Szép új világ: a liberális jogvédőket levadásszák, mint a kutyákat

  • Sepsi László
  • 2017. november 23.

Paratéka

Egyre gyakrabban veszik elő mostanában ezt az 1971-es disztópiát, amiben a fasisztoid rendszer konzervatív képviselői sivatagi erőltetett menettel büntetik a liberális jogvédőket.

Polgárjogi aktivistákat, a behívót megtagadó hippiket, feministákat és más, túlságosan hangos civileket ítélnek el gyorsított eljárásban. Az ítélet általában hét-tíz-húsz év börtönbüntetés, ám a vádlottak választhatnak: vagy rács mögé vonulnak, vagy a Büntetőparkba. A Büntetőparkban egyetlen feladatuk van: kutyagolni bő ötven mérföldet a sivatagban egy amerikai zászlóig. Ha elérik, nem kell börtönbe menniük, de ha közben elkapják őket az üldözésükre kiküldött rendőrök, a büntetésük megduplázódik.

Peter Watkins Büntetőpark (Punishment Park) című disztópikus áldokumentumfilmjét sok mindennek hívták 1971-es bemutatása óta: futurisztikus nonszensznek, paranoid fantáziálásnak, trágár szemétnek, mesterműnek és elrettentő erejű tanmesének. Legutóbb épp a Vice vette elő, felhívva a figyelmet a párhuzamokra az elmúlt húsz év amerikai közéletével, a Patriot Acttól Guantánamón át a Trump-érában végletesen polarizálódott és álhírekkel telített közbeszédig. A Büntetőpark már a bemutatása idején is ideget ért, amikor még a vietnami háború, diáklázadások és faji zavargások adták Watkins botrányfilmjének társadalmi hátterét. Épeszű forgalmazó nem mert hozzányúlni, a mozik, amik vállalták a vetítését, pár nap vagy egy bő hét után levették a műsorról, mondván, hogy

„nem hiányzik a nyakunkba az FBI, a helyi rendőrség meg az iskolai tantestület”.

false

 

A Büntetőpark egyik legemlékezetesebb beállításában a felsorakoztatott elítélteket kérdezik arról a tárgyalóteremben, hogy a börtönt vagy a parkot választják, ám a bal szélen álló, korábban túl sokat hangoskodó afroamerikai fickónak a rendőrök kézzel fogják be a száját. A szólásszabadság csorbításáról szóló vízió a film esetében önbeteljesítő jóslattá vált, bár nem azért, mert a karhatalom nyíltan betiltotta volna a filmet. Egyszerűen a terjesztők éltek az öncenzúrával, amikor úgy döntöttek, túl sok bajjal járna bemutatni egy ennyire provokatív anyagot. Watkins pályáján egyébként nem ez volt az első eset, amikor kihátráltak mögüle: egy angliai atomcsapás lehetséges következményeit feldolgozó War Games 1965-ben túl durvának bizonyult a BBC számára, így a csatorna elállt a vetítésétől – de Watkins így is a legjobb dokumentumfilmnek járó Oscarral vigasztalódhatott.

false

Mai szemmel újranézve a Büntetőparkot, az egyik legfeltűnőbb sajátossága, hogy a mostanra agyonhasznált, költséghatékony áldokumentumfilmes forma markáns rendezői attitűdöt is képviselt. Félúton a dühödt publicisztika és a science fiction között a Büntetőpark remegő kézikamerájának tekintete egyben a felhergelt, korának társadalmáról mindenképp nyilatkozni akaró művész tekintete is. Watkins egész életműve erre a kritikai attitűdre épült – olyan további áldokumentumfilmekkel, mint a The Gladiators és a Privilege –, miközben az elsők közt fedezte fel, hogy a híradófelvételek karcos stílusa igen jól illik a spekulatív fikció egyes műfajaihoz, különös tekintettel a sötét közeljövő témájára.

A Büntetőpark cselekménye két szálon fut: az egyiken épp tárgyalás zajlik, az asztal egyik oldalán hazafi konzervatívokkal, a másikon a vádlott felforgató elemekkel, miközben a sivatagban az előző turnus elítéltjei megkezdik az erőltetett menetet a nemzeti zászló felé. Watkins amatőr szereplőket használt, és

többségük meggyőződéses híve is volt azoknak az elveknek, amiket a filmben képviselt.

Igaz, a rendező nem próbálta palástolni, hogy politikai értelemben bal felé húz: míg a vádlottakat alakító szereplők annyi instrukciót kaptak, hogy mondják el gondolataikat, a hatalom embereitől azt is kérte, hogy túlozzanak, sarkítsák a véleményüket.

false

A Büntetőpark mégiscsak egy fasisztoid rendőrállamot bemutató sci-fi, így a műfaji követelményeknek megfelelően fel kellett nagyítania a valóságban is létező nézeteket. Ám ezzel a megoldással a forgatás során kialakult bizarr pszichodráma is torzult. A Büntetőpark rengeteget profitál a két oldal közti valós feszültségekből és párbeszéd-képtelenségből, viszont a hatalom embereinek kényszertúlzásai tompítják a szituáció élét, pedig itt elvileg tényleg maroknyi liberálist meg konzervatívot zártak be egy szobába, hogy kezdjenek egymással valamit egy tárgyalótermes szerepjáték keretein belül.

A „cinkelt játszma” fogalma így több szempontból is illik a Büntetőparkra: manipulált a koncepciós per, manipulált az elítéltek útja a sivatagban, és manipulált maga a filmszöveg is, hiszen lehetőséget sem ad arra, hogy a tárgyalás és az eldurvuló embervadászat után nézője komolyan fontolóra vegye a hatalom érveit, vagy szimpátiával bírjon a fegyverüket lóbáló egyenruhások iránt.

false

Ám míg Watkins elkötelezettsége miatt a Büntetőpark pszichológiai kísérletként maximum érdekes, disztópiaként bőven ad annyit, mint a műfaj klasszikusai. Ehhez nagyban hozzájárul a film személytelensége: sem az elítéltekről, sem bíráikról nem tudunk meg többet az általuk hangoztatott szólamoknál, mindkét oldal képviselői felcserélhető figurák egy össztársadalmi játszmában, ahol kizárólag az a dolguk, hogy foggal-körömmel védjék a saját álláspontjukat.

A hatalom háborús retorikáját és a vele szembeállított emberjogi megfontolásokat a Büntetőparkban mintha egyaránt szöveggenerátorral hozták volna létre, függetlenül attól, hogy az 1984-ből vagy közéleti vitákból ismerősek. Az előre leosztott szerepektől és előregyártott válaszoktól maga a rendszer sem tűnik többnek valamiféle rituális, kollektív játéknál, aminek egyetlen célja önmaga fenntartása.

Végül persze elfogynak az „érvek” és elsülnek a fegyverek, ami már másféle játék, de ugyanilyen ismerős.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.