Tévésorozat

Warrior

Mikrofilm

Hosszú, viszontagságos utat tett meg a Warrior a mai formájáig: még a 70-es években Bruce Lee hozakodott elő a tévésorozat ötletével, amelyben egy kínai bevándorló (történetesen kungfumester) a vadnyugaton keveredik kalandokba a 19. század végén. A sorozatból semmi sem lett, viszont az ötletet lenyúlta a Warner Brothers, és így született meg a hetvenes évek egyik jelentős harcművészeti giccse, a Kung Fu David Carradine főszereplésével. A Warrior kissé megkésett igazságtétel
Lee­nek – az ő eredeti koncepcióját lánya, Shannon Lee, Justin Lin és a Banshee alkotója, Jonathan Tropper vette gondjaiba.

Ah Sahm (a japán és angol felmenőkkel bíró Andrew Koji alakítja kissé erőtlen Lee-manírokkal) több száz nincstelen társával érkezik San Franciscóba, és már a kikötőben kitűnik harcművészeti tudásá­val, ami azonnal bandatagsághoz segíti (a Tong-bandaháborúk idején járunk). A Warrior kicsit többet akar a jól koreografált harcjeleneteknél: feltárulnak a kínai bevándorlók közösségének szintjei, a polgárháború után új alakot öltő fajgyűlölet (a frusztrált ír-amerikai munkások sirámai rímelnek a kortárs osztályalapú rasszizmusra) –, sőt, a széria okosan játszik a nyelvi kódokkal is. A szex és az erőszak mind a szereplők árnyalását szolgálják. Sikerül erős és komplex női karaktereket is alkotni (pl. a biszexuális kínai madám vagy Ah Sahm húga, aki elvesztett önbecsülését a bűnözésben nyeri vissza), miközben (nagyjából) csorbítatlan marad a korhűség is. A Warriornak kissé nagy a mellénye, de látványos – és még szociális látleletnek sem utolsó.

Elérhető a Cinemaxon

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.