Az isten pénze sem elég a magyar „keresztény vallásos könnyűzene” felfuttatására

  • narancs.hu
  • 2020. július 9.

Narancsblog

Pedig Rétvári Bence szerint már felkerült a világtérképre.

A kormány több százmillió forintot juttat pályázat útján a vallásos könnyűzene képviselőinek hangszerbeszerzésre és felújításra – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára tegnapi sajtótájékoztatóján, hozzátéve, hogy 300 millió a keretösszeg a profi zenészeknek, százmillió pedig a határon túli magyaroknak új hangszerek vásárlására.

Nagy szükség van most a fiatalokra, művészekre, akik keresztény közösségeket szólítanak meg és hozzájárulnak ahhoz, hogy a pandémia nyugvópontján, az újjáéledéssel együtt ismét meginduljon a kulturális élet" – mondta Fekete Péter, ám ugyancsak Emmi-államtitkár elvtársa, Rétvári Bence még nála is nagyobbat tudott mondani: „A magyar keresztény vallásos könnyűzene az elmúlt időszakban felkerült a világtérképre, komoly sikereket ért el”, amit azzal indokolt, hogy

Pajor Tamás és a Bolyki Brothers a tízszeres Grammy-díjas amerikai Take 6 zenekarral dolgozott együtt egy dalon.

Noha az MTI tudósításából nem derül ki a dal címe, nem nehéz kitalálni, hogy Rétvári Pajor Tamás Váradi Méri című, abortuszellenes dalára gondolhatott, hiszen pár hete Hit Gyülekezetének második legismertebb arca  maga mondta el a Vasárnap című honlapon megjelent, Keresztény könnyűzenei világsiker a magyar életvédő dal című interjújában, hogy nem csak megismerkednie sikerült Tom Brooks, amerikai k. rock guruval, de az érdeklődését is fel bírta kelteni a dal iránt. Pajor elmondta, hogy „pünkösdkor Amerikában lement egy show-műsor, amelyben a dal egy részlete már bemutatásra került” a Rétvári által is említett amerikai Take 6 és a magyar Bolyki Brothers közös előadásában (ez lehetett a világtérképre kerülés”), az angol fordítást pedig ekképp dicsérte: „Úgy érzem, minden szempontból több lett, mint az eredeti alkotás. »Anya, hallom, ahogyan énekelsz, hogy elaludjak« – szólítja meg a dalban a magzat az ő édesanyját, amelyet valóban megrendítő hallani”.

Azonban mindez nem jöhetett volna létre, ha Pajornak – ahogy az interjúban mondja – nem sikerül az NKA támogatásával leraknia a dal alapjait”, ami egy már kész dal esetében teljesen értelmetlennek tűnik.

De ha elővesszük az Nemzeti Kulturális Alap Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program 2019-es nyerteseit, kiderül, hogy Pajornak pályázat nélkül,

„egyedi alapon” 3 284 250 forintot ítéltek meg

a Váradi Méri „angol nyelvű fordítására és amerikai terjesztésére”, ami messze a legmagasabb összeg, amit egy konkrét dal okán kiosztottak. Miközben – és most ismét Fekete Péterék tegnapi sajtótájékoztatóját idézzük – a vallásos könnyűzenében tavaly „600 millió forintos keretösszegre lehetett pályázni, de akkor nem egyéneknek, hanem az egyházi közösségek segítségével”. És mivel Pajor arról is beszél, hogy a „magyar keresztény könnyűzenei élet megerősödését, szakmai fejlődését szolgáló szakmai program”, a Szikra Projekt vezetője, Bolyki György is támogatásáról biztosította, meg lennénk lepve, ha ebből ne jutott volna pár millió a Váradi Méri című szám amerikai támogatására.

De ne legyünk rosszindulatúak. Pajor azt tervezi, hogy amerikai „A-listás világsztárokkal egy pro-life hangvételű We Are The World előadás jöhessen létre”, márpedig ez akkora becsvágyról tesz tanúbizonyságot, hogy minden pénzt megér.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.