Az isten pénze sem elég a magyar „keresztény vallásos könnyűzene” felfuttatására

  • narancs.hu
  • 2020. július 9.

Narancsblog

Pedig Rétvári Bence szerint már felkerült a világtérképre.

A kormány több százmillió forintot juttat pályázat útján a vallásos könnyűzene képviselőinek hangszerbeszerzésre és felújításra – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára tegnapi sajtótájékoztatóján, hozzátéve, hogy 300 millió a keretösszeg a profi zenészeknek, százmillió pedig a határon túli magyaroknak új hangszerek vásárlására.

Nagy szükség van most a fiatalokra, művészekre, akik keresztény közösségeket szólítanak meg és hozzájárulnak ahhoz, hogy a pandémia nyugvópontján, az újjáéledéssel együtt ismét meginduljon a kulturális élet" – mondta Fekete Péter, ám ugyancsak Emmi-államtitkár elvtársa, Rétvári Bence még nála is nagyobbat tudott mondani: „A magyar keresztény vallásos könnyűzene az elmúlt időszakban felkerült a világtérképre, komoly sikereket ért el”, amit azzal indokolt, hogy

Pajor Tamás és a Bolyki Brothers a tízszeres Grammy-díjas amerikai Take 6 zenekarral dolgozott együtt egy dalon.

Noha az MTI tudósításából nem derül ki a dal címe, nem nehéz kitalálni, hogy Rétvári Pajor Tamás Váradi Méri című, abortuszellenes dalára gondolhatott, hiszen pár hete Hit Gyülekezetének második legismertebb arca  maga mondta el a Vasárnap című honlapon megjelent, Keresztény könnyűzenei világsiker a magyar életvédő dal című interjújában, hogy nem csak megismerkednie sikerült Tom Brooks, amerikai k. rock guruval, de az érdeklődését is fel bírta kelteni a dal iránt. Pajor elmondta, hogy „pünkösdkor Amerikában lement egy show-műsor, amelyben a dal egy részlete már bemutatásra került” a Rétvári által is említett amerikai Take 6 és a magyar Bolyki Brothers közös előadásában (ez lehetett a világtérképre kerülés”), az angol fordítást pedig ekképp dicsérte: „Úgy érzem, minden szempontból több lett, mint az eredeti alkotás. »Anya, hallom, ahogyan énekelsz, hogy elaludjak« – szólítja meg a dalban a magzat az ő édesanyját, amelyet valóban megrendítő hallani”.

Azonban mindez nem jöhetett volna létre, ha Pajornak – ahogy az interjúban mondja – nem sikerül az NKA támogatásával leraknia a dal alapjait”, ami egy már kész dal esetében teljesen értelmetlennek tűnik.

De ha elővesszük az Nemzeti Kulturális Alap Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program 2019-es nyerteseit, kiderül, hogy Pajornak pályázat nélkül,

„egyedi alapon” 3 284 250 forintot ítéltek meg

a Váradi Méri „angol nyelvű fordítására és amerikai terjesztésére”, ami messze a legmagasabb összeg, amit egy konkrét dal okán kiosztottak. Miközben – és most ismét Fekete Péterék tegnapi sajtótájékoztatóját idézzük – a vallásos könnyűzenében tavaly „600 millió forintos keretösszegre lehetett pályázni, de akkor nem egyéneknek, hanem az egyházi közösségek segítségével”. És mivel Pajor arról is beszél, hogy a „magyar keresztény könnyűzenei élet megerősödését, szakmai fejlődését szolgáló szakmai program”, a Szikra Projekt vezetője, Bolyki György is támogatásáról biztosította, meg lennénk lepve, ha ebből ne jutott volna pár millió a Váradi Méri című szám amerikai támogatására.

De ne legyünk rosszindulatúak. Pajor azt tervezi, hogy amerikai „A-listás világsztárokkal egy pro-life hangvételű We Are The World előadás jöhessen létre”, márpedig ez akkora becsvágyról tesz tanúbizonyságot, hogy minden pénzt megér.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.