Így még szebb: Bródy János megmagyarázta, hogy miért fotózkodott Demeter Szilárddal

  • narancs.hu
  • 2020. július 6.

Narancsblog

Szörényi is megmagyarázta, bár rajta nem csodálkozott senki.

Nagyot ment a múlt héten Demeter Szilárd szelfije Szörényi Leventével és Bródy Jánossal. A frissen kinevezett popzenei kormánybiztos (aki egyébként „a magyar könyvszakma és irodalmi közgyűjtemények integrált fejlesztéséért” felelős kormánybiztos és a Petőfi Irodalmi Múzeum igazgatója is) minden bizonnyal e fotóval próbálta a nyilvánosság előtt legitimálni újsütetű hatalmát, ami különösen annak fényében érthető, hogy Bródy Jánost mindezidáig azon kevés könnyűzenészek között tarthattuk számon, aki valóban kritikus az Orbán-rezsimmel.

Nos, úgy tűnik, ennek lett most vége.

Nem is elsősorban a közös fotó, inkább azon magyarázat miatt, amelyet Bródy (és Szörényi) a Válasz online-nak adott.

Abból ugyanis az sül ki, hogy a dalnok-szövegíró szerint nemcsak, hogy az nem baj, hogy Kásler Miklós kormánybiztost nevezett ki „a hazai könnyűzene társadalmasítására”, de még az is rendjén való, hogy a magát „megveszekedett orbánistának” tartó, és eddig leginkább buta agresszivitásával feltűnést keltő Demeter megfelelő személy lehet erre a feladatra.

„A kisebbségi magyarság kétségbeesett küzdelmeit volt kénytelen vívni jó ideig – azért, hogy megtartsa a magyar nyelvet, a magyar kultúrát. Ez a kisebbségi helyzet logikusan eredményez egyfajta dacos harciasságot, kemény beleállást” – próbálja Bródy a direktor eddig megnyilvánulásait mentegetni, hozzátéve, hogy a kormánybiztos „előbb-utóbb rá fog jönni, hogy itt a többségi nemzet is magyar”, így ő sincs kisebbségben, „ez a felismerés pedig, ha megérkezik, fontos változásokat indíthat el benne”.

„Mert amúgy kulturált, művelt, tájékozott embernek ismertem meg” – optimistásodik tovább Bródy, nem feledkezve meg a hozzáértésről sem, hiszen mint mondja Demeter egy

„elég jó minőségben játszó rockzenekar basszusgitárosa”.

Loyal - Hosszúlábú Asszony

A felvétel a tavalyi nyári koncertükön készült a Várkert Bazárban, ahol Radics Béla bíbor Gibsonja előtt tisztelegtünk. A Loyal zenekar immár 5 éve turnézik ...

Az interjúból a látogatás okára és a fotó születésére is fény derül. Demeter azért hívta meg Szörényit és Bródyt, hogy megmutassa nekik az akkor még titkos „stratégiáját”, és az ő ötlete volt a közös kép is. „Az ember pedig, ha már ott van, nem mondja a házigazdának, hogy márpedig ne készítse el, ne tegye ki” – kommentálta mindezt, de azért Szörényinek is hagyott egy-két szórakoztató megnyilvánulást.

„Demeter Szilárd tapasztalataim szerint egyáltalán nem megosztó figura”

– csapott a húrok közé Levente, aki egyebek mellett elárulta azt is, hogy nemrégiben „valaki” azt szerette volna, hogy „szelídítsék meg” Koppányt az István, a királyból, de velük persze ilyet nem lehet csinálni. Viszont díszpintynek büszkén beállnak. Bármikor. „Ne hülyéskedjünk már! 55 éve indultunk ezen a pályán, akkor írtuk az első magyar nyelvű dalokat együtt. Azóta gyakorlatilag mindenkivel találkoztunk és fotózkodtunk. Még Barabás Jánossal is” – mondja Szörényi, amihez Bródy annyit tesz hozzá: „Még Orbán Viktorral is”. Úgy már más.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.