézségei. A független, az önkormányzati és az állami fenntartású teátrumok növekvő rezsiárakkal és csökkenő nézőszámmal számolnak, de a jegyárakon senki sem mer nagyot emelni.

„Ha nem dicsérnek”

Urbán András előadásaiban láthattuk először itthon, aztán egyre több darabban tűnt fel. Nagyabonyi Emese újvidéki színésznővel a hazai és vajdasági színjátszás közötti különbségekről, a pálya nehézségeiről és a megtett útról beszéltünk.

A pimasz légy

A nemzetközi jog alapja az államok szuverén egyenlősége. Ebből adódóan bármely állam nemzetközi kapcsolataiban szinte semmi sem történhet annak kifejezett hozzájárulása, azaz szavazata nélkül. Kende Tamás írása az uniós magyar vétók margójára.

Haptákban

A kormány 52 milliárdos bérfejlesztést jelentett be, amelyből a rendőrök is részesülnek. Ez komoly emelés, de kérdés, hogy hosszú távon megállítja-e az állomány csökkenését.

Lombjuk se rezzen

A közelmúltban a mindenféle szükséghelyzetre hivatkozva született, s nagy szakmai felháborodást kiváltó kormányrendelet az egyéb szempontból is sérülékeny erdőállományban könnyítené meg a fakivágást. Nem véletlenül.

„Ötven százalék!”

Évek óta 25 ezer szakdolgozó hiányzik a magyar egészségügyi rendszerből, és ha nem jön érdemi változás, 2023 januárjára ötszörös lesz a különbség az orvosok és a szakdolgozók bére között. A MESZK javaslatcsomagot küldött az államtitkárságnak, és bízik a párbeszédben, a mielőbbi béremelésben.

Nagykapu

Aj Vej-vej következetesen és mindenáron, minden megnyilatkozásával, ideértve a műalkotásait is, az emberi szabadságról, mint alapvető jogról beszél. Nála nincs kiskapu és mellékzönge: az üzenet a kezdetek óta ugyanaz. A kifejezési formák változtak, azok is szervesen egymásból építkezve.