Minden, amit tudni akarsz a Halálos iramban autóiról – és az is, amit nem

  • Szabó Ádám
  • 2019. július 3.

Mikrofilm

Sufnituning kocsikért volt oda a világ.

Biztos önökkel is előfordult már, hogy egy váratlan pillanatban hirtelen azon kezdtek el gondolkodni, hogy honnan a fenéből szedték össze azt a rengeteg menő kocsit a Halálos irambanhoz.

Mindannyiunk szerencséjére Craig Lieberman, a film technikai tanácsadója nemcsak óriási autóbolond, de lelkes youtuber is, aki nem engedi, hogy a 2001-es akciófilm feledésbe merüljön, és rendszeresen oszt meg érdekességeket, színfalak mögötti infókat a forgatásról és az ott használt járművekről.

Legutóbb például arról értekezett, hogyan alakították ki a mozi impozáns kocsiparkját. A 18 évvel ezelőtt bemutatott Halálos iramban az a típusú közepes siker volt, amelyre ma, amikor a bevételek és a bukások is világrekordokat döntenek, alig van példa: viszonylag kis költségvetésből készült, azt azonban megtriplázta Amerikában, és még szerte a világban is kétszer annyit hozott, mint amennyibe került.

Lieberman szerint pont ez volt a legnagyobb kihívás a forgatáskor: az alacsony büdzsé. 2000-ben ugyanis új elnök került az Universal stúdió élére, akinek tetszett ugyan a film forgatókönyve, de első körben

csak 25 millió dollárt írt jóvá

a forgatáshoz. Egy mindenféle trükkök és akciók nélküli, egyszerű ún. walk and talk mozi már akkoriban is ennek a duplájába került – végül az alkotóknak sikerült 40 millió körüli költségvetést kiimádkoznia.

A stúdiófilmeknél általában az a gyakorlat, hogy minden szükséges kelléket, így a kocsikat is megveszik, aztán pedig úgy alakítják át, ahogy a rendező, a forgatókönyv, vagy épp a producer kívánja. A Halálos iramban forgatásakor ez nem volt járható út: konzervatív becslések szerint legalább 50-60 milliós büdzsé kellett volna, ha minden, a filmben látható kocsit beszereztek volna.

false

Éppen ezért a stúdió fejese azt tanácsolta, inkább béreljék ki a járgányokat. A probléma az volt, hogy egy forgatáson kutyához vagy lóhoz hasonlóan autóból is többet használnak: kell egy a szereplőknek, egy a kaszkadőröknek, egy a különlegesebb felvételekhez stb. A filmben látható tuningolt kocsikból viszont lehetetlen volt 4-5 darab egyformát beszerezni.

Végül kompromisszumot kötöttek:

a legfontosabb felvételekhez használt Hős kocsit (Hero car) kibérelték, a többit pedig a stáb maga építette fel használt autókból, a sufnituning összes eszközét bevetve. Lieberman szerint négy típusú kocsira van szükség egy ilyen film forgatásakor:

  • Hero 1 – ez a legszebb kocsi, amelyet a legfontosabb felvételeknél használnak; nemcsak tökéletes állapotban van, de minden működik is benne
  • Hero 2 – a Hero 1 autó kozmetikázott utánzata; külsőleg megfelel annak, ám nincs benne például turbó, vagy épp autórádió – épp ezért ablakai sötétítettek, hogy az eltérő belső ne is látszódjon
  • Stunt 1 – a kaszkadőrmutatványokhoz használt járgány; általában Ebay-en vásárolt használt autó, amit átfestettek, átragasztottak és úgy alakítottak át, hogy kívülről hasonlítson az eredetire
  • Stunt 2 – a Stunt 1 tartalék négykerekűje

A film egyik legfontosabb kocsija egy Toyota Supra, amit Paul Walker karaktere vezet: ezt épp magától Liebermantől bérelték; felépíteni azonban több mint 80 ezer dollárba került volna. Épp ezért vettek egy hasonló, használt modellt, és üveggyapotot meg egyéb praktikákat használva kikozmetikázták, hogy legalább kívülről hasonlítson a tuningolt Suprára – így kijöttek mindössze 22 ezer dollárból; a Stunt cart még kevesebb pénzből hozták ki.

Végül csupán 2 millió dollárba került a film autóparkja – s ebben a szállítás, a benzin és minden egyéb is benne volt. Lieberman a videóban hosszasan beszél arról is,

hogyan esett pont azokra a járgányokra a választás,

amelyek végül bekerültek a filmbe – bemutatja, ő milyen autókat képzelt el a karakterekhez, és végül a stúdió mit választott ezek helyett. A kocsiknál az volt a legfontosabb, hogy

  • beszerezhetőek legyenek Los Angelesből és környékéről;
  • ikonikus modellek legyenek az autófanatikusok körében;
  • az eredetihez hasonlóan a használt, hasonló modellekhez is könnyen hozzá lehessen jutni, csak úgy, mint az alkatrészekhez és kiegészítőkhöz
  • és az is előny volt, ha automata váltós a kocsi, a kaszkadőrök ugyanis nem szeretnek életveszélyes mutatványok közben a sebváltóval foglalkozni.

Liebermannek és csapatának hetente kellett a Universal stúdióban prezentálnia az autókat a fejeseknek – akik végül kiválasztották a végső járműveket. És hogy mi történt a sufnituning autókkal? Volt olyan, amit eladtak, a másik múzeumba került, az egyik totálkáros lett, egyet elloptak, és volt, amelyiket a folytatásban is felhasználták.

A Halálos iramban pedig minden idők egyik legsikeresebb sorozatává vált, amelynek eddig 8 része született – a spin-off pedig még nyáron érkezik a mozikba.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."