Horváth Aladár

A 11 cigánytörvény

A magyar társadalom politikai önarcképe

Publicisztika

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

Hét olyan szabályozási területet találtam, amelyet szándékában vagy hatásában felelősnek véltem a rasszalapú szociális elnyomásért. Ezekről öt szakemberrel folytattam eszmecserét: Havas Gábor, Zsigó Jenő és Kóczé Angéla szociológusokkal, akiket a „romaügy” mint tudomány és politika legavatottabb tudósainak tartok, valamint Szabó Attilával, a TASZ és Kádár András Kristóffal, a Helsinki Bizottság jogászával. Beszélgetésünk végére tizenegyre nőtt a törvények száma, és tisztábban rajzolódott ki előttem egy tönkrevert, beteges társadalom arcéle.

1. Romák lehetünk – a társadalmi és politikai gettóban

A rendszerváltás egyik vívmánya volt, hogy 1990-ben alkotmányos elismertséget és védelmet kapott a hazai cigányság: „a nemzeti és etnikai kisebbségek részesei a nép hatalmának: államalkotó tényezők” – szögezte le a 68. § (1) bekezdés. A (4) pedig azt mondta ki: „A nemzeti és etnikai kisebbségek helyi és országos önkormányzatokat hozhatnak létre.”

Egy évvel később, a kisebbségi törvény kidolgozásakor vált nyilvánvalóvá, hogy a kisebbségpolitikában sem bontottuk le az alapokig az állampárti struktúrákat. A belügy titokban készített törvényjavaslatában az szerepelt: „megfelelő gazdasági, személyi és egyéb feltételek esetén” az etnikai kisebbségek is gyakorolhatják a nemzeti kisebbségi jogokat. A Kisebbségi Kerekasztal és a kormány között folyó egyeztető tárgyalásokon a Zsigó Jenővel és Bársony Jánossal közös tiltakozásunk ugyan sikeres volt: kikerültek a diszkriminatív elemek, de a többi nemzetiség képviselőinek opportunus magatartása miatt az állam érvényesíteni tudta velünk szemben az akaratát.

Többek között a következőképpen.

Valamennyi választópolgár szavazhatott a „kisebbségi” „önkormányzat” „képviselőire”; a mi esetünkben ez azt jelentette, hogy az elnyomó többség kezébe adták, ki képviselje feléjük az elnyomott romákat. Az első két botrányos ciklus után fogadták el a Roma Parlament javaslatát, miszerint a romaként regisztrált választók joga legyen a roma kisebbségi képviselet megválasztása. Azonban ez sem volt képes megváltoztatni az alapproblémát: az állam nem vonult ki a roma önkormányzatokból.

A kisebbségi önkormányzatok nem ren­delkezhetnek erős jogosítvánnyal (vétó vagy egyet­értési jog) az olyan lényegi döntéseknél, mint a település iskolaigazgatóinak, rendőr­kapitányának, költségvetésének, infrastrukturális beruházásainak, vagy az uniós fejleszté­seik elfogadása.

A helyi és országos „képviseletnek” szűk területen van döntési kompetenciája, szakmai, politikai önállósága. A helyi roma önkormányzatoknak pénze, eszközei, legtöbb helyen szakértelmük sincs, vezetőiket leginkább a közmunkások főnöke ranggal illeti a polgármester.

A roma kulturális intézmények (színház, kultúrközpont, múzeum, levéltár, nyelvkutató intézet stb.) felállítása és működtetése tekintetében nincs önkormányzati vagy állami teljesítési kötelezettség, pénzügyi garancia. Az alapintézményeinket, ahogy a Gandhi-típusú nemzetiségi gimnáziumi hálózat létrehozását az elmúlt 35 év valamennyi kormánya elszabotálta. Ezzel szemben van állami felügyelet, kontroll és befolyásolás, mivel a kormányok „az egyetlen legitim tárgyalópartnerként” határozták meg az általuk kiválasztott, felhizlalt és rövid pórázon tartott Lungo Dromot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.

„Nem gondolom, hogy Mészáros Lőrinc át tudna állni”

A 2010 utáni kormányzati gyakorlat mélyreható változásokat hozott a honi tulajdonviszonyokban, ami nem csupán államosításokban, hanem az állami vagyon nyomott áron vagy ingyenes szétosztogatásában nyilvánult meg. Az e folyamatot nemrég akadémiai előadásban, illetve megjelenés előtt álló szaktanulmányban elemző közgazdásszal beszélgettünk.