Uitz Renáta

A Bolsonaro-végjáték

Hogyan és miért ítélték el a volt brazil elnököt, és mi következik mindebből?

Publicisztika

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.

Az STF a szövetségi ügyész vádjai alapján megalapozottnak találta, hogy a volt elnök és szövetségesei (köztük magas rangú katonatisztek, a volt védelmi miniszter, a volt belbiztonsági miniszter és a titkosszolgálatok korábbi főnöke) erőszakkal akarták megakadályozni a 2022-ben demokratikusan megválasztott Lula Ináció Lula da Silva elnök beiktatását – vagyis a választók akaratának megfelelő demokratikus hatalom átadás-átvételt. Az ítéletet a legfelsőbb bíróság öttagú tanácsa hozta, 4:1 arányban, így a brazil jog szerint fellebbezésének nincs helye; Bolsonaro legfeljebb az ítélet helyesbítését kérheti az STF teljes ülésétől.

Brazíliában nem ismeretlen a katonai hatalomátvétel. Az ország 1889-ben egy katonai puccsnak köszönhetően nyerte el függetlenségét; azóta 15 puccsot és pucckísérletet tartanak számon a tankönyvek. A politikai hagyomány szerint azonban eddig a sikertelen puccsért büntetlenség (amnesztia) járt. A szeptemberi ítélet egyedülálló a brazil történelemben.

Bolsonaro, az elnök

Hasonlóan más illiberális demokratákhoz, Bolsonaro hivatali ideje alatt nem állt nagy barátságban az alkotmányos és jogi korlátokkal, és rendszeresen nosztalgiázott a katonai diktatúráról. Amikor 2018-as megválasztása után, elnöki ciklusára készülve konzultált Orbán Viktorral, arra jutott, hogy a brazilokkal ellentétben (!) a magyarok sokat tudnak a diktatúráról, mivel sokat szenvedtek a kommunizmus alatt. Brazil politikai elemzők már ekkor figyelmeztettek, hogy részben a katonai diktatúrát követő amnesztiának köszönhető, hogy Bolsonaro így beszélhet a kegyetlen elnyomó katonai rezsimről. 2019-ben, immár elnökként meg is változtatta az igazságtételi testület, a Comissão Nacional da Verdade (CNV) összetételét, hogy saját ízlésére formálja annak működését – és ezzel a diktatúra emlékezetét. (A CNV a katonai diktatúra áldozatainak felkutatásával és meggyilkolásuk körülményeinek rekonstruálásával foglalkozik. Létrehozását és működését az elmúlt másfél évtizedben erős ellenállás kísérte a hadsereg részéről – a szerk.)

Ebben a kontextusban különösen érdekesnek bizonyult, hogy az elnök egyik fia, Eduardo Bolsonaro (róla még lesz szó) egy interjúban arról beszélt, hogy a baloldali politikai tiltakozások kezelésére ideje lenne feleleveníteni a katonai diktatúra idején, 1968 decemberében bevezetett törvényerejű rendeletet. Ez a kivételes helyzetek kezelésére elfogadott jogi eszköz tette lehetővé, hogy a katonai rezsim 10 évre felfüggessze a politikai és polgári jogokat, kiterjessze a katonai bíróságok hatáskörét a civilekre, visszaállítsa a halálbüntetést, és felhatalmazza a katonaságot a törvényhozás felfüggesztésére. Ez nyitotta meg az utat köztisztviselők, bírák és egyetemi tanárok elbocsátása előtt is.

Bolsonaro 15 évig szolgált a hadseregben, jelentős részben az 1964 és 1985 közötti diktatúra idején; 1988-ban századosként szerelt le. Elnökként a kormányába és a közigazgatás vezető pozícióiba előszeretettel nevezett ki aktív, illetve nyugalmazott vezetőket a fegyveres erők soraiból. A Covid-járvány alatt a hadseregből választott egészségügyi minisztert, aki aztán Bolsonaro személyes nézeteinek megfelelően ellenezte a járványügyi korlátozó intézkedéseket, a maszkok használatát, és támogatta a Trump elnök által is népszerűsített (és orvosilag értelmetlen) hidroxiklorokin-terápiát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.