Film

Erdei boszorkány – Tűzpróba

  • Szabó Ádám
  • 2019. június 23.

Mikrofilm

Kiválasztottnak lenni mindig nagy kihívás – főleg, ha tizenéves az ember, és fontosabb dolgai is vannak, mint a recés farkú küküllők és havasi gyopárok védőszentjévé válni. Például beilleszkedni az iskolában, normálisnak lenni, és a lehető legkevesebb feltűnést kelteni.

Clarának azonban nincs szerencséje, egy nap ugyanis rejtélyes fekete macska kezdi követni őt, majd hangokat hall, köd száll rá, és feltűnik egy soha nem látott nagynéni, aki úgy néz ki és úgy is beszél, mintha épp most érkezett volna Woodstockból. És ekkor még nem is sejtjük, hogy a hatásvadászatot nemsokára tényleg látványos jelenetek követik majd – amelyek a célközönségnek talán túlságosan is ijesztők, és ugyanolyan borzalmasan vannak megírva, mint a tévéjátékos nyitány.

Rohamléptekben megtudhatjuk, hogy milyen kamasznak lenni, kik azok a boszorkányok, és hogy kerülnek az erdőbe – a főgonosz ismertetésére már alig marad szufla. A történet logikája valahol a harmadik, földről felszedett madárfióka után repül a kukába. Az erdei boszorkányok ugyanis olyanok, mint bármelyik tisztességes, önmagát zöldnek tartó párt: feladatuk hivatalosan a természet védelme – valójában viszont nem tesznek mást, mint néha látványosan odaállnak egy-egy fa vagy veszélyeztetett gyík mellé, és a lehető legszínpadiasabban igyekeznek
se­gíteni rajta, ha akarja, ha nem.
E bagázs élére kell állnia Clarának, akinek a film feléig teljesen jogosan vannak kételyei. Azután érkeznek a bevett fordulatok, józan ítélőképességünknek pedig végleg búcsút mondhatunk.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.